Kauhean nautinnollista: Oivalluksia groteskista työskentelystä
Lilienkampf, Katriina (2022)
Lilienkampf, Katriina
2022
Teatterityön kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Theatre Arts
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205014204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202205014204
Tiivistelmä
Tämä opinnäyte käsittelee groteskia nautintoa, sen positiivisia vaikutuksia näyttelijäntyöhön ja sen muita mahdollisuuksia. Opinnäyte havainnoi groteskia pääsääntöisesti hahmotyöskentelyn kautta, mutta yhdistää siitä saatuja löydöksiä laajemmin myös groteskin kuvataiteen kontekstiin ja psykorealistiseen näyttelijäntyöhön.
Opinnäytetyön tavoite oli saada ymmärtämään, mitkä asiat groteskissa olivat oppimisen kannalta avainasemassa ja mihin tarpeeseen ne vastasivat. Valinnat, joita teki intuitiivisesti, saattoivatkin olla oppimisen kannalta hyvin olennaisia ja täysin linjassa sen kanssa, mitä tarvitsi. Tärkeä tavoite oli myös ymmärtää todellisen ja groteskin ruumiin ero. Miksi groteski ruumis on vapautunut sekä häpeilemätön ja todellinen ruumis jotain täysin muuta.
Yksi tutkimuskysymyksistä oli, kuinka groteskia voisi hyödyntää intensiivisenä, sisäänpäin suuntautuneena virityksenä, jotta groteskin positiivisia löydöksiä pystyisi hyödyntämään tulevaisuudessa. Näitä groteskin muita mahdollisuuksia tutkittiin kahdessa eri produktiossa erilaisten mielikuvien ja ruumiintuntoisuuksien kautta. Toisena tutkimuskysymyksenä oli, kuinka groteskia nautintoa voi hyödyntää niissä näyttelijän-työn osa-alueissa, joissa tuntee epävarmuutta.
Lopputuloksena groteskia saadaan hyödynnettyä monimuotoisesti eri oppimistilanteissa ja produktioissa niin, että näyttelijäntyöhön tulee nautintoa ja vapautuneisuutta. Positiiviset vaikutukset näkyvät myös muissa opiskeluun liittyvissä osa-alueissa, jotka eivät suoranaisesti liity näyttelijäntyöhön.
Opinnäytetyön tavoite oli saada ymmärtämään, mitkä asiat groteskissa olivat oppimisen kannalta avainasemassa ja mihin tarpeeseen ne vastasivat. Valinnat, joita teki intuitiivisesti, saattoivatkin olla oppimisen kannalta hyvin olennaisia ja täysin linjassa sen kanssa, mitä tarvitsi. Tärkeä tavoite oli myös ymmärtää todellisen ja groteskin ruumiin ero. Miksi groteski ruumis on vapautunut sekä häpeilemätön ja todellinen ruumis jotain täysin muuta.
Yksi tutkimuskysymyksistä oli, kuinka groteskia voisi hyödyntää intensiivisenä, sisäänpäin suuntautuneena virityksenä, jotta groteskin positiivisia löydöksiä pystyisi hyödyntämään tulevaisuudessa. Näitä groteskin muita mahdollisuuksia tutkittiin kahdessa eri produktiossa erilaisten mielikuvien ja ruumiintuntoisuuksien kautta. Toisena tutkimuskysymyksenä oli, kuinka groteskia nautintoa voi hyödyntää niissä näyttelijän-työn osa-alueissa, joissa tuntee epävarmuutta.
Lopputuloksena groteskia saadaan hyödynnettyä monimuotoisesti eri oppimistilanteissa ja produktioissa niin, että näyttelijäntyöhön tulee nautintoa ja vapautuneisuutta. Positiiviset vaikutukset näkyvät myös muissa opiskeluun liittyvissä osa-alueissa, jotka eivät suoranaisesti liity näyttelijäntyöhön.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]