Sekalaista kokeilua vai suunnitelmallista integrointia: Oppimispelien hyödyntäminen osana opetusta suhteessa perusopetuksen opetussuunnitelmaan
Eiste, Eemeli (2022)
Eiste, Eemeli
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204273972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204273972
Tiivistelmä
Pelaaminen on yhteiskunnassa valtavan suosittua toimintaa ja siitä onkin herännyt ajatus, miten pelien mukaansa tempaavuutta voitaisiin hyödyntää opetuksessa ja koulutuksessa. Oppimispelejä on tutkittu runsaasti niiden tehokkuuden ja mekaniikoiden näkökulmasta, mutta tutkimuksia niiden integroinnin tavoista osaksi opetusta ei ole. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan miten luokanopettajat ovat integroineet oppimispelejä osaksi opetusta suhteessa perusopetuksen opetussuunnitelmaan ja miten suunnitelmallista integrointi on ollut. Perusopetuksen opetussuunnitelman voidaan sanoa tarjoavan antavan opettajille paljon vapautta työskentelyn suunnitteluun ja työtapojen valintaan. Valintojen tulee kuitenkin olla ennen kaikkea tarkoituksenmukaisia ja niissä tulee ottaa huomioon monipuolisuus, sekä erilaiset digitaaliset ja pelilliset mahdollisuudet.
Vastauksia kerättiin aluksi ottaen yhteyttä Hämeenlinnan kaupungin koulujen rehtoreihin vuoden 2022 alussa. Vastauksia yhteydenottoihin sähköpostitse ei kuitenkaan saatu kuin muutamia, joten hakua laajennettiin Facebookin luokanopettajille suunnattuihin ryhmiin helmikuussa 2022. Aineisto koostui 12 vastauksesta, joissa oli jonkin verran vaihtelua vastaajien iässä ja kokemuksessa.
Tutkimuksen tuloksissa muodostettiin kysymysten alle alaluokkia ja tarkasteltiin niiden toistuvuutta ja eroavaisuuksia. Tutkimuksen mukaan luokanopettajat integroivat oppimispelejä osaksi opetustaan varsin pitkälti perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisesti. Hyödyntämisen tavat kuitenkin hieman vaihtelevat toisistaan. Osa painottaa oppimispelien hyödyntämistä kertaukseen, osa taas uuden asian oppimiseen. Kaikilla oppimispelien hyödyntämisen voidaan tulkita olevan yhteistä toimintaa luokassa. Arvioinnissa oppimispelejä hyödyntäneet vastaajat jakautuivat puoliksi hyödyntäneiden ja ei-hyödyntäneiden välillä. Vastauksissa korostui esimerkiksi ViLLE-alustan tarjoaman oppimisanalytiikan hyödyntäminen. Vastaajat kokevat oppimispelien hyödyntämisensä varsin suunnitelmalliseksi. Kuitenkin eroja on havaittavissa siinä, minkä he kokevat suunnitelmallisuudeksi.
Perusopetuksen opetussuunnitelman voidaan sanoa olevan merkittävin opettajan työtä ohjaava asiakirja, joten vastaukset eivät olleet yllättäviä suhteessa siihen. Oppimispelien hyödyntämisen suunnitelmallisuus ei ollut lainkaan yllättävää, sillä luokkatyöskentely ei olisi käytännössä mahdollista ilman esivalmistelua ja suunnittelua.
Vastauksia kerättiin aluksi ottaen yhteyttä Hämeenlinnan kaupungin koulujen rehtoreihin vuoden 2022 alussa. Vastauksia yhteydenottoihin sähköpostitse ei kuitenkaan saatu kuin muutamia, joten hakua laajennettiin Facebookin luokanopettajille suunnattuihin ryhmiin helmikuussa 2022. Aineisto koostui 12 vastauksesta, joissa oli jonkin verran vaihtelua vastaajien iässä ja kokemuksessa.
Tutkimuksen tuloksissa muodostettiin kysymysten alle alaluokkia ja tarkasteltiin niiden toistuvuutta ja eroavaisuuksia. Tutkimuksen mukaan luokanopettajat integroivat oppimispelejä osaksi opetustaan varsin pitkälti perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisesti. Hyödyntämisen tavat kuitenkin hieman vaihtelevat toisistaan. Osa painottaa oppimispelien hyödyntämistä kertaukseen, osa taas uuden asian oppimiseen. Kaikilla oppimispelien hyödyntämisen voidaan tulkita olevan yhteistä toimintaa luokassa. Arvioinnissa oppimispelejä hyödyntäneet vastaajat jakautuivat puoliksi hyödyntäneiden ja ei-hyödyntäneiden välillä. Vastauksissa korostui esimerkiksi ViLLE-alustan tarjoaman oppimisanalytiikan hyödyntäminen. Vastaajat kokevat oppimispelien hyödyntämisensä varsin suunnitelmalliseksi. Kuitenkin eroja on havaittavissa siinä, minkä he kokevat suunnitelmallisuudeksi.
Perusopetuksen opetussuunnitelman voidaan sanoa olevan merkittävin opettajan työtä ohjaava asiakirja, joten vastaukset eivät olleet yllättäviä suhteessa siihen. Oppimispelien hyödyntämisen suunnitelmallisuus ei ollut lainkaan yllättävää, sillä luokkatyöskentely ei olisi käytännössä mahdollista ilman esivalmistelua ja suunnittelua.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [6519]