Lentokoneiden biopolttoaineiden hyödyllisyys ja käytettävyys Euroopassa
Koskinen, Jesperi (2022)
Koskinen, Jesperi
2022
Teknisten tieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Engineering Sciences
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204273957
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204273957
Tiivistelmä
Ilmailusektori aiheuttaa tällä hetkellä noin 2 % kaikista kasvihuonepäästöistä ja se kasvaa voimakkaasti. Ilmailussa lentokoneiden uudelleen kehittäminen on hidasta ja kallista, joten helpoin tapa nopeasti vaikuttaa sen kasvihuonepäästöihin olisi biopolttoaineet, joita voisi käyttää nykyisissä lentokoneissa.
Työ rajataan koskemaan Euroopan aluetta ja drop-in-biopolttoaineita, eli biopolttoaineita, joita voi käyttää suoraan nykyisissä lentokoneissa. Työssä ei tutkita eri biopolttoaineiden tuotantomenetelmiä, eikä niiden kemiallisia ominaisuuksia. Tässä työssä tutkitaan biopolttoaineiden taloudellisuutta, päästövähennyksien potentiaalia ja niiden tuotantopotentiaalia Euroopassa. Työ toteutetaan kirjallisuustutkimuksena. Työn alussa käydään läpi lentoliikenteen ja sen hinnan kehitystä, määritellään drop-in-biopolttoaine ja puhutaan sen kestävästä kehityksestä sekä päästövähennysmekanismista. Lisäksi alussa puhutaan myös muista päästöjä vähentävistä polttoaineratkaisusta ilmailussa.
Tämän jälkeen työssä käsitellään tutkimuskysymyksiä aihepiireittäin. Tutkimuksessa huomataan, että biopolttoaineet pystyvät vähentämään kymmeniä prosentteja lennon päästöistä, mutta rajallisen biopolttoainetuotantokapasiteetin takia päästövähennykset jäävät hyvin pieniksi Euroopassa. Euroopassa voidaan tuottaa lähitulevaisuudessa vain noin 1 % ilmailun polttoainekysynnästä.
Biopolttoaineet vaikuttavat ilmailuun todennäköisesti hidastamalla ilmailun kasvunopeutta, koska ne ovat kerosiinia kalliimpi vaihtoehto. Kerosiinin hinta on historiallisesti vaihdellut paljon, joten on epäselvää millainen hintaero niillä tulee olemaan tulevaisuudessa. Päästöoikeudet tulevat nostamaan kerosiniin hintaa tulevaisuudessa. Myös RIN-krediiteillä voidaan saada biopolttoaineet hinnaltaan vastaaviksi kerosiinin kanssa.
Tutkimuksessa huomataan, että biopolttoaineet toimivat, mutta eivät ole yksinään riittävä ratkaisu vähentämään ilmailun kasvihuonepäästöjä. Biopolttoaineita ei pystytä tuottamaan riittävällä mittakaavalla Euroopassa.
Työ rajataan koskemaan Euroopan aluetta ja drop-in-biopolttoaineita, eli biopolttoaineita, joita voi käyttää suoraan nykyisissä lentokoneissa. Työssä ei tutkita eri biopolttoaineiden tuotantomenetelmiä, eikä niiden kemiallisia ominaisuuksia. Tässä työssä tutkitaan biopolttoaineiden taloudellisuutta, päästövähennyksien potentiaalia ja niiden tuotantopotentiaalia Euroopassa. Työ toteutetaan kirjallisuustutkimuksena. Työn alussa käydään läpi lentoliikenteen ja sen hinnan kehitystä, määritellään drop-in-biopolttoaine ja puhutaan sen kestävästä kehityksestä sekä päästövähennysmekanismista. Lisäksi alussa puhutaan myös muista päästöjä vähentävistä polttoaineratkaisusta ilmailussa.
Tämän jälkeen työssä käsitellään tutkimuskysymyksiä aihepiireittäin. Tutkimuksessa huomataan, että biopolttoaineet pystyvät vähentämään kymmeniä prosentteja lennon päästöistä, mutta rajallisen biopolttoainetuotantokapasiteetin takia päästövähennykset jäävät hyvin pieniksi Euroopassa. Euroopassa voidaan tuottaa lähitulevaisuudessa vain noin 1 % ilmailun polttoainekysynnästä.
Biopolttoaineet vaikuttavat ilmailuun todennäköisesti hidastamalla ilmailun kasvunopeutta, koska ne ovat kerosiinia kalliimpi vaihtoehto. Kerosiinin hinta on historiallisesti vaihdellut paljon, joten on epäselvää millainen hintaero niillä tulee olemaan tulevaisuudessa. Päästöoikeudet tulevat nostamaan kerosiniin hintaa tulevaisuudessa. Myös RIN-krediiteillä voidaan saada biopolttoaineet hinnaltaan vastaaviksi kerosiinin kanssa.
Tutkimuksessa huomataan, että biopolttoaineet toimivat, mutta eivät ole yksinään riittävä ratkaisu vähentämään ilmailun kasvihuonepäästöjä. Biopolttoaineita ei pystytä tuottamaan riittävällä mittakaavalla Euroopassa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8996]