Korkeakouluopettajien näkemyksiä vuorovaikutuksesta opiskelijoiden kanssa etäopetuksen aikana
Nukarinen, Sara; Pitkälä, Jenna (2022)
Nukarinen, Sara
Pitkälä, Jenna
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204273913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204273913
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä Tampereen yliopiston opetushenkilöstöllä on vuorovaikutuksesta opiskelijoiden kanssa etäopetuksen aikana. Tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan sitä, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita etäopetus on tuonut reaaliaikaiselle vuorovaikutukselle opettajien näkökulmasta. Lisäksi tutkittiin, koetaanko vuorovaikutus haasteellisemmaksi etä- vai lähiopetuksessa.
Etäopetukseen siirryttiin äkillisesti keväällä 2020 kiihtyneen COVID-19-pandemiatilanteen vuoksi, ja niin korkeakoulut kuin muutkin koulutusasteet joutuivat sopeutumaan nopeasti uusiin käytäntöihin. Etäopetuksen ja sen osa-alueiden tarkastelu on keskittynyt suurilta osin opiskelijoiden näkökulmaan, ja etenkin korkeakouluopettajien näkemykset ovat jääneet vähemmälle huomiolle. Vuorovaikutus opettajien ja opiskelijoiden välillä on olennainen osa oppimista, ja etäopetus on tuonut siihen muutoksia. Tämän vuoksi tutkimusaihe koettiin ajankohtaiseksi sekä relevantiksi.
Tutkimusaineisto hankittiin sähköisen, puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla. Aineisto koostui kymmenestä vastauksesta, jotka analysoitiin fenomenografisella analyysilla. Analyysin lopuksi tutkimustuloksiksi muodostettiin kolme kuvauskategoriajärjestelmää, jotka kuvasivat vastaajien näkemyksiä tutkittavasta ilmiöstä.
Ensimmäinen kuvauskategoriajärjestelmä kuvasi etäopetuksen mahdollisuuksia. Tähän liittyi näkemyksiä vuorovaikutuksen monipuolisuudesta, helppoudesta ja saavutettavuudesta sekä turvallisuudesta. Etäopetuksen haasteisiin keskittyvä toinen kuvauskategoriajärjestelmä sisälsi näkemyksiä vuorovaikutuksen laadusta, yksinäisyydestä sekä teknologisista haasteista. Kolmas kuvauskategoriajärjestelmä keskittyi vertailemaan sitä, kokivatko vastaajat vuorovaikutuksen haasteellisemmaksi etä- vai lähiopetuksessa. Tässä kuvauskategoriajärjestelmä jakautui näkemykseen siitä, että vuorovaikutus on haasteellisempaa etäopetuksessa sekä siitä, ettei vuorovaikutus ole selkeästi haasteellisempaa etä- vai lähiopetuksessa.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että vaikka etäopetuksen nähdään tuovan runsaasti mahdollisuuksia vuorovaikutukselle, niin koetaan se silti vuorovaikutuksen kannalta kokonaisuudessaan haasteellisemmaksi kuin lähiopetus. Tutkimuksen mukaan non-verbaalinen viestintä opetustilanteissa koetaan tärkeäksi osaksi vuorovaikutusta, ja tämä voi olla eräänä syynä etäopetuksen kokemiseen haasteellisemmaksi. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää niin etä- kuin lähiopetuksen kehittämistyössä ja opetuksen suunnittelussa.
Etäopetukseen siirryttiin äkillisesti keväällä 2020 kiihtyneen COVID-19-pandemiatilanteen vuoksi, ja niin korkeakoulut kuin muutkin koulutusasteet joutuivat sopeutumaan nopeasti uusiin käytäntöihin. Etäopetuksen ja sen osa-alueiden tarkastelu on keskittynyt suurilta osin opiskelijoiden näkökulmaan, ja etenkin korkeakouluopettajien näkemykset ovat jääneet vähemmälle huomiolle. Vuorovaikutus opettajien ja opiskelijoiden välillä on olennainen osa oppimista, ja etäopetus on tuonut siihen muutoksia. Tämän vuoksi tutkimusaihe koettiin ajankohtaiseksi sekä relevantiksi.
Tutkimusaineisto hankittiin sähköisen, puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla. Aineisto koostui kymmenestä vastauksesta, jotka analysoitiin fenomenografisella analyysilla. Analyysin lopuksi tutkimustuloksiksi muodostettiin kolme kuvauskategoriajärjestelmää, jotka kuvasivat vastaajien näkemyksiä tutkittavasta ilmiöstä.
Ensimmäinen kuvauskategoriajärjestelmä kuvasi etäopetuksen mahdollisuuksia. Tähän liittyi näkemyksiä vuorovaikutuksen monipuolisuudesta, helppoudesta ja saavutettavuudesta sekä turvallisuudesta. Etäopetuksen haasteisiin keskittyvä toinen kuvauskategoriajärjestelmä sisälsi näkemyksiä vuorovaikutuksen laadusta, yksinäisyydestä sekä teknologisista haasteista. Kolmas kuvauskategoriajärjestelmä keskittyi vertailemaan sitä, kokivatko vastaajat vuorovaikutuksen haasteellisemmaksi etä- vai lähiopetuksessa. Tässä kuvauskategoriajärjestelmä jakautui näkemykseen siitä, että vuorovaikutus on haasteellisempaa etäopetuksessa sekä siitä, ettei vuorovaikutus ole selkeästi haasteellisempaa etä- vai lähiopetuksessa.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että vaikka etäopetuksen nähdään tuovan runsaasti mahdollisuuksia vuorovaikutukselle, niin koetaan se silti vuorovaikutuksen kannalta kokonaisuudessaan haasteellisemmaksi kuin lähiopetus. Tutkimuksen mukaan non-verbaalinen viestintä opetustilanteissa koetaan tärkeäksi osaksi vuorovaikutusta, ja tämä voi olla eräänä syynä etäopetuksen kokemiseen haasteellisemmaksi. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää niin etä- kuin lähiopetuksen kehittämistyössä ja opetuksen suunnittelussa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8996]