Haastavien kasvatustilanteiden läpikäyminen jälkikäteen varhaiskasvatuksessa lapsen ja lapsiryhmän kanssa
Kanerva, Suvi Susanne (2022)
Kanerva, Suvi Susanne
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205014206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205014206
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat käsittelevät lapsen ja lapsiryhmän kanssa haastavat kasvatustilanteet jälkikäteen ja mitkä ovat keskeisimmät esteet sille, että tilanteet saattavat jäädä käsittelemättä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa niistä keinoista, joilla voidaan tukea lasten sosioemotionaalista kehitystä ja mahdollisesti vähentää haastavien kasvatustilanteiden tuottamia negatiivisia tuntemuksia ja vaikutuksia lapselle sekä lapsiryhmälle
Tutkimus on kvalitatiivinen, ja aineisto kerättiin sähköisellä lomakkeella Facebookin Varhaiskasvatuksen opettajat -ryhmästä tammikuussa 2022. Lomake sisälsi kuusi avointa kysymystä liittyen haastavien kasvatustilanteiden läpikäymiseen jälkikäteen. Aineisto muodostui kuuden osallistujan vastauksista. Vastaajat työskentelivät varhaiskasvatuksen opettajina tai varhaiskasvatuksen erityisopettajina. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tulosten mukaan haastavien kasvatustilanteiden läpikäymisessä korostuvat lapsen oman tulkinnan saavuttaminen ja kommunikoinnin tukeminen, lapsen toiminnanohjausta kehittävät työtavat, kasvattajan sensitiivinen lähestymistapa ja tunteiden sanoittaminen. Haastavien kasvatustilanteiden selvittämisessä ryhmän kanssa korostuvat lapsiryhmän tulkinnan tavoittaminen haastavasta kasvatustilanteesta sekä kasvattajan sensitiivinen asennoituminen lapsiryhmää kohtaan. Haastavien kasvatustilanteiden käsittelyn esteiksi kuvattiin resursseihin liittyviä tekijöitä ja lapsen ohjausta haastavia tekijöitä. Tutkimuksen tulosten mukaan haastavia kasvatustilanteita ei helposti jätetä selvittämättä, vaan niiden selvittäminen menee usein kaiken muun toiminnan edelle.
Tutkimus on kvalitatiivinen, ja aineisto kerättiin sähköisellä lomakkeella Facebookin Varhaiskasvatuksen opettajat -ryhmästä tammikuussa 2022. Lomake sisälsi kuusi avointa kysymystä liittyen haastavien kasvatustilanteiden läpikäymiseen jälkikäteen. Aineisto muodostui kuuden osallistujan vastauksista. Vastaajat työskentelivät varhaiskasvatuksen opettajina tai varhaiskasvatuksen erityisopettajina. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tulosten mukaan haastavien kasvatustilanteiden läpikäymisessä korostuvat lapsen oman tulkinnan saavuttaminen ja kommunikoinnin tukeminen, lapsen toiminnanohjausta kehittävät työtavat, kasvattajan sensitiivinen lähestymistapa ja tunteiden sanoittaminen. Haastavien kasvatustilanteiden selvittämisessä ryhmän kanssa korostuvat lapsiryhmän tulkinnan tavoittaminen haastavasta kasvatustilanteesta sekä kasvattajan sensitiivinen asennoituminen lapsiryhmää kohtaan. Haastavien kasvatustilanteiden käsittelyn esteiksi kuvattiin resursseihin liittyviä tekijöitä ja lapsen ohjausta haastavia tekijöitä. Tutkimuksen tulosten mukaan haastavia kasvatustilanteita ei helposti jätetä selvittämättä, vaan niiden selvittäminen menee usein kaiken muun toiminnan edelle.