Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digitaalinen vanhempien ohjaus pienten autismikirjolla olevien lasten kommunikaatiotaitojen kuntoutuksessa : Integroiva kirjallisuuskatsaus

Kivikangas, Jutta (2022)

 
Avaa tiedosto
KivikangasJutta.pdf (779.3Kt)
Lataukset: 



Kivikangas, Jutta
2022

Logopedian kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Logopedics
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-23
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204294128
Tiivistelmä
Autismikirjon häiriö on vuorovaikutus- ja kommunikaatiotaitoihin sekä käyttäytymiseen vaikuttava laaja-alainen kehityshäiriö. Erityisesti pienillä lapsilla autismikirjon häiriöön liittyvien oireiden kuntoutus toteutetaan usein epäsuorin interventioin eli muokkaamalla lapsen ympäristöä kehitykselle suotuisammaksi. Lähipiirin ohjaus on olennainen osa autismikirjolla olevan lapsen kuntoutusta. Digitalisaation ja erityisesti COVID-19-pandemian myötä kuntoutus etäyhteyden välityksellä vaihtoehtona perinteisille kasvokkaisille tapaamisille on alkanut kiinnostaa tutkijoita ja autismikirjolla olevien lasten perheiden kanssa työskenteleviä ammattilaisia.

Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millaisia vahvuuksia ja haasteita on kohdattu digitaalisessa vanhempien ohjauksessa pienten autismikirjolla olevien lasten kommunikaatiotaitojen kuntoutuksessa. Tutkimus toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena, ja aineiston jäsentämisen apuna käytettiin sisällönanalyysin toimintatapoja. Sisäänotto- ja poissulkukriteerien perusteella analyysiin valittiin kaksitoista vertaisarvioitua artikkelia, joissa tutkimushenkilöitä oli yhteensä 171. Aineiston analyysi tehtiin etsimällä valituista artikkeleista vahvuuksiin ja haasteisiin viittaavia ilmauksia, tekemällä ilmauksista suomenkieliset pelkistykset ja luokittelemalla pelkistetyt ilmaukset alaluokkiin. Alaluokat jaoteltiin yläluokkiin joko vahvuuksiksi tai haasteiksi. Luokittelun avulla aineistosta tehtiin laadullinen synteesi.

Tutkimuksen perusteella digitaalisen vanhempien ohjauksen vahvuuksia ovat sen saavutettavuus, joustavuus ja helppous, teknologian mukanaan tuomat mahdollisuudet sekä vanhempien kyky oppia käyttämään kuntoutusmenetelmää tehokkaasti. Jokaisessa tarkasteluun valitussa artikkelissa tutkimuksen tulokset terapian vaikuttavuudesta autismikirjolla olevan lapsen kommunikaatiotaitoihin olivat positiivisia. Yleisiä haasteita puolestaan olivat tekniset ongelmat, lähikontaktin puute, vanhempien kouluttamiseen kuluvat resurssit, vallitsevat asenteet sekä erot vanhempien motivaatiossa ja sitoutumisessa. Tutkimuksen perusteella vaikuttaa siltä, että digitaalinen vanhempien ohjaus on potentiaalinen keino kuntouttaa autismikirjolla olevien lasten kommunikaatiotaitoja.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [9202]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste