Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat (Limited access)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat (Limited access)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Levollinen, villi turvani : Havaintoja turvasta ja horjutuksista näyttämöllä

Kaislakari, Esme (2022)

 
Avaa tiedosto
KaislakariEsme.pdf (508.9Kt)
Lataukset: 

Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, aineisto on luettavissa vain Tampereen yliopiston kirjastojen opinnäytepisteillä. The author has not given permission to publish the thesis online. The thesis can be read at the thesis point at Tampere University Library.

Kaislakari, Esme
2022

Teatterityön kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Theatre Arts
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-12
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205024242
Tiivistelmä
Tässä opinnäytteessä tarkastellaan näyttelijäntyötä turvan näkökulmasta. Opinnäytteen ensimmäisessä osassa havainnoidaan turvattomuuden syitä. Näitä ovat esimerkiksi opitut mallit harrastajateatterissa, trauman aiheuttama dissosiaatiohäiriö, vähemmistöstressi sekä pandemian aiheuttama kuormitus. Toisessa osassa havainnoidaan, millä eri keinoin opintojen aikana on kyetty rakentamaan itselle turvaa. Kolmas osa käsittelee tapoja, joilla kirjoittaja on onnistunut horjuttamaan itseään tämän löydetyn turvan sisällä.

Opinnäyte on tuottanut kaksi tärkeää havaintoa kirjoittajalle. Ensimmäinen on ymmärrys näyttelijän omasta subjektiviteetista. Rajat ja turvan kokemus ovat henkilökohtaisia eivätkä verrattavissa. Vahvistamalla näyttelijän omaa ääntä, hänen sisäinen kokemuksensa turvasta kasvaa. Toinen havainto koskee turvallista horjuttamista. Turvan kokemus mahdollistaa näyttelijälle sellaistenkin asioiden tekemisen, jotka aiheuttavat reunatuntemuksia tai tuntuvat näyttelijästä horjuttavalta. Kirjoittaja myös ottaa horjuttamisen osaksi omaa näyttelijäntekniikkaansa. Turva ei siten rajoita vaan on mahdollisuus.

Opinnäytteen lopuksi todetaan, että edellytys näyttelijän innostumiselle, nautinnolle ja villiintymiselle on kokemus turvasta. Ollessaan turvassa näyttelijä kykenee emansipoitumaan näyttämöllä ja tutkimaan vapaasti.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat (Limited access) [1855]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste