Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kodin ja koulun yhteistyö ja työhyvinvointi : Luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia yhteistyöstä ja sen vaikutuksesta työhyvinvointiin

Saastamoinen, Peeter (2022)

 
Avaa tiedosto
SaastamoinenPeeter.pdf (1.035Mt)
Lataukset: 



Saastamoinen, Peeter
2022

Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-17
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204273981
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia kodin ja koulun yhteistyöstä sekä sen vaikutuksesta työhyvinvointiin. Tavoitteena oli luoda syvempää ymmärrystä kodin ja koulun yhteis-työstä sekä sen suhteesta luokanopettajien työhyvinvointiin. Kodin ja koulun yhteistyöstä löytyy runsaasti aiempaa tutkimusta ja myös opettajien työhyvinvointia on tutkittu paljon. Siitä miten opettajat kokevat kodin ja koulun yhteistyön vaikuttavan työhyvinvointiinsa ei ole kuitenkaan paljon aiempaa tutkimusta. Luokanopettajien työhyvinvoinnista sekä kodin ja koulun yhteistyöstä käydään ajoittain julkista keskustelua, mikä osoittaa aiheiden ajankohtaisuuden. Tutkimus on laadullinen ja noudattaa laadullisen tutkimuksen perinteitä. Tutkimuskysymyksiä on kolme: 1.Millaisia käsityksiä ja kokemuksia luokanopettajilla on kodin ja koulun yhteistyöstä? 2. Miten luokanopettajat kokevat kodin ja koulun yhteistyön vaikuttavan työhyvinvointiinsa? 3. Miten kodin ja koulun yhteistyötä ja työhyvinvointia voitaisiin kehittää? Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla, joihin osallistui kahdeksan luokanopettajaa. Haastattelun teemat koostuivat kodin ja koulun yhteistyöstä sekä työ-hyvinvoinnista. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin mukaisesti. Luokanopettajien käsitysten mukaan kodin ja koulun yhteistyö muodostuu monesta roolista sekä sisältää erilaisia merkityksiä. Kodin ja koulun yhteistyö on muuttunut paljon viimeisten vuosikymmenien aikana. Kokemukset yhteistyöstä ovat pääosin myönteisiä ja yhteistyö on opettajan työtä tukevaa. Työhyvinvointi käsitetään laajana kokonaisuutena, kodin ja koulun yhteistyön ollen yksi osa siihen vaikuttavista tekijöistä. Yhteistyöllä voi olla myönteisiä sekä kielteisiä vaikutuksia opettajien työhyvinvointiin ja tunteisiin. Kodin ja koulun yhteistyötä sekä työhyvinvointia voitaisiin kehittää monella osa-alueella. Luokanopettajien käsitysten mukaan kodin ja koulun yhteistyö rakentuu vahvasti opettajan, oppilaan ja kodin välille. Yhteistyössä merkityksellisiä ovat myös koulun ja yhteisön rooli. Luokanopettajat jakavat yhteisen käsityksen siitä, että yhteistyötä tehdään oppilaan parhaaksi. Yhteistyöllä on hyvin laaja merkitys myös monen muun tekijän kannalta. Kokemusten perusteella kodin ja koulun yhteistyö vaikuttaa monien tahojen hyvinvointiin ja toimiessaan se on opettajille työn voimavara sekä voi tuottaa myönteisiä tunteita. Haastava yhteistyö voi heikentää työhyvinvointia pidemmäksikin aikaa ja tuottaa kielteisiä tunteita. Yhteistyötä ja työ-hyvinvointia voivat edistää opettaja ja koti yhdessä, minkä lisäksi sosiaalinen tuki ja opettaja itse voivat toimia edistävinä tekijöinä. Yhteistyötä ja työhyvinvointia tulisi käsitellä opettajankoulutuksessa enemmän, minkä lisäksi kehitettävää olisi opettajien työuran alussa, sosiaalisen tuen tarjoamisessa sekä yhteisöllisyyden ja resurssien lisäämisessä
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40554]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste