Alle kouluikäisen lapsen mielipiteen selvittäminen sijaishuoltopaikan muutosta koskevassa päätöksenteossa
Viitaharju, Mirja (2022)
Viitaharju, Mirja
2022
Sosiaalityön maisteriohjelma, Pori - Master's Programme in Social Work, Pori
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204273878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204273878
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia miten sosiaalityöntekijät selvittävät alle kouluikäisen lapsen mielipiteen sijaishuoltopaikan muutosta koskevassa päätöksenteossa ja millaiset tekijät vaikuttavat mielipiteen selvittämiseen sekä lapsen osallisuuden toteutumiseen. Lastensuojelulain mukaan lapsen mielipide tulee selvittää kaikissa lasta koskevassa lastensuojelun päätöksen teossa ja lapsen mielipide tulee ottaa huomioon päätöksen teossa, kun arvioidaan lapsen etua. Teoreettisesti tutkielmani asettuu lapsen osallisuutta koskevaan lainsäädäntöön sekä aikaisempaan tutkimuskeskusteluun, jonka mukaan lapsen osallisuus ei kiistattomasti vahvasta lainsäädännöstä huolimatta pienten lasten kohdalla toteudu.
Tutkimusaineistoni koostui kuudesta lastensuojelun sosiaalityöntekijän yksilöhaastattelusta. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Aineiston analysoinnissa käytin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Aikaisemmista tutkimuksista huolimatta tulokset ovat valoisia alle kouluikäisten lasten osallisuuden näkökulmasta. Alle kouluikäiset lapset ovat olleet osallisina omassa asiassaan, heidän mielipiteensä on kuultu ja usein mielipiteelle on annettu merkittävästi painoarvoa. Lapsen mielipide selvitettiin kysymällä suoraan, leikin ja keskustelun kautta, havainnoimalla ja keräämällä tietoa muilta aikuisilta.
Sosiaalityöntekijät pitivät lapsen mielipiteen selvittämistä paitsi lakisääteisenä velvoitteena, myös oikeana ja eettisenä tapana tehdä työtä. Lapsen mielipiteen selvittämiseen vaikuttivat lapsen tuntemisen, lapsen kehityksen ja käytettävissä olevan ajan lisäksi oleellisesti sosiaalityöntekijän vuorovaikutustaidot. Sosiaalityöntekijän taidoilla olla vuorovaikutuksessa pienen lapsen kanssa oli vaikutusta siihen, miten lapsen osallisuus toteutui ja minkälainen painoarvo lapsen mielipiteelle annettiin.
Tutkimusaineistoni koostui kuudesta lastensuojelun sosiaalityöntekijän yksilöhaastattelusta. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Aineiston analysoinnissa käytin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Aikaisemmista tutkimuksista huolimatta tulokset ovat valoisia alle kouluikäisten lasten osallisuuden näkökulmasta. Alle kouluikäiset lapset ovat olleet osallisina omassa asiassaan, heidän mielipiteensä on kuultu ja usein mielipiteelle on annettu merkittävästi painoarvoa. Lapsen mielipide selvitettiin kysymällä suoraan, leikin ja keskustelun kautta, havainnoimalla ja keräämällä tietoa muilta aikuisilta.
Sosiaalityöntekijät pitivät lapsen mielipiteen selvittämistä paitsi lakisääteisenä velvoitteena, myös oikeana ja eettisenä tapana tehdä työtä. Lapsen mielipiteen selvittämiseen vaikuttivat lapsen tuntemisen, lapsen kehityksen ja käytettävissä olevan ajan lisäksi oleellisesti sosiaalityöntekijän vuorovaikutustaidot. Sosiaalityöntekijän taidoilla olla vuorovaikutuksessa pienen lapsen kanssa oli vaikutusta siihen, miten lapsen osallisuus toteutui ja minkälainen painoarvo lapsen mielipiteelle annettiin.