Etätyön työtyytyväisyyden osa-alueiden käsityksiä
Valtonen, Viivi (2022)
Valtonen, Viivi
2022
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204273989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204273989
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä etätyössä ilmenee työtyytyväisyyden osa-alueista. Tutkimuksessa syvennyttiin käsittelemään työtyytyväisyyden osa-alueista tarkemmin autonomian, uramenestyksen, sosiaalisten suhteiden ja tietoteknisten työvälineiden teemoja. Etätyön voidaan katsoa olevan työtyytyväisyyden suhteen niin mahdollistava kuin haastavakin tekijä. Etätyössä työtyytyväisyyden osa-alueilla on havaittu olevan yhteyttä työtyytyväisyyteen ja työhön sitoutumiseen. Tutkittavan ilmiön rajaaminen pohjautui etätyön tutkimuksesta nousseisiin ajankohtaisiin työtyytyväisyyden ilmiöihin.
Tutkimuksessa noudatettiin laadullisen tutkimuksen periaatteita ja sen läpikulkevana metodologisena kehikkona oli fenomenografinen lähestymistapa. Tutkimuksen kohderyhmäksi valikoitui suoramyyntiorganisaation tiiminjohtajia (N=12). Tutkimusaineisto kerättiin ryhmähaastatteluina toteutettuina teemahaastatteluina. Teemahaastattelun perinteiden mukaisesti haastattelurunko muotoutui keskeisten teemojen ympärille, joita tässä tutkimuksessa oli etätyö ja työtyytyväisyys, tarkentaen sen osa-alueisiin. Aineiston analyysissa menetelmällisesti noudatettiin fenomenografisen lähestymistavan periaatteita, jonka myötä analyysi oli aineistolähtöinen ja sen lopputulemana oli aineistoa ilmentävä kuvauskategoriajärjestelmä.
Tutkimuksen tuloksissa korostui, että etätyössä työtyytyväisyyden osa-alueet ilmenevät tiiminjohtajien työssä. Keskeisenä tuloksena oli myös, että huolimatta erilaisista näkemyksistään etätyön suhteen, näkivät kaikki etätyökäytännöille tarvetta jatkossa. Tutkimuksessa ilmeni, että etätyö on haastanut tiiminjohtajien työn keskiössä olevia sosiaalisia suhteita ja se on vaikuttanut työtyytyväisyyden käsityksiin. Tutkimuksen tuloksissa oli vastaavuuksia tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen kanssa. The aim of this thesis was to examine the factors of job satisfaction and its sub areas in remote work. Job satisfaction can be divided into multiple subareas, and main themes of this research are autonomy, career success, social relations, and usage of information and communication technologies (ICT). Remote work can be seen as both an enabling and challenging factor in terms of job satisfaction. According to a previous study these subareas of job satisfaction has been combined with job satisfaction and commitment to work. The outline of the study was based on the factors that emerged from the survey of the current study.
The study followed the principles of qualitative research and its methodological framework was a phenomenographic approach. The target group of the study was team leaders (N = 12) in the direct sales organization. The research material was collected in the form of group interviews and was in line with the traditions of the thematic interview. The framework of the interview was formed around the key themes, which were remote work and job satisfaction, focusing on its sub areas. The analysis of the data methodically followed the principles of the phenomenographic approach, which resulted in a data-driven analysis and resulted in a description category system that reflected the data.
The results of the study highlighted that aspects of job satisfaction are evident in the work of team leaders. The key result was also that, despite their different views on telework, everyone saw a need for telework practices in the future. The study found that remote work has challenged the social relationships at the heart of team leaders work and has influenced perceptions of job satisfaction. The results of the study had similarities with the theoretical framework of the study.
Tutkimuksessa noudatettiin laadullisen tutkimuksen periaatteita ja sen läpikulkevana metodologisena kehikkona oli fenomenografinen lähestymistapa. Tutkimuksen kohderyhmäksi valikoitui suoramyyntiorganisaation tiiminjohtajia (N=12). Tutkimusaineisto kerättiin ryhmähaastatteluina toteutettuina teemahaastatteluina. Teemahaastattelun perinteiden mukaisesti haastattelurunko muotoutui keskeisten teemojen ympärille, joita tässä tutkimuksessa oli etätyö ja työtyytyväisyys, tarkentaen sen osa-alueisiin. Aineiston analyysissa menetelmällisesti noudatettiin fenomenografisen lähestymistavan periaatteita, jonka myötä analyysi oli aineistolähtöinen ja sen lopputulemana oli aineistoa ilmentävä kuvauskategoriajärjestelmä.
Tutkimuksen tuloksissa korostui, että etätyössä työtyytyväisyyden osa-alueet ilmenevät tiiminjohtajien työssä. Keskeisenä tuloksena oli myös, että huolimatta erilaisista näkemyksistään etätyön suhteen, näkivät kaikki etätyökäytännöille tarvetta jatkossa. Tutkimuksessa ilmeni, että etätyö on haastanut tiiminjohtajien työn keskiössä olevia sosiaalisia suhteita ja se on vaikuttanut työtyytyväisyyden käsityksiin. Tutkimuksen tuloksissa oli vastaavuuksia tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen kanssa.
The study followed the principles of qualitative research and its methodological framework was a phenomenographic approach. The target group of the study was team leaders (N = 12) in the direct sales organization. The research material was collected in the form of group interviews and was in line with the traditions of the thematic interview. The framework of the interview was formed around the key themes, which were remote work and job satisfaction, focusing on its sub areas. The analysis of the data methodically followed the principles of the phenomenographic approach, which resulted in a data-driven analysis and resulted in a description category system that reflected the data.
The results of the study highlighted that aspects of job satisfaction are evident in the work of team leaders. The key result was also that, despite their different views on telework, everyone saw a need for telework practices in the future. The study found that remote work has challenged the social relationships at the heart of team leaders work and has influenced perceptions of job satisfaction. The results of the study had similarities with the theoretical framework of the study.