Arpajaislain uudistus: Miksi ja miten muutokset markkinointisäännöksissä tapahtuivat?
Lindroos, Jere (2022)
Lindroos, Jere
2022
Hallintotieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204304189
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204304189
Tiivistelmä
Veikkaus Oy:lla on Manner-Suomessa yksinoikeus toimeenpanna rahapelejä. Yksinoikeus eli monopoli tekee siitä julkisoikeudellisesti mielenkiintoisen tutkimuskohteen. Arpajaislaki sääntelee rahapelitoimintaa Manner-Suomessa ja sitä on uudistettu useasti 2000-luvulla. Tässä tutkimuksessa selvennetään lainsäädäntötutkimuksen metodin kautta lainvalmistelun ja säätämisen prosessia sekä sovelletaan kyseistä tietoa arpajaislain 1.1.2022 voimaan tulleeseen uudistukseen. Lainsäädäntötutkimus on lainopista poiketen kiinnostunut tulkitsemaan voimassa olevan lain lisäksi myös sen valmistelua ja toteuttamista.
Ensimmäisessä käsittelykappaleessa tehdään rajattu kronologinen katsaus suomalaiseen lainvalmisteluun ja säätämiseen, joka vastaa tutkimuskysymykseen, miten lait syntyvät Suomessa. Lainvalmistelulla tarkoitetaan tutkimuksessa aikaa hallituksen esityksen valmistumiseen saakka. Valmistelu on laaja työvaihe, jossa kerätään aiheesta tietoa, arvioidaan vaihtoehtoja ja käydään dialogia sidosryhmien kanssa. Tietopohjan ollessa riittävä, tuotetaan hallituksen esitys. Lain säätäminen taas tarkoittaa hallituksen esityksen kulkemista valtioneuvoston ja eduskunnan hallinnollisen prosessin läpi tasavallan presidentin allekirjoitettavaksi ja lopulta julkaistavaksi Suomen säädöskokoelmassa. Lain säätäminen perustuu pitkälti laintasoiseen ohjaukseen, kun taas valmistelua sääntelee erilaiset ohjeet ja oppaat.
Toisessa käsittelykappaleessa avataan ensin arpajaislain uudistuksen taustaa sekä sen keskeisiä ehdotuksia. Tämän jälkeen selvitetään arpajaislain valmistelun ja säätämisen prosessin kulkua. Kappaleen jälkimmäisessä osassa perehdytään arpajaislain kolmeen merkittävään markkinointiin liittyvään uudistukseen ja vastataan kysymykseen, miksi ja miten esityöt ja lakiteksti ovat muuttuneet uudistuksen aikana. Keskittyminen markkinoinnin sääntelyyn on julkisoikeudellisesti relevanttia, sillä siinä on tapahtunut suuria muutoksia erityisesti perusoikeuksien kannalta. Kappaleessa syvennytään uudistuksen dokumentaatioon hallituksen esityksen, lausuntojen ja muun valmisteluaineiston kautta.
Tuloksina tutkimuksessa on selvennetty lakien syntymisprosessia ja käsitelty arpajaislain markkinointisäädöksiä. Lakien syntyminen on Suomessa monivaiheinen prosessi ja arpajaislain uudistuksessa tämä näkyy siinä, että muutoksia on tapahtunut useissa vaiheissa.
Ensimmäisessä käsittelykappaleessa tehdään rajattu kronologinen katsaus suomalaiseen lainvalmisteluun ja säätämiseen, joka vastaa tutkimuskysymykseen, miten lait syntyvät Suomessa. Lainvalmistelulla tarkoitetaan tutkimuksessa aikaa hallituksen esityksen valmistumiseen saakka. Valmistelu on laaja työvaihe, jossa kerätään aiheesta tietoa, arvioidaan vaihtoehtoja ja käydään dialogia sidosryhmien kanssa. Tietopohjan ollessa riittävä, tuotetaan hallituksen esitys. Lain säätäminen taas tarkoittaa hallituksen esityksen kulkemista valtioneuvoston ja eduskunnan hallinnollisen prosessin läpi tasavallan presidentin allekirjoitettavaksi ja lopulta julkaistavaksi Suomen säädöskokoelmassa. Lain säätäminen perustuu pitkälti laintasoiseen ohjaukseen, kun taas valmistelua sääntelee erilaiset ohjeet ja oppaat.
Toisessa käsittelykappaleessa avataan ensin arpajaislain uudistuksen taustaa sekä sen keskeisiä ehdotuksia. Tämän jälkeen selvitetään arpajaislain valmistelun ja säätämisen prosessin kulkua. Kappaleen jälkimmäisessä osassa perehdytään arpajaislain kolmeen merkittävään markkinointiin liittyvään uudistukseen ja vastataan kysymykseen, miksi ja miten esityöt ja lakiteksti ovat muuttuneet uudistuksen aikana. Keskittyminen markkinoinnin sääntelyyn on julkisoikeudellisesti relevanttia, sillä siinä on tapahtunut suuria muutoksia erityisesti perusoikeuksien kannalta. Kappaleessa syvennytään uudistuksen dokumentaatioon hallituksen esityksen, lausuntojen ja muun valmisteluaineiston kautta.
Tuloksina tutkimuksessa on selvennetty lakien syntymisprosessia ja käsitelty arpajaislain markkinointisäädöksiä. Lakien syntyminen on Suomessa monivaiheinen prosessi ja arpajaislain uudistuksessa tämä näkyy siinä, että muutoksia on tapahtunut useissa vaiheissa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]