Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Koulujohtamisen piirteet poikkeusaikana: Rehtoreiden kokemuksia koronakriisistä vuonna 2020

Rauvola, Sampo (2022)

 
Avaa tiedosto
RauvolaSampo.pdf (382.4Kt)
Lataukset: 



Rauvola, Sampo
2022

Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-10
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204273848
Tiivistelmä
Koronapandemian vaikutus maailmaan ja yhteiskunnan toimintoihin on ollut valtava. Etäyhteyksiin siirtyminen ja erityisjärjestelyiden tekeminen laittoivat koulumaailman arkitodellisuuden kriisiin ja tämän kriisin johtajina toimivat rehtorit. Vuoden 2020 rehtoribarometrien tulokset osoittavat, että poikkeusaika uuvutti rehtoreita huomattavasti. Tämän tutkimuksen ensisijaisena tarkoituksena oli selvittää, millaisia ongelmia koululaitosten johtajat kohtasivat koronakriisin aikana. Tutkimusaineistona toimivat viisi rehtorihaastattelua, jotka toteutettiin vuoden 2021 alussa osana opetusharjoittelua, jonka teemana oli kouluhallinto. Tutkimusmetodina on teoriaohjaava aineistolähtöinen sisällönanalyysi, jolloin teoria ohjaa analyysia, mutta analyysi ei pohjaudu suoraan teoriaan. Tutkimustuloksissa nousi esiin neljä kantavaa teemaa, jotka olivat oppilaiden ja opettajien tuen tarve, yhteisöllisyys ja yhtenäisyys, tiedottaminen ja viestintä sekä rehtorin henkilökohtainen jaksaminen. Rehtoreiden vastuulle kaatui kriisin akuuttina aikana paljon uusia asioita ja samalla huoli opettajien ja oppilaiden hyvinvoinnista kuormitti jo entisestään paineistettua roolia. Koulujohtamisessa korostui perinteisten pedagogisen- ja asiantuntijoiden osaamiseen johtamisen lisäksi kriisijohtaminen. Poikkeusaika ei ollut yhdellekään rehtorille helppoa, mutta kokeneemmat rehtorit, jotka olivat jo uransa aikana käyneet kriisitilanteita läpi, selvisivät poikkeusaikana paremmin.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [9818]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste