Yli 50-vuotiaiden työttömien kertomuksia alanvaihdoksesta ja uudelleenkouluttautumisesta : narratiivinen tutkimus näkemyksistä
Takkinen, Jasmine (2022)
Takkinen, Jasmine
2022
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204273916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204273916
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin, millaisia näkemyksiä yli 50-vuotiailla työttömillä on uudelleenkouluttautumisesta ja alanvaihdoksesta ja näihin näkemyksiin vaikuttaneista asioista. Tämän lisäksi tutkimuksen viitekehyksessä tutkittiin työttömien identiteetin rakentumista. Tässä tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, miten yli 50-vuotiaat työttömät näkevät ja kokevat mahdollisuutensa tehdä omaan elämäänsä vaikuttavia valintoja.
Yhteiskunnan säädökset, työn muutokset sekä retoriikka iästä ja työttömyydestä liittyvät vahvasti työttömien näkemyksiin uudelleenkouluttautumisesta ja alanvaihdoksesta. Työttömien näkemykset antoivat viitteitä siitä, että ilman rajoitteita udelleenkouluttautuminen ja alanvaihdos nähtiin positiivisesti. Osa näki uudelleenkouluttautumisen ja alanvaihdoksen mahdollisuutena kehittää itseään, ja he näkivät kouluttautumisen polkuna pois työttömyydestä. Osa taas ei uskonut uudelleenkouluttautumisen ja alanvaihdoksen luomiin mahdollisuuksiin. Tämä kytkeytyi usein koulutukseen hakeutumiseen liittyviin aikaisempiin negatiivisiin kokemuksiin.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimivat, yhteiskunnan muutokset, työttömien kouluttautumista ohjaileva rahoitusjärjestelmä ja yhteiskunnan retoriikka iästä, jotka vaikuttavat työttömän alanvaihdoksen ja uudelleenkouluttautumisen mahdollisuuksiin. Identiteetin tutkimisen teoreettisena viitekehyksenä toimivat sosiaalinen identiteetti ja erityisesti identiteettipääoman teoria.
Tutkimusaineisto koostui 26:sta 51–67-vuotiaan työttömän kirjoitelmasta, joissa he kertoivat työttömyydestään ja kokemuksistaan uudelleenkouluttautumisesta ja alanvaihdoksesta. Kirjoitelmat analysoitiin narratiivisen tutkimusotteen avulla. Työttömän uudelleenkouluttautumiseen ja alanvaihdokseen liittyviä näkemyksiä sekä työttömän identiteetin rakentamisen tasoa kuvailtiin aineistosta muodostettujen kertomustyyppien avulla. Identiteetin rakentamisen tason kertomustyyppejä löydettiin kolme ja näkemysten kertomustyyppejä viisi. Näkemysten kertomustyyppejä havainnollistettiin juonitiivistelmien kautta.
Tämä tutkimuksessa työttömät pääsivät itse ääneen. Tutkimus antoi viitteitä siitä, miten työttömät näkevät mahdollisuutensa lähteä elämässään uudelle polulle ja miten yhteiskunnalliset ja henkilökohtaiset tekijät muovaavat näitä näkemyksiä. Lisäksi tutkimuksessa tuotiin esiin, millaisten tasojen kautta työttömät rakentavat identiteettiään elämänsä muutoskohdissa. Työttömien näkemysten ymmärtämisen kautta on mahdollista kehittää heitä koskevia järjestelmiä, ja saada näkökulmaa työttömien osaamisen kehittämiseen tarvittavista ratkaisuista. This master's thesis examined the views of the unemployed over the age of 50 on re-education and career change and on the factors that influenced the views. In addition to this, the framework of the study examined the construction of the identity of the unemployed people. In this study the key point of interest was how the unemployed over the age of 50 see and experience the potential impact of making choices that affect their own lives.
Society's regulations, employment services, and rhetoric about age and unemployment are strongly related to the views of the unemployed on re-education and career change. The views of the unemployed provided indications that without restrictions re-education and career change were seen positively. Some saw re-education and career change as an opportunity to develop themselves, and they saw re-education as a path out of unemployment. Some, on the other hand, did not believe in the opportunities created by re-education and career change. This view was in relation to previous negative experiences in applying to re-education.
The theoretical framework of the study are the social changes, the financing system guiding the education of the unemployed and the rhetoric of society about the age, which affect the opportunities for the unemployed to change career and re-educate themselves. Social identity and the theory of identity capital are used as a theoretical frame for the study of identity.
The research material consisted of 26 essays written by the unemployed aged 51–67. In these essays, the participants described their unemployment and their experiences of re-education and career change. The essays were analyzed using a narrative research approach. Views of the unemployed on the re-education and career change and the level of unemployed person´s construction of the identity were described with the help of narrative types compiled from the data. Three types of narration of the level of identity construction were found and five types of narration of views. The narrative types of the views were illustrated through plot summaries.
In this study, the unemployed themselves got to make their voices heard. This study provided clues on how the unemployed see their possibilities of choosing a different path in their lives and how social and personal factors shape these views. In addition, the study highlighted the levels through which the unemployed construct their identities at points in their lives. Understanding the views of the unemployed makes it possible to develop systems that influence the life of the unemployed, and to gain perspective into the solutions needed to develop their skills.
Yhteiskunnan säädökset, työn muutokset sekä retoriikka iästä ja työttömyydestä liittyvät vahvasti työttömien näkemyksiin uudelleenkouluttautumisesta ja alanvaihdoksesta. Työttömien näkemykset antoivat viitteitä siitä, että ilman rajoitteita udelleenkouluttautuminen ja alanvaihdos nähtiin positiivisesti. Osa näki uudelleenkouluttautumisen ja alanvaihdoksen mahdollisuutena kehittää itseään, ja he näkivät kouluttautumisen polkuna pois työttömyydestä. Osa taas ei uskonut uudelleenkouluttautumisen ja alanvaihdoksen luomiin mahdollisuuksiin. Tämä kytkeytyi usein koulutukseen hakeutumiseen liittyviin aikaisempiin negatiivisiin kokemuksiin.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimivat, yhteiskunnan muutokset, työttömien kouluttautumista ohjaileva rahoitusjärjestelmä ja yhteiskunnan retoriikka iästä, jotka vaikuttavat työttömän alanvaihdoksen ja uudelleenkouluttautumisen mahdollisuuksiin. Identiteetin tutkimisen teoreettisena viitekehyksenä toimivat sosiaalinen identiteetti ja erityisesti identiteettipääoman teoria.
Tutkimusaineisto koostui 26:sta 51–67-vuotiaan työttömän kirjoitelmasta, joissa he kertoivat työttömyydestään ja kokemuksistaan uudelleenkouluttautumisesta ja alanvaihdoksesta. Kirjoitelmat analysoitiin narratiivisen tutkimusotteen avulla. Työttömän uudelleenkouluttautumiseen ja alanvaihdokseen liittyviä näkemyksiä sekä työttömän identiteetin rakentamisen tasoa kuvailtiin aineistosta muodostettujen kertomustyyppien avulla. Identiteetin rakentamisen tason kertomustyyppejä löydettiin kolme ja näkemysten kertomustyyppejä viisi. Näkemysten kertomustyyppejä havainnollistettiin juonitiivistelmien kautta.
Tämä tutkimuksessa työttömät pääsivät itse ääneen. Tutkimus antoi viitteitä siitä, miten työttömät näkevät mahdollisuutensa lähteä elämässään uudelle polulle ja miten yhteiskunnalliset ja henkilökohtaiset tekijät muovaavat näitä näkemyksiä. Lisäksi tutkimuksessa tuotiin esiin, millaisten tasojen kautta työttömät rakentavat identiteettiään elämänsä muutoskohdissa. Työttömien näkemysten ymmärtämisen kautta on mahdollista kehittää heitä koskevia järjestelmiä, ja saada näkökulmaa työttömien osaamisen kehittämiseen tarvittavista ratkaisuista.
Society's regulations, employment services, and rhetoric about age and unemployment are strongly related to the views of the unemployed on re-education and career change. The views of the unemployed provided indications that without restrictions re-education and career change were seen positively. Some saw re-education and career change as an opportunity to develop themselves, and they saw re-education as a path out of unemployment. Some, on the other hand, did not believe in the opportunities created by re-education and career change. This view was in relation to previous negative experiences in applying to re-education.
The theoretical framework of the study are the social changes, the financing system guiding the education of the unemployed and the rhetoric of society about the age, which affect the opportunities for the unemployed to change career and re-educate themselves. Social identity and the theory of identity capital are used as a theoretical frame for the study of identity.
The research material consisted of 26 essays written by the unemployed aged 51–67. In these essays, the participants described their unemployment and their experiences of re-education and career change. The essays were analyzed using a narrative research approach. Views of the unemployed on the re-education and career change and the level of unemployed person´s construction of the identity were described with the help of narrative types compiled from the data. Three types of narration of the level of identity construction were found and five types of narration of views. The narrative types of the views were illustrated through plot summaries.
In this study, the unemployed themselves got to make their voices heard. This study provided clues on how the unemployed see their possibilities of choosing a different path in their lives and how social and personal factors shape these views. In addition, the study highlighted the levels through which the unemployed construct their identities at points in their lives. Understanding the views of the unemployed makes it possible to develop systems that influence the life of the unemployed, and to gain perspective into the solutions needed to develop their skills.