Sateenkaariperheiden yhdenvertaisuuden toteutuminen varhaiskasvatuksessa: Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Kiiskinen, Elli (2022)
Kiiskinen, Elli
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204273877
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204273877
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli tutkia sateenkaariperheiden yhdenvertaisuuden toteutumista varhaiskasvatuksen kontekstissa asiaa tarkastellen. Yhdenvertaisen varhaiskasvatuksen toteutuminen riippumatta perhetaustasta on tärkeää, jotta jokaiselle pystytään takaamaan laadukkaat varhaiskasvatuksen palvelut. Yhdenvertaisuuden tulisi näkyä varhaiskasvatuksessa kaikessa toiminnassa, ulottaen se päivittäiseen toimintaan sekä kohtaamisiin. Varhaiskasvatuksessa on erinomaiset edellytykset toteuttaa yhdenvertaista perhetaustasta riippumatonta toimintaa, mikä vaatii instituution sekä siellä työskenteleviltä ihmisiltä ajanmukaista ymmärrystä.
Opinnäytteessä hyödynnettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tutkimusmenetelmänä käytössä oli systemaattinen kirjallisuuskatsaus, johon tulokulmana hyödynnettiin Finkin mallia. Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen Finkin lähestymismallin avulla lähdettiin selvittämään vastausta kahteen laadittuun tutkimuskysymykseen. Ensimmäisen tutkimuskysymyksen avulla haluttiin kartoittaa missä ja miten sateenkaariperheiden yhdenvertaisuutta on aikaisemmin tutkittu. Toisen tutkimuskysymyksen avulla kartoitettiin, millä tavoin sateenkaariperheiden yhdenvertaisuus toteutuu varhaiskasvatuksessa aikaisempien tutkimuksien perusteella.
Kahteen toisiinsa nivoutuvaan tutkimuskysymykseen saatiin vastauksia systemaattisten hakujen avulla muodostuneen aineiston kautta. Aineisto koostui kymmenestä kansainvälisestä tieteelliseen tutkimukseen perustuneesta julkaisusta. Tutkimuksen tuloksia esiteltiin taulukon sekä kategoriajaottelun avulla. Ensimmäisen tutkimuskysymyksen taulukkomuotoisten tuloksien pohjalta voi todeta, että tutkimuksia on toteutettu useassa eri maassa hyödyntäen kolmea erilaista tutkimuksellista tyyppiä. Toisen tutkimuskysymyksen tulokset jakautuivat neljän kategorian alle, jotka osoittivat moninaisia seikkoja yhdenvertaisuuteen ja sen toteutumiseen liittyen.
Opinnäytteessä hyödynnettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tutkimusmenetelmänä käytössä oli systemaattinen kirjallisuuskatsaus, johon tulokulmana hyödynnettiin Finkin mallia. Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen Finkin lähestymismallin avulla lähdettiin selvittämään vastausta kahteen laadittuun tutkimuskysymykseen. Ensimmäisen tutkimuskysymyksen avulla haluttiin kartoittaa missä ja miten sateenkaariperheiden yhdenvertaisuutta on aikaisemmin tutkittu. Toisen tutkimuskysymyksen avulla kartoitettiin, millä tavoin sateenkaariperheiden yhdenvertaisuus toteutuu varhaiskasvatuksessa aikaisempien tutkimuksien perusteella.
Kahteen toisiinsa nivoutuvaan tutkimuskysymykseen saatiin vastauksia systemaattisten hakujen avulla muodostuneen aineiston kautta. Aineisto koostui kymmenestä kansainvälisestä tieteelliseen tutkimukseen perustuneesta julkaisusta. Tutkimuksen tuloksia esiteltiin taulukon sekä kategoriajaottelun avulla. Ensimmäisen tutkimuskysymyksen taulukkomuotoisten tuloksien pohjalta voi todeta, että tutkimuksia on toteutettu useassa eri maassa hyödyntäen kolmea erilaista tutkimuksellista tyyppiä. Toisen tutkimuskysymyksen tulokset jakautuivat neljän kategorian alle, jotka osoittivat moninaisia seikkoja yhdenvertaisuuteen ja sen toteutumiseen liittyen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8452]