Virantäyttöä ohjaavien tekijöiden vaikutus anonyymin rekrytoinnin hyödyntämiseen: Kunnallisen viranhaltijan nimittäminen
Tanhuanpää, Maria (2022)
Tanhuanpää, Maria
2022
Hallintotieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204294185
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204294185
Tiivistelmä
Tämä tutkielma tarkastelee anonyymin rekrytoinnin mahdollista hyödyntämistä kunnallisen viranhaltijan virkanimitysprosessissa. Tutkielman tavoitteena on näin ollen tutkia sitä, onko oikeudellinen sääntely tällä hetkellä kunnallisen viranhaltijan virantäytössä sellaista, johon voidaan hyödyntää anonyymia rekrytointia. Tutkielmassa keskeisen ongelman muodostaa virkanimityksiä ohjaava moninainen oikeudellinen sääntely, josta ei usein voida poiketa. Myöskään anonyymin rekrytoinnin suhdetta lainsäädäntöön ei tunneta, joten sen soveltaminen viranhaltijan nimitysmenettelyssä on epäselvä.
Tutkielmassa tutkitaan aihetta lainopin avulla, sillä tutkimuskohteena on voimassa oleva oikeus, jota tutkitaan hyödyntämällä systematisointia ja tulkintaa. Kunnallisen viranhaltijan virantäyttöä säädellään useissa eri laeissa aina perustuslain tasolta asti. Näin ollen tutkielmassa kartoitetaan nimenomaan virkanimityksiä ohjaava lainsäädäntö sekä muut vakiintuneet periaatteet, joilla on merkitystä anonyymin rekrytoinnin käytölle.
Tutkielmassa syvennyttiin erityisesti kelpoisuusvaatimusten tarkasteluun virantäyttöä ohjaavina tekijöinä, sillä näiden vaatimusten huomioon ottaminen tapahtuu vaiheessa, jossa myös anonyymin rekrytoinnin mahdollinen käyttö realisoituisi. Kelpoisuusvaatimukset jaoteltiin yleisiin kelpoisuusvaatimuksiin, joita tulee soveltaa kaikissa virantäytöissä sekä erityisiin kelpoisuusvaatimuksiin, joiden sisällöt poikkeavat viroittain. Jokaista vaatimusta ja vaatimuksen oikeudellista sääntelyä arvioitiin erikseen suhteessa anonyymiin rekrytointiin, jotta jokaisen vaatimuksen vaikutus anonyymin rekrytoinnin käyttömahdollisuuteen selkeytyi.
Tutkielman tulosten mukaan anonyymin rekrytoinnin käyttöä kunnallisen viranhaltijan virkanimityksissä on mahdotonta arvioida soveltumaan yleisesti kaikkiin kunnallisten viranhaltijoiden nimitysmenettelyihin, sillä virantäyttöä ohjaavat kelpoisuusvaatimukset vaihtelevat eri virkojen välillä. Tutkielmassa nostetaan esiin kuitenkin de lege lata -tulkintasuositus siitä, että lähtökohtaisesti viranhaltijoiden virkanimitysten oikeu-delliset reunaehdot eivät estä anonyymin rekrytoinnin hyödyntämistä kunnallisen viranhaltijan nimitysmenettelyssä. Tulokset ovat näin ollen suuntaa antavia ja niiden pohjalta kunnan virkanimityksistä vastaavat viranomaiset voivat halutessaan soveltaa anonyymia rekrytointia tapauskohtaisesti. Tutkielmassa jatkotutkimusteemoiksi nousivat muun muassa anonyymin rekrytoinnin käyttömahdollisuuden tarkentaminen tiettyyn kunnan virkaan sekä valtion virkamiesten nimitysmenettelyä ohjaavien tekijöiden tarkasteluun.
Tutkielmassa tutkitaan aihetta lainopin avulla, sillä tutkimuskohteena on voimassa oleva oikeus, jota tutkitaan hyödyntämällä systematisointia ja tulkintaa. Kunnallisen viranhaltijan virantäyttöä säädellään useissa eri laeissa aina perustuslain tasolta asti. Näin ollen tutkielmassa kartoitetaan nimenomaan virkanimityksiä ohjaava lainsäädäntö sekä muut vakiintuneet periaatteet, joilla on merkitystä anonyymin rekrytoinnin käytölle.
Tutkielmassa syvennyttiin erityisesti kelpoisuusvaatimusten tarkasteluun virantäyttöä ohjaavina tekijöinä, sillä näiden vaatimusten huomioon ottaminen tapahtuu vaiheessa, jossa myös anonyymin rekrytoinnin mahdollinen käyttö realisoituisi. Kelpoisuusvaatimukset jaoteltiin yleisiin kelpoisuusvaatimuksiin, joita tulee soveltaa kaikissa virantäytöissä sekä erityisiin kelpoisuusvaatimuksiin, joiden sisällöt poikkeavat viroittain. Jokaista vaatimusta ja vaatimuksen oikeudellista sääntelyä arvioitiin erikseen suhteessa anonyymiin rekrytointiin, jotta jokaisen vaatimuksen vaikutus anonyymin rekrytoinnin käyttömahdollisuuteen selkeytyi.
Tutkielman tulosten mukaan anonyymin rekrytoinnin käyttöä kunnallisen viranhaltijan virkanimityksissä on mahdotonta arvioida soveltumaan yleisesti kaikkiin kunnallisten viranhaltijoiden nimitysmenettelyihin, sillä virantäyttöä ohjaavat kelpoisuusvaatimukset vaihtelevat eri virkojen välillä. Tutkielmassa nostetaan esiin kuitenkin de lege lata -tulkintasuositus siitä, että lähtökohtaisesti viranhaltijoiden virkanimitysten oikeu-delliset reunaehdot eivät estä anonyymin rekrytoinnin hyödyntämistä kunnallisen viranhaltijan nimitysmenettelyssä. Tulokset ovat näin ollen suuntaa antavia ja niiden pohjalta kunnan virkanimityksistä vastaavat viranomaiset voivat halutessaan soveltaa anonyymia rekrytointia tapauskohtaisesti. Tutkielmassa jatkotutkimusteemoiksi nousivat muun muassa anonyymin rekrytoinnin käyttömahdollisuuden tarkentaminen tiettyyn kunnan virkaan sekä valtion virkamiesten nimitysmenettelyä ohjaavien tekijöiden tarkasteluun.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9202]