Johtamisviestinnän toteutuminen harrastusorganisaatiossa vapaaehtoistoimijoiden näkökulmasta: Case Noormarkun Nopsa
Marjaniemi, Roosa (2022)
Marjaniemi, Roosa
2022
Viestinnän maisteriohjelma - Master's Programme in Speech Communication
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204274023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204274023
Tiivistelmä
Urheiluseuroissa tapahtuu merkittävä määrä vapaaehtoistoimintaa, mitä ilman seurojen olisi mahdoton toimia. Koska vapaaehtoistoimijoiden ja organisaatioiden välillä ei ole työsuhdetta, tarvitaan luonnollisesti motivoituneita sekä tyytyväisiä toimijoita. Toimijoiden motivaation ja työtyytyväisyyden voi nähdä heijastuvan seuran johtamisviestinnästä. Onkin perusteltua kuunnella vapaaehtoistoimijoiden käsityksiä johtamisviestinnästä, jotta sitoutumista seuratoimintaan tapahtuisi.
Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää vapaaehtoistoimijoiden näkökulmasta, miten johtamisviestintä ymmärretään ja millaista johtamisviestintää vapaaehtoistoimijat kaipasivat. Tutkimuskysymyksillä pyrittiin selvittämään toimijoiden käsityksiä johtamisviestinnästä sekä johdon ja vapaaehtoistoimijoiden suhteista. Pyrkimyksenä oli myös selvittää, että miten johtamisviestinnän koetaan tukevan itseohjautuvuutta.
Tutkielma toteutettiin laadullisesti haastattelututkimuksena ja tarkemmin teemahaastatteluna. Aineiston analysointiin hyödynnettiin sisällönanalyysiä. Haastatteluja oli yhteensä yhdeksän ja haastateltavina oli Noormarkun Nopsan vapaaehtoistoimijoita.
Tutkielman tuloksissa nousi esille, että seuran johdolla on positiivinen ja innostava ote viestinnässään. Kuitenkin avoimuus sekä uusien ideoiden vastaanottaminen on ollut johdolle haasteellista vapaaehtoistoimijoiden näkökulmasta. Motivaatio tekemiseen ei yksin riitä, vaan johtamisviestinnän tulisi aiempaa enemmän luottaa toimijoiden taitoihin jakamalla vastuuta sekä pitää jatkossakin positiivinen ja innostava ote viestinnässään. Jotta itseohjautuvuus toteutuisi vapaaehtoistoimijoiden näkökulmasta, tulisi johdon antaa toimijoille vapaammat kädet työn toteuttamiseen. Tulokset antoivat selkeää kuvaa vapaaehtoistoimijoiden johtamisviestintään liittyvistä käsityksistä ja tuloksia voi soveltaa muissakin urheilu- tai vapaaehtoisorganisaatioissa.
Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää vapaaehtoistoimijoiden näkökulmasta, miten johtamisviestintä ymmärretään ja millaista johtamisviestintää vapaaehtoistoimijat kaipasivat. Tutkimuskysymyksillä pyrittiin selvittämään toimijoiden käsityksiä johtamisviestinnästä sekä johdon ja vapaaehtoistoimijoiden suhteista. Pyrkimyksenä oli myös selvittää, että miten johtamisviestinnän koetaan tukevan itseohjautuvuutta.
Tutkielma toteutettiin laadullisesti haastattelututkimuksena ja tarkemmin teemahaastatteluna. Aineiston analysointiin hyödynnettiin sisällönanalyysiä. Haastatteluja oli yhteensä yhdeksän ja haastateltavina oli Noormarkun Nopsan vapaaehtoistoimijoita.
Tutkielman tuloksissa nousi esille, että seuran johdolla on positiivinen ja innostava ote viestinnässään. Kuitenkin avoimuus sekä uusien ideoiden vastaanottaminen on ollut johdolle haasteellista vapaaehtoistoimijoiden näkökulmasta. Motivaatio tekemiseen ei yksin riitä, vaan johtamisviestinnän tulisi aiempaa enemmän luottaa toimijoiden taitoihin jakamalla vastuuta sekä pitää jatkossakin positiivinen ja innostava ote viestinnässään. Jotta itseohjautuvuus toteutuisi vapaaehtoistoimijoiden näkökulmasta, tulisi johdon antaa toimijoille vapaammat kädet työn toteuttamiseen. Tulokset antoivat selkeää kuvaa vapaaehtoistoimijoiden johtamisviestintään liittyvistä käsityksistä ja tuloksia voi soveltaa muissakin urheilu- tai vapaaehtoisorganisaatioissa.