"Ei kukaan koulun henkilökunnasta ikinä puuttunut asioihini": Kirjallisuuskatsaus lapsista, joilla on vanhempi(a) vankilassa
Kareinen, Suvi; Kiiala, Aina (2022)
Kareinen, Suvi
Kiiala, Aina
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204284086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204284086
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tarkoituksena oli saada selville, millaista tutkimusta vankien lapsiin sekä heidän hyvinvointiinsa ja koulunkäyntiinsä liittyen löytyy. Lisäksi tarkoitus oli kartoittaa sitä, millaisia tuloksia näistä tutkimuksista on saatu. Monimuotoiset perheet sekä perhe- ja läheissuhteiden käsitteet saavat uudenlaisia merkityksiä, kun lapsen toinen tai jopa molemmat vanhemmat ovat vankilassa. Samoin kodin ja koulun väliselle yhteistyölle aiheutuu uusia haasteita. Lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia käsitellään kolmen ulottuvuuden – fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen – kautta.
Tutkimus on systemaattinen kirjallisuuskatsaus, jonka aineisto koostuu yhdeksästä julkaisusta. Kaksi näistä on väitöskirjatutkimuksia, yksi pro gradu -tutkielma ja muut kuusi vertaisarvioituja tutkimusartikkeleita. Aineisto koostuu neljästä suomalaisesta ja viidestä ulkomaisesta, Euroopassa tehdystä tutkimuksesta. Tutkimuksen tulokset jaoteltiin tutkimuskysymysten perusteella hyvinvoinnin sekä koulun teemojen alle eri alakategorioihin, joita avattiin aineistolainausten avulla.
Hyvinvoinnin teemaan liittyen esille nousivat lapsen asumisjärjestelyt, yhteydenpito vankilassa olevan vanhemman kanssa, henkinen taakka sekä häpeän tunteet vanhempaan ja tämän rikokseen liittyen. Koulunkäynnin teeman alle taas päätyivät perhe- ja ystävyyssuhteiden kontekstit, kiusaamisen pelko, koulun työntekijöiden suhtautuminen sekä kouluissa käytetyt erityisjärjestelyt. Lisäksi avattiin sitä, mitkä aineiston osat jättivät koulumaailman käsittelyn vähäiseksi tai toissijaiseksi.
Olemassa olevan tutkimuksen vähyys ja se, että ilmiötä käsitellään monesti vangin näkökulmasta lapsen näkökulman sijaan, aiheuttavat haasteita kokonaiskuvan luomiselle. Koulukontekstista nousee opettajien tietämättömyys vankien lasten tilanteesta sekä se, ettei heillä ole käytössään asianmukaisia työkaluja aiheen käsittelyyn lapsen kanssa.
Tutkimus on systemaattinen kirjallisuuskatsaus, jonka aineisto koostuu yhdeksästä julkaisusta. Kaksi näistä on väitöskirjatutkimuksia, yksi pro gradu -tutkielma ja muut kuusi vertaisarvioituja tutkimusartikkeleita. Aineisto koostuu neljästä suomalaisesta ja viidestä ulkomaisesta, Euroopassa tehdystä tutkimuksesta. Tutkimuksen tulokset jaoteltiin tutkimuskysymysten perusteella hyvinvoinnin sekä koulun teemojen alle eri alakategorioihin, joita avattiin aineistolainausten avulla.
Hyvinvoinnin teemaan liittyen esille nousivat lapsen asumisjärjestelyt, yhteydenpito vankilassa olevan vanhemman kanssa, henkinen taakka sekä häpeän tunteet vanhempaan ja tämän rikokseen liittyen. Koulunkäynnin teeman alle taas päätyivät perhe- ja ystävyyssuhteiden kontekstit, kiusaamisen pelko, koulun työntekijöiden suhtautuminen sekä kouluissa käytetyt erityisjärjestelyt. Lisäksi avattiin sitä, mitkä aineiston osat jättivät koulumaailman käsittelyn vähäiseksi tai toissijaiseksi.
Olemassa olevan tutkimuksen vähyys ja se, että ilmiötä käsitellään monesti vangin näkökulmasta lapsen näkökulman sijaan, aiheuttavat haasteita kokonaiskuvan luomiselle. Koulukontekstista nousee opettajien tietämättömyys vankien lasten tilanteesta sekä se, ettei heillä ole käytössään asianmukaisia työkaluja aiheen käsittelyyn lapsen kanssa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8253]