Lapsen mielikuvitus moraalikehityksen välineenä
Jaakola, Karoliina; Klemm, Jemilia (2022)
Jaakola, Karoliina
Klemm, Jemilia
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204284113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204284113
Tiivistelmä
Tässä laadullisessa tutkielmassa tutkitaan lapsen moraalikehitystä mielikuvituksen kautta. Tukemalla lapsen moraalikehitystä lapsi oppii toimimaan yhteiskunnassa ymmärtämällä oman käyttäytymisensä vaikutuksen itseensä ja toisiin sekä erottelemalla oikean väärästä. Mielikuvitus on keskeisessä roolissa kehityksen ja muutoksen näkökulmasta. Se antaa mahdollisuuden käsitellä haastavia tunteita ja ajatuksia turvallisessa ympäristössä. Lasten kanssa on tärkeää tarkastella ja opettaa moraalia mielikuvitusta hyödyntämällä.
Tutkimuksessa tarkasteltiin Narnian tarinat – kirjasarjan kolmatta osaa, Kaspianin matka maailman ääriin – kirjaa. Tutkielmassa tutustuttiin lapsen moraalikehitykseen mielikuvituksen avulla lasten fantasiakirjallisuuden näkökulmasta sekä pohdittiin keinoja tukea lapsen moraalikehitystä kirjallisuudesta tehtyjen havaintojen pohjalta ja mielikuvitusta hyödyntäen. Tutkimus toteutettiin teoriasidonnaisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustuloksina saatiin, että Narnian tarinoissa moraalikehitystä näkyy kirjan päähenkilöissä heidän päästessä omasta moraalisesti rappeutuneesta maailmastaan moraalisesti rikkaaseen Narnian maailmaan matkalle, jonka moraaliset haasteet kasvattivat heitä. Kirjassa mielikuvituksen avulla opittiin hyveellisyyttä, empatiakykyä sekä erottamaan hyvyyttä ja pahuutta. Mielikuvituksensa avulla lapsi pääsee kanssaelämään Narnian tarinoiden eri moraalisia haasteita yhdessä sen päähenkilöiden kanssa, mikä kasvattaa lapsen moraalista mielikuvitusta.
Tuloksista pohjautuvina loppupäätelminä esiteltiin keinoja tarkastella ja opettaa lapsille moraalia. Moraalista mielikuvitusta hoitaen ja kasvattaen sekä empatiakykyä herättelemällä satujen ja mielikuvitusleikin muodossa voi toteuttaa moraalikasvatusta jo varhaiskasvatusikäisten kanssa.
Tutkimuksessa tarkasteltiin Narnian tarinat – kirjasarjan kolmatta osaa, Kaspianin matka maailman ääriin – kirjaa. Tutkielmassa tutustuttiin lapsen moraalikehitykseen mielikuvituksen avulla lasten fantasiakirjallisuuden näkökulmasta sekä pohdittiin keinoja tukea lapsen moraalikehitystä kirjallisuudesta tehtyjen havaintojen pohjalta ja mielikuvitusta hyödyntäen. Tutkimus toteutettiin teoriasidonnaisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustuloksina saatiin, että Narnian tarinoissa moraalikehitystä näkyy kirjan päähenkilöissä heidän päästessä omasta moraalisesti rappeutuneesta maailmastaan moraalisesti rikkaaseen Narnian maailmaan matkalle, jonka moraaliset haasteet kasvattivat heitä. Kirjassa mielikuvituksen avulla opittiin hyveellisyyttä, empatiakykyä sekä erottamaan hyvyyttä ja pahuutta. Mielikuvituksensa avulla lapsi pääsee kanssaelämään Narnian tarinoiden eri moraalisia haasteita yhdessä sen päähenkilöiden kanssa, mikä kasvattaa lapsen moraalista mielikuvitusta.
Tuloksista pohjautuvina loppupäätelminä esiteltiin keinoja tarkastella ja opettaa lapsille moraalia. Moraalista mielikuvitusta hoitaen ja kasvattaen sekä empatiakykyä herättelemällä satujen ja mielikuvitusleikin muodossa voi toteuttaa moraalikasvatusta jo varhaiskasvatusikäisten kanssa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8261]