”Kernaasti olisin kyllä jättänyt sen kokematta, mutta se oli myöskin hyvin mielenkiintoinen ajanjakso noin niinku ihan ammatillisestikin ajatellen” : Kyläkouluopettajien kokemuksia kevään 2020 etäopetusjaksosta ja sen vaikutuksista opetusarkeen
Nuttunen, Anniina (2022)
Nuttunen, Anniina
2022
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204273856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204273856
Tiivistelmä
Kevään 2020 koronaviruspandemian vuoksi koulut siirtyivät etäopetukseen lyhyellä varoitusajalla. Siirtymän myötä opettajat joutuivat tilanteeseen, josta heillä ei ollut aiempaa kokemusta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kyläkouluopettajien kokemuksia etäopetusarkeen siirtymisestä sekä kyläkoulun tarjoamia valmiuksia etäopetusjaksolle. Tutkimuskysymykset olivat 1. Miten siirtyminen etäopetukseen vaikutti alakoulun kyläkouluopettajien arjen työhön ja kokemukseen siitä? sekä 2. Millaiset valmiudet opettajat kokivat kyläkoulun tarjonneen etäopetusjaksolle?
Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka pohjautuu fenomenologis-hermeneuttiseen tieteenfilosofiaan. Aineistoa varten haastateltiin kevään ja syksyn 2021 aikana viittä alakoulun kyläkoulunopettajaa ympäri Suomea. Haastatellut kyläkoulun opettajat opettivat kukin yhdysluokkaa. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla ja aineisto on analysoitu mukaillen IPA-menetelmää (Interprative Phenomenological Analysis).
Tulosten mukaan kokemuksiin vaikuttaneet tekijät oli jaettavissa arjen työhön, yhteisöllisyyteen sekä kyläkouluun työympäristönä. Opettajat jakoivat yksimielisesti kokemuksen etäopetusjakson raskaudesta sekä työmäärän lisääntymisestä ja työpäivän pitenemisestä. Opetuksen ja opetusmateriaalin suunnitteluun, oppilaiden tehtävien tarkistamiseen sekä oppilaiden ohjaamiseen kului huomattavasti lähiopetusarkea enemmän aikaa. Lisäksi opettajat kertoivat työajan ja vapaa-ajan sekoittumisesta toisiinsa. Kokemukset eivät olleet kuitenkaan ainoastaan negatiivisia ja opettajat kuvailivat myös oppineensa uutta sekä ammattitaitonsa vahvistumista. Kyläkoulun valmiuksiksi opettajat kuvailivat kyläkoulun yhteisöllisyyttä yksimielisesti. Kyläkoulujen teknologisissa resursseissa oli hajontaa, mutta pääsääntöisesti nekin koettiin hyviksi.
Kevään 2020 etäopetusjakso on edelleen verrattain uusi ilmiö eikä kyläkouluopettajien kokemuksista etäopetusjaksoon liittyen ole aiempaa tutkimusta ennen tätä tutkimusta vielä lainkaan. Lisätutkimus opettajien kokemuksista etäopetusjaksosta niin kyläkouluissa kuin suuremmissakin kouluissa on edelleen tarpeen siitä huolimatta, että tutkimusta on tehty ahkerasti viime vuosina.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka pohjautuu fenomenologis-hermeneuttiseen tieteenfilosofiaan. Aineistoa varten haastateltiin kevään ja syksyn 2021 aikana viittä alakoulun kyläkoulunopettajaa ympäri Suomea. Haastatellut kyläkoulun opettajat opettivat kukin yhdysluokkaa. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla ja aineisto on analysoitu mukaillen IPA-menetelmää (Interprative Phenomenological Analysis).
Tulosten mukaan kokemuksiin vaikuttaneet tekijät oli jaettavissa arjen työhön, yhteisöllisyyteen sekä kyläkouluun työympäristönä. Opettajat jakoivat yksimielisesti kokemuksen etäopetusjakson raskaudesta sekä työmäärän lisääntymisestä ja työpäivän pitenemisestä. Opetuksen ja opetusmateriaalin suunnitteluun, oppilaiden tehtävien tarkistamiseen sekä oppilaiden ohjaamiseen kului huomattavasti lähiopetusarkea enemmän aikaa. Lisäksi opettajat kertoivat työajan ja vapaa-ajan sekoittumisesta toisiinsa. Kokemukset eivät olleet kuitenkaan ainoastaan negatiivisia ja opettajat kuvailivat myös oppineensa uutta sekä ammattitaitonsa vahvistumista. Kyläkoulun valmiuksiksi opettajat kuvailivat kyläkoulun yhteisöllisyyttä yksimielisesti. Kyläkoulujen teknologisissa resursseissa oli hajontaa, mutta pääsääntöisesti nekin koettiin hyviksi.
Kevään 2020 etäopetusjakso on edelleen verrattain uusi ilmiö eikä kyläkouluopettajien kokemuksista etäopetusjaksoon liittyen ole aiempaa tutkimusta ennen tätä tutkimusta vielä lainkaan. Lisätutkimus opettajien kokemuksista etäopetusjaksosta niin kyläkouluissa kuin suuremmissakin kouluissa on edelleen tarpeen siitä huolimatta, että tutkimusta on tehty ahkerasti viime vuosina.