Kiusaamiseen puuttuminen: Valmistuvien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä onnistuneesta ja epäonnistuneesta kiusaamiseen puuttumisesta
Paavilainen, Iida (2022)
Paavilainen, Iida
2022
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204263778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204263778
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mistä tekijöistä onnistunut tai epäonnistunut kiusaamistilanteeseen puuttuminen koostuu. Tätä tutkimustehtävää tarkasteltiin kahden alakysymyksen avulla: ”Mitkä tekijät valmistuvien luokanopettajaopiskelijoiden mielestä johtavat onnistuneeseen kiusaamiseen puuttumiseen?” ja ”Mitkä tekijät valmistuvien luokanopettajaopiskelijoiden mielestä johtavat epäonnistuneeseen kiusaamiseen puuttumiseen?”. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää laajemmin kiusaamiseen puuttumista ja havainnollistaa kiusaamiseen puuttumiseen vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa aineisto kerättiin eläytymismenetelmällä. Eläytymismenetelmän ytimessä ovat kehyskertomukset, joita tässä tutkimuksessa oli kaksi. Toinen kehyskertomus käsitteli kiusaamiseen puuttumisen onnistumista ja toinen sen epäonnistumista. Kehyskertomuksissa kuvailtiin kiusaamistilanne ja vastaajaa pyydettiin kertomaan, miten hän tilanteeseen puuttui ja mitkä tekijät johtivat puuttumisen onnistumiseen tai epäonnistumiseen. Tutkimukseen vastanneet henkilöt vastasivat yhteen kahdesta kehyskertomuksesta ja näistä kertomuksista muodostui tämän tutkimuksen aineisto. Aineisto kerättiin tammi-helmikuussa 2022 maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijoilta. Yhteensä vastaajia oli 16, joista 7 vastasi onnistuneen puuttumisen kehyskertomukseen ja 9 epäonnistuneen puuttumisen kehyskertomukseen.
Tutkimuksen aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Molemmista kehyskertomuksista saadut kertomukset teemoiteltiin ensin erikseen ja saadut teemat vastasivat tutkimuksen alakysymyksiin. Aineistoja tarkasteltiin vielä yhdessä ja löydettiin kolme yläteemaa, jotka vastasivat varsinaiseen tutkimustehtävään. Onnistuneeseen kiusaamiseen puuttumiseen johtavat tekijät jakautuivat 6 eri teemaan: luokan yhteiset keskustelut ja harjoitukset, yksilöiden huomioiminen, opettajan saama tuki, välitön toiminta, ryhmäjakoihin vaikuttaminen sekä oppilaiden luonne. Epäonnistuneeseen kiusaamiseen puuttumiseen johtavat tekijät jakautuivat 5 eri teemaan: opettajan vähäiset resurssit, tehtyjen toimenpiteiden heikkous, yhteistyön epäonnistuminen, epäonnistunut ennakointi sekä kiusaamistapauksen ongelmallisuus.
Tutkimuksessa selvisi, että onnistunut tai epäonnistunut kiusaamiseen puuttuminen koostuu kolmesta eri tekijästä: tehdyistä toimenpiteistä ja niiden riittävyydestä, opettajan saamasta tuesta ja resursseista sekä tilannesidonnaisista tekijöistä. Tutkimus antaa viitettä siitä, että kiinnittämällä näihin kolmeen asiaan huomiota, voidaan vaikuttaa kiusaamiseen puuttumisen lopputulokseen. Tutkimuksen lopussa annetaan myös listaus siitä, mitä elementtejä tämän tutkimuksen mukaan onnistuneeseen kiusaamiseen puuttumiseen kuuluu.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa aineisto kerättiin eläytymismenetelmällä. Eläytymismenetelmän ytimessä ovat kehyskertomukset, joita tässä tutkimuksessa oli kaksi. Toinen kehyskertomus käsitteli kiusaamiseen puuttumisen onnistumista ja toinen sen epäonnistumista. Kehyskertomuksissa kuvailtiin kiusaamistilanne ja vastaajaa pyydettiin kertomaan, miten hän tilanteeseen puuttui ja mitkä tekijät johtivat puuttumisen onnistumiseen tai epäonnistumiseen. Tutkimukseen vastanneet henkilöt vastasivat yhteen kahdesta kehyskertomuksesta ja näistä kertomuksista muodostui tämän tutkimuksen aineisto. Aineisto kerättiin tammi-helmikuussa 2022 maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijoilta. Yhteensä vastaajia oli 16, joista 7 vastasi onnistuneen puuttumisen kehyskertomukseen ja 9 epäonnistuneen puuttumisen kehyskertomukseen.
Tutkimuksen aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Molemmista kehyskertomuksista saadut kertomukset teemoiteltiin ensin erikseen ja saadut teemat vastasivat tutkimuksen alakysymyksiin. Aineistoja tarkasteltiin vielä yhdessä ja löydettiin kolme yläteemaa, jotka vastasivat varsinaiseen tutkimustehtävään. Onnistuneeseen kiusaamiseen puuttumiseen johtavat tekijät jakautuivat 6 eri teemaan: luokan yhteiset keskustelut ja harjoitukset, yksilöiden huomioiminen, opettajan saama tuki, välitön toiminta, ryhmäjakoihin vaikuttaminen sekä oppilaiden luonne. Epäonnistuneeseen kiusaamiseen puuttumiseen johtavat tekijät jakautuivat 5 eri teemaan: opettajan vähäiset resurssit, tehtyjen toimenpiteiden heikkous, yhteistyön epäonnistuminen, epäonnistunut ennakointi sekä kiusaamistapauksen ongelmallisuus.
Tutkimuksessa selvisi, että onnistunut tai epäonnistunut kiusaamiseen puuttuminen koostuu kolmesta eri tekijästä: tehdyistä toimenpiteistä ja niiden riittävyydestä, opettajan saamasta tuesta ja resursseista sekä tilannesidonnaisista tekijöistä. Tutkimus antaa viitettä siitä, että kiinnittämällä näihin kolmeen asiaan huomiota, voidaan vaikuttaa kiusaamiseen puuttumisen lopputulokseen. Tutkimuksen lopussa annetaan myös listaus siitä, mitä elementtejä tämän tutkimuksen mukaan onnistuneeseen kiusaamiseen puuttumiseen kuuluu.