Kokemusosaaminen sote-uudistuksessa: fenomenografinen analyysi sosiaalipalvelujen johtavien henkilöiden käsityksistä
Mäkelä, Hanna (2022)
Mäkelä, Hanna
2022
Sosiaalityön maisteriohjelma, Pori - Master's Programme in Social Work, Pori
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204273995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204273995
Tiivistelmä
Tarkastelen tutkimuksessani, millaisena kokemusosaaminen näyttäytyy yhteiskunnallisessa rakennemuutoksessa kahden kunnan sosiaalipalvelujen johtavien henkilöiden kuvaamana. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä, millaisena kokemusosaaminen näyttäytyy sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa, jotta sosiaali- ja terveyspalveluiden sisältöä ja yhteistoimintaa voidaan kehittää tulevaisuuden tarpeita ja tavoitteita vastaavaksi. Tutkimustehtävänä on selvittää sosiaalipalvelujen johtavien henkilöiden näkemyksiä, sillä he ovat tällä hetkellä sote-uudistamisen kehittämistyössä vahvasti mukana ja oman työnsä puolesta toimeenpanijoita uusien palvelusisältöjen rakentumisessa. Tutkimukseni tekee näkyväksi kokemusosaamisen roolia tulevaisuuden rakentumisessa ja yhteiskunnallisessa muutoksessa sosiaalipalvelujen näkökulmasta tarkasteltuna.
Tutkimuksen viitekehys perustuu ajankohtaiseen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisen muutoksen tutkimiseen tulevaisuuden sosiaali-ja terveyskeskus- ohjelman tavoitteiden ja fenomenografisen analyysin avulla. Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus- ohjelman näkökulmasta sosiaali- ja terveyspalveluita kehitetään yhä enemmän asiakkaiden tarpeita vastaavaksi ja sosiaalihuollon roolia painotetaan aiempaa vahvemmin palvelujen toteuttamisessa. Tutkimusta taustoitetaan kuvaamalla valtakunnallista sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistusta, hyvinvointialueiden roolia sote- palveluiden järjestämisessä sekä kokemustiedon tärkeyttä osana sote-uudistuksen sosiaali- ja terveyspalveluja. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka aineisto koostuu kahden kunnan sosiaalipalvelujen johtavien henkilöiden vastauksista puhelinhaastatteluna toteutettuun haastatteluun.
Tutkimuskysymyksen vastauksena voidaan todeta, että kokemusosaaminen näyttäytyy sosiaalipalvelujen johtavien henkilöiden vastauksissa moniulotteisena ja tervetulleena palvelumuotona. Kokemusosaamisen todellisia mahdollisuuksia ei vielä tunneta, koska toiminta on osittain uutta ja organisoimatonta. Sosiaalipalvelujen johtavat henkilöt ovat tärkeitä toimijoita kokemusosaamisen jalkauttamisessa sote-palveluiden kentällä, haasteiden ratkaisemisessa sekä asiakasosallisuuden vahvistamisessa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelukentällä.
Tutkimuksen viitekehys perustuu ajankohtaiseen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteiskunnallisen muutoksen tutkimiseen tulevaisuuden sosiaali-ja terveyskeskus- ohjelman tavoitteiden ja fenomenografisen analyysin avulla. Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus- ohjelman näkökulmasta sosiaali- ja terveyspalveluita kehitetään yhä enemmän asiakkaiden tarpeita vastaavaksi ja sosiaalihuollon roolia painotetaan aiempaa vahvemmin palvelujen toteuttamisessa. Tutkimusta taustoitetaan kuvaamalla valtakunnallista sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistusta, hyvinvointialueiden roolia sote- palveluiden järjestämisessä sekä kokemustiedon tärkeyttä osana sote-uudistuksen sosiaali- ja terveyspalveluja. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka aineisto koostuu kahden kunnan sosiaalipalvelujen johtavien henkilöiden vastauksista puhelinhaastatteluna toteutettuun haastatteluun.
Tutkimuskysymyksen vastauksena voidaan todeta, että kokemusosaaminen näyttäytyy sosiaalipalvelujen johtavien henkilöiden vastauksissa moniulotteisena ja tervetulleena palvelumuotona. Kokemusosaamisen todellisia mahdollisuuksia ei vielä tunneta, koska toiminta on osittain uutta ja organisoimatonta. Sosiaalipalvelujen johtavat henkilöt ovat tärkeitä toimijoita kokemusosaamisen jalkauttamisessa sote-palveluiden kentällä, haasteiden ratkaisemisessa sekä asiakasosallisuuden vahvistamisessa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelukentällä.