Some seksuaalikasvattajana : 6. luokkalaisten kokemuksia sosiaalisesta mediasta seksuaalisuuteen liittyvän tiedon välittäjänä
Lindholm, Anniina; Saariluoma, Venla (2022)
Lindholm, Anniina
Saariluoma, Venla
2022
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204284079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204284079
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 6. luokkalaisten kokemuksia sosiaalisesta mediasta seksuaalisuuteen liittyvän tiedon välittäjänä. Seksuaalikasvatuksesta käytävässä keskustelussa on viime aikoina korostunut huoli annetun seksuaalikasvatuksen laadun sekä määrän vaihtelevuudesta erityisesti alakoulukontekstissa. Keskustelua on myös käyty sosiaalisen median lisääntyneestä käytöstä ja sen vaikutuksista nuoriin. Yhdistämällä sosiaalisen median, seksuaalisuuden sekä seksuaalikasvatuksen teemoja tutkimuksessa voidaan lisätä ymmärrystä näistä yhteiskunnallisesti tärkeistä aiheista. Erityisesti nuoria kuulemalla voidaan saada seksuaalikasvatusta tukevaa informaatiota.
Tutkimustehtävänä oli saada selville, millaisia kokemuksia 6. luokkalaisilla on sosiaalisesta mediasta seksuaalisuuteen liittyvän tiedon välittäjänä. Tähän tutkimustehtävään pyrittiin saamaan vastaukset seuraaviin tutkimuskysymyksiin tukeutuen: Millaisena tiedonlähteenä sosiaalinen media näyttäytyy 6. luokkalaisten kokemana? Millaisia seksuaalisuuteen liittyviä sisältöjä 6. luokkalaiset ovat kohdanneet sosiaalisessa mediassa ja miten he ovat sisällöt kokeneet? Millainen rooli sosiaalisella medialla on koulun seksuaalikasvatuksessa 6. luokkalaisten näkökulmasta? Tutkimusaineisto kerättiin kahdesta eri pirkanmaalaisesta koulusta. Aineistonkeruu koostui pidetyistä teematunneista sekä varsinaisesta aineistonkeruusta, joka tapahtui sähköistä kyselylomaketta hyödyntäen. Tutkimukseen osallistui yhteensä 32 kuudesluokkalaista. Kerätty aineisto analysoitiin mukaillen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten mukaan nuoret kohtaavat sosiaalisessa mediassa monipuolisesti seksuaalisuuteen liittyviä sisältöjä. Nuorten kokemusten perusteella sosiaalista mediaa pidetään varteenotettavana tiedonlähteenä seksuaalisuuden kontekstissa. Tulosten valossa nuorilla on kyky suhtautua kriittisesti sosiaalisesta mediasta saatuun tietoon ja heillä on myös valmiuksia toimia sen mukaisesti. Lisäksi tuloksista kävi ilmi, kuinka nuoret oppivat sosiaalisen median kautta seksuaalisuuden eri osa-alueista kattavasti. Sosiaalinen media näyttäytyy nuorten kokemusten ja toiveiden perusteella varteenotettavana vaihtoehtona osana koulun seksuaalikasvatusta.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan pitää sitä, kuinka sosiaalinen media ei voi korvata turvallisia aikuisia seksuaalikasvattajina, vaikka nuorten kokemusten mukaan siinä onkin potentiaalia. Kokonaisuudessaan sosiaalinen media kuitenkin voidaan nähdä toimivana välineenä koulun seksuaalikasvatukseen. Sosiaalinen media osana koulun seksuaalikasvatusta voi parhaimmillaan lisätä nuorten kiinnostusta seksuaalisuutta koskevien aiheiden käsittelyyn. Tämän myötä oppilaiden toiveisiin ja tarpeisiin kyettäisiin vastaamaan aiempaa paremmin. The purpose of this study was to explore 6th graders’ experiences of social media as medium for sexuality-related information. Recently, there has been discussion regarding the importance of sexuality education in primary schools. There has also been discussion on the increased use of social media and its impact on adolescents. By combining the themes of social media, sexuality and sexuality education in research, we can increase the understanding of these socially important topics.
The research task was to find out what kind of experiences 6th graders have with social media as a medium for sexuality-related information. The research questions were: How do 6th graders perceive social media as a source of information? What kind of sexuality-related content have 6th graders seen on social media and how they have experienced this content? What role does social media play in sexuality education in schools according to 6th graders? The research data was collected at two different schools in Pirkanmaa region. A total of 32 6th graders participated in the survey. The data was analyzed by using a content analysis.
According to this research adolescents confront a lot of sexuality-related content on social media. Based on their experiences, social media is considered a valid source of information in the context of sexuality. This research shows that adolescents are able to be critical to the information they receive. The results also showed that adolescents learn about different aspects of sexuality through social media. Based on adolescents’ experiences social media can be seen as a part of sexuality education in school.
The conclusion of this study is that social media cannot be seen as a sexuality educator, even though adolescents’ experiences suggest it has potential. Overall, social media can be seen as a useful tool for sexuality education in schools and it can increase adolescents’ interest in studying sexuality-related topics. Consequently, sexuality education can develop further.
Tutkimustehtävänä oli saada selville, millaisia kokemuksia 6. luokkalaisilla on sosiaalisesta mediasta seksuaalisuuteen liittyvän tiedon välittäjänä. Tähän tutkimustehtävään pyrittiin saamaan vastaukset seuraaviin tutkimuskysymyksiin tukeutuen: Millaisena tiedonlähteenä sosiaalinen media näyttäytyy 6. luokkalaisten kokemana? Millaisia seksuaalisuuteen liittyviä sisältöjä 6. luokkalaiset ovat kohdanneet sosiaalisessa mediassa ja miten he ovat sisällöt kokeneet? Millainen rooli sosiaalisella medialla on koulun seksuaalikasvatuksessa 6. luokkalaisten näkökulmasta? Tutkimusaineisto kerättiin kahdesta eri pirkanmaalaisesta koulusta. Aineistonkeruu koostui pidetyistä teematunneista sekä varsinaisesta aineistonkeruusta, joka tapahtui sähköistä kyselylomaketta hyödyntäen. Tutkimukseen osallistui yhteensä 32 kuudesluokkalaista. Kerätty aineisto analysoitiin mukaillen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten mukaan nuoret kohtaavat sosiaalisessa mediassa monipuolisesti seksuaalisuuteen liittyviä sisältöjä. Nuorten kokemusten perusteella sosiaalista mediaa pidetään varteenotettavana tiedonlähteenä seksuaalisuuden kontekstissa. Tulosten valossa nuorilla on kyky suhtautua kriittisesti sosiaalisesta mediasta saatuun tietoon ja heillä on myös valmiuksia toimia sen mukaisesti. Lisäksi tuloksista kävi ilmi, kuinka nuoret oppivat sosiaalisen median kautta seksuaalisuuden eri osa-alueista kattavasti. Sosiaalinen media näyttäytyy nuorten kokemusten ja toiveiden perusteella varteenotettavana vaihtoehtona osana koulun seksuaalikasvatusta.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan pitää sitä, kuinka sosiaalinen media ei voi korvata turvallisia aikuisia seksuaalikasvattajina, vaikka nuorten kokemusten mukaan siinä onkin potentiaalia. Kokonaisuudessaan sosiaalinen media kuitenkin voidaan nähdä toimivana välineenä koulun seksuaalikasvatukseen. Sosiaalinen media osana koulun seksuaalikasvatusta voi parhaimmillaan lisätä nuorten kiinnostusta seksuaalisuutta koskevien aiheiden käsittelyyn. Tämän myötä oppilaiden toiveisiin ja tarpeisiin kyettäisiin vastaamaan aiempaa paremmin.
The research task was to find out what kind of experiences 6th graders have with social media as a medium for sexuality-related information. The research questions were: How do 6th graders perceive social media as a source of information? What kind of sexuality-related content have 6th graders seen on social media and how they have experienced this content? What role does social media play in sexuality education in schools according to 6th graders? The research data was collected at two different schools in Pirkanmaa region. A total of 32 6th graders participated in the survey. The data was analyzed by using a content analysis.
According to this research adolescents confront a lot of sexuality-related content on social media. Based on their experiences, social media is considered a valid source of information in the context of sexuality. This research shows that adolescents are able to be critical to the information they receive. The results also showed that adolescents learn about different aspects of sexuality through social media. Based on adolescents’ experiences social media can be seen as a part of sexuality education in school.
The conclusion of this study is that social media cannot be seen as a sexuality educator, even though adolescents’ experiences suggest it has potential. Overall, social media can be seen as a useful tool for sexuality education in schools and it can increase adolescents’ interest in studying sexuality-related topics. Consequently, sexuality education can develop further.