Oppimisen iloa ja sekasortoa : Toiminnallisen oppimisympäristön yhteys luokan toimintaan
Haukkala, Manu; Reinikka, Aleksi (2022)
Haukkala, Manu
Reinikka, Aleksi
2022
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204273942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204273942
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä toiminnallinen oppimisympäristö tarjoaa oppimistilanteisiin. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus, jossa on toimintatutkimuksen piirteitä. Toimintatutkimuksen hengessä tavoitteena oli kehittää toiminnallisten oppimisympäristöjen suunnittelua. Tutkimuksen teoriaa ohjaa Decin & Ryanin itsemääräämisteorian kolme ihmisen perustarvetta. Lisäksi tutkimuksessa on syvennytty toiminnallisen opetuksen teoriaan. Tutkimuksessa kerättyjen havaintojen pohjalta pyrittiin selvittämään, mikä yhteys toiminnallisella oppimisympäristöllä oli luokan toimintaan sekä millaisena oppilaat kokivat toiminnallisen oppimisympäristön luokassa.
Tutkimusaineisto on kerätty helmikuussa 2022 Pirkanmaalla sijaitsevassa peruskoulussa. Aineisto kerättiin triangulaationa ja käytettävät metodit olivat kenttäpäiväkirja, fokusryhmähaastattelu sekä puolistrukturoitu haastattelu. Tutkijat suunnittelivat ja toteuttivat luokalle valmiit toiminnalliset opetuspaketit ympäristöopin ja matematiikan oppitunneille. Näillä oppitunneilla kerättiin myös kenttäpäiväkirjat. Oppitunnit pidettiin yhden viikon aikana, jonka lopussa oppilaita ja luokan omaa opettajaa haastateltiin. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Aineistosta kerättiin ilmauksia, jotka pelkistettiin ja muodostettiin edelleen pääteemoiksi.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että toiminnallinen oppimisympäristö toi luokkaan oppimisen iloa, vastuun lisääntymistä, neuvottelua ryhmän sisällä ja motivaation lisääntymistä. Toiminnallisen oppimisympäristön huomattiin kuitenkin myös lisäävän erimielisyyksiä ryhmien sisällä, keskittymisen häviämistä ja motivaation loppumista. Oppilaiden kokemana toiminnallinen oppimisympäristö näyttäytyi etenkin onnistumisten, ryhmän merkityksen ja itsesäätelyn kautta. Oppilaiden kokemukset olivat pienoisessa ristiriidassa tutkijoiden omien havaintojen kanssa. Tätä selittää osaltaan subjektiiviset tulkinnat kokemuksista ja yksilöiden erilaiset mielipiteet tilanteista. Tutkimuksen tulosten koetaan kokonaisuudessaan lisäävän tietoa toiminnallisen oppimisympäristön suunnittelusta ja toteutuksesta. Tutkimus antaa näkökulmaa valmiin toiminnallisen opetuspaketin toimivuudesta luokassa. Näin myös toiminnallisten menetelmien jatkokehittämiseen saadaan perusteita.
Tutkimusaineisto on kerätty helmikuussa 2022 Pirkanmaalla sijaitsevassa peruskoulussa. Aineisto kerättiin triangulaationa ja käytettävät metodit olivat kenttäpäiväkirja, fokusryhmähaastattelu sekä puolistrukturoitu haastattelu. Tutkijat suunnittelivat ja toteuttivat luokalle valmiit toiminnalliset opetuspaketit ympäristöopin ja matematiikan oppitunneille. Näillä oppitunneilla kerättiin myös kenttäpäiväkirjat. Oppitunnit pidettiin yhden viikon aikana, jonka lopussa oppilaita ja luokan omaa opettajaa haastateltiin. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Aineistosta kerättiin ilmauksia, jotka pelkistettiin ja muodostettiin edelleen pääteemoiksi.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että toiminnallinen oppimisympäristö toi luokkaan oppimisen iloa, vastuun lisääntymistä, neuvottelua ryhmän sisällä ja motivaation lisääntymistä. Toiminnallisen oppimisympäristön huomattiin kuitenkin myös lisäävän erimielisyyksiä ryhmien sisällä, keskittymisen häviämistä ja motivaation loppumista. Oppilaiden kokemana toiminnallinen oppimisympäristö näyttäytyi etenkin onnistumisten, ryhmän merkityksen ja itsesäätelyn kautta. Oppilaiden kokemukset olivat pienoisessa ristiriidassa tutkijoiden omien havaintojen kanssa. Tätä selittää osaltaan subjektiiviset tulkinnat kokemuksista ja yksilöiden erilaiset mielipiteet tilanteista. Tutkimuksen tulosten koetaan kokonaisuudessaan lisäävän tietoa toiminnallisen oppimisympäristön suunnittelusta ja toteutuksesta. Tutkimus antaa näkökulmaa valmiin toiminnallisen opetuspaketin toimivuudesta luokassa. Näin myös toiminnallisten menetelmien jatkokehittämiseen saadaan perusteita.