Markkinoinnin automaation käyttöönotto B2B-yrityksessä : Tilipohjaisen markkinoinnin toteuttaminen
Nyrhinen, Joonas (2022)
Nyrhinen, Joonas
2022
Tekniikan ja luonnontieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Engineering and Natural Sciences
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204273879
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204273879
Tiivistelmä
Automaation hyödyntäminen markkinoinnissa auttaa suoraviivaistamaan, tehostamaan ja automatisoimaan digitaalisen markkinoinnin toistuvia prosesseja. Asiakasryhmien segmentoinnilla ja monipuolisen sisällöntuotannon avulla automaatio mahdollistaa markkinoinnista hyvin yksilöllisen ja helpon kokemuksen asiakkaalle. Oikein toteutettuna markkinoinnin automaatio mahdollistaa uusien asiakkaiden hankinnan ja olemassa olevien asiakkaiden palvelemisen aiempaa paremmin ja sen vuoksi myös tuloksen kasvun. Tässä työssä tarkastellaan automaation tuomaa lisäarvoa markkinoinnissa sekä sen mahdollisimman tehokasta käyttöönottoa.
Tämän työn tavoitteena on tukea B2B-markkinoilla toimivaa yritystä markkinoinnin automaation käyttöönotossa. Työ selventää lukijalle mitä markkinoinnin automaatio on, miten se sopii liiketoimintastrategiaan ja millaisia asioita tulee huomioida ennen kuin automaatiojärjestelmä on valmis käyttöönotettavaksi. Markkinointia tarkastellaan työssä tilipohjaisen strategian kautta, joka mahdollistaa suurempien kokonaisuuksien markkinoinnin tehokkaammin.
Työ koostuu osista, joissa tarkastellaan markkinoinnin automaation teoriaa, tietoturvaa, järjestelmän sisältämän datan hallintaa sekä integrointia CRM-järjestelmään. Lähteinä on käytetty verkkomateriaaleja, jotka koostuvat oppikirjoista sekä artikkeleista. Työ keskittyy erityisesti olemassa olevan datan sekä automaatiojärjestelmän tuottaman datan hallintaan ennen kuin automaatiojärjestelmä on valmis käyttöönotettavaksi. Automaatiojärjestelmä ei toimi tehokkaasti yksin, vaan se tarvitsee tueksi CRM- tai muun liiketoiminnan hallintajärjestelmän. Työssä tutustutaan myös tietoturvan, resurssien käytön ja CRM-järjestelmän integrointiin liittyviin haasteisiin.
Työ ei anna yksiselitteistä ohjetta järjestelmän käyttöönottoon, koska jokainen yritys hankkii automaatiojärjestelmän omiin liiketoiminnallisiin tarpeisiinsa erilaisilla ominaisuuksilla. Halutut automaatiojärjestelmän ominaisuudet vaikuttavat vahvasti tiedon keräämisen kattavuuteen sekä järjestelmien välisiin integraatioihin ja niiden syvyyksiin. Tarkastelun tuloksina voidaan kuitenkin todeta, että automaatio mahdollistaa markkinoinnin suuren tehokkuuden ja oikea-aikaisuuden. Se luo jokaiselle asiakkaalle henkilökohtaisen kokemuksen, jota asiakas omilla toiminnoillaan ohjaa sekä mahdollistaa asiakaskokemuksen seurannan, ymmärtämisen ja muokkaamisen saadun datan perusteella. Näitä ominaisuuksia ei voida saavuttaa manuaalisesti ilman automaation luomia mahdollisuuksia. Automaation käyttöönotto edellyttää tietotekniikan ja data-analyysityökalujen asiantuntemusta, jolloin hyötyjen saaminen vaatii aikaa ja rahallisia investointeja. Jos automaatiota ei osata hyödyntää oikein, siitä muodostuu nopeasti resurssien tuhlaamista.
Tämän työn tavoitteena on tukea B2B-markkinoilla toimivaa yritystä markkinoinnin automaation käyttöönotossa. Työ selventää lukijalle mitä markkinoinnin automaatio on, miten se sopii liiketoimintastrategiaan ja millaisia asioita tulee huomioida ennen kuin automaatiojärjestelmä on valmis käyttöönotettavaksi. Markkinointia tarkastellaan työssä tilipohjaisen strategian kautta, joka mahdollistaa suurempien kokonaisuuksien markkinoinnin tehokkaammin.
Työ koostuu osista, joissa tarkastellaan markkinoinnin automaation teoriaa, tietoturvaa, järjestelmän sisältämän datan hallintaa sekä integrointia CRM-järjestelmään. Lähteinä on käytetty verkkomateriaaleja, jotka koostuvat oppikirjoista sekä artikkeleista. Työ keskittyy erityisesti olemassa olevan datan sekä automaatiojärjestelmän tuottaman datan hallintaan ennen kuin automaatiojärjestelmä on valmis käyttöönotettavaksi. Automaatiojärjestelmä ei toimi tehokkaasti yksin, vaan se tarvitsee tueksi CRM- tai muun liiketoiminnan hallintajärjestelmän. Työssä tutustutaan myös tietoturvan, resurssien käytön ja CRM-järjestelmän integrointiin liittyviin haasteisiin.
Työ ei anna yksiselitteistä ohjetta järjestelmän käyttöönottoon, koska jokainen yritys hankkii automaatiojärjestelmän omiin liiketoiminnallisiin tarpeisiinsa erilaisilla ominaisuuksilla. Halutut automaatiojärjestelmän ominaisuudet vaikuttavat vahvasti tiedon keräämisen kattavuuteen sekä järjestelmien välisiin integraatioihin ja niiden syvyyksiin. Tarkastelun tuloksina voidaan kuitenkin todeta, että automaatio mahdollistaa markkinoinnin suuren tehokkuuden ja oikea-aikaisuuden. Se luo jokaiselle asiakkaalle henkilökohtaisen kokemuksen, jota asiakas omilla toiminnoillaan ohjaa sekä mahdollistaa asiakaskokemuksen seurannan, ymmärtämisen ja muokkaamisen saadun datan perusteella. Näitä ominaisuuksia ei voida saavuttaa manuaalisesti ilman automaation luomia mahdollisuuksia. Automaation käyttöönotto edellyttää tietotekniikan ja data-analyysityökalujen asiantuntemusta, jolloin hyötyjen saaminen vaatii aikaa ja rahallisia investointeja. Jos automaatiota ei osata hyödyntää oikein, siitä muodostuu nopeasti resurssien tuhlaamista.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8253]