Keskusteluja lukemisen merkityksistä Bookstagram-yhteisössä
Kumpulainen, Janina (2022)
Kumpulainen, Janina
2022
Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204273838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204273838
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoituksena on perehtyä kaunokirjallisuuden lukemisen merkityksiin Bookstagram-yhteisön jäsenille. Kaunokirjallisuus on tullut näkyväksi sosiaalisen median palveluissa, ja sen ympärille on kehittynyt verkkoyhteisöjä. Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, miksi lukeminen on niin suosittua ja toisaalta löytää vastauksia siihen, miksi kaunokirjallisuuden kulutus lisääntyi koronapandemian aikana 2020–2022. Tutkimuskysymykseni on: Millaisia merkityksiä kaunokirjallisuuden lukemiselle annetaan Bookstagramissa?
Sosiaalinen media ja yhteisöllisyys muodostavat tärkeän pohjan tutkimukselle, koska siinä käsitellään sosiaalisen median yhteisöä, Bookstagramia. Instagram sosiaalisen median palveluna, on yhteisöllinen media, jonka tavoitteena on käyttäjien välinen vuorovaikutus ja sisällöntuotanto. Bookstagram on Instagram-yhteisö, jossa käyttäjät jakavat kokemuksiaan kirjoista ja lukemisesta.
Tarkastelin lukemisen merkityksistä käytyjä keskusteluja Bookstagram-yhteisössä, ja tein niistä laadullisen sisällönerittelyn. Keräsin tutkimusaineiston julkisten Instagram-julkaisujen kuvateksteistä ja niiden herättämistä kommenteista. Käytin aineiston keräämisessä apuna hashtageja #bookstagram, #ireadbecause ja #whyiread. Yhteensä aineistoon valikoitui 115 tekstiotetta lukemisen merkityksistä. Jaoin lukemiselle annetut merkitykset viiteen luokkaan, jotka ovat 1) huvi ja viihde, 2) oppiminen ja kasvaminen, 3) eskapismi, 4) mielenterveys ja hyvinvointi sekä 5) pelastus.
Havaitsin, että useimmiten mainittu lukemisen merkitys oli eskapismi. Se yhdistettiin keskusteluissa hyvinvointiin ja sen koettiin auttavan mielenterveyteen. Lisäksi aineistoni keskusteluista nousi esille lukemisen merkitys oppimiselle ja minän kehitykselle. Muutamat mainitsivat lukemisen olevan heille erittäin merkityksellistä, ja omaa elämää ei osattu määritellä ilman lukemista. Osalle lukeminen tarjosi myös merkittävää helpotusta korona-ajan aiheuttamaan ahdistukseen. Käytin vapaa-ajan lukemisen merkityksien analysoinnin tukena siitä tehtyjä aiempia tutkimuksia, joiden tulokset olivat samankaltaisia omieni kanssa.
Tutkimukseni tuloksista päättelin, että lukemisen merkitykset ovat moninaiset. Lukeminen vaikuttaa huomattavasti hyvinvointiin: sen avulla haetaan lohtua ja tukea vaikeina aikoina, ja lukeminen auttaa vaikeista tunteista selviytymiseen. Lukeminen tuo myös mahdollisuuden oppia itsestä ja muista sekä tarjoaa maisemanvaihdoksen arjesta.
Sosiaalinen media ja yhteisöllisyys muodostavat tärkeän pohjan tutkimukselle, koska siinä käsitellään sosiaalisen median yhteisöä, Bookstagramia. Instagram sosiaalisen median palveluna, on yhteisöllinen media, jonka tavoitteena on käyttäjien välinen vuorovaikutus ja sisällöntuotanto. Bookstagram on Instagram-yhteisö, jossa käyttäjät jakavat kokemuksiaan kirjoista ja lukemisesta.
Tarkastelin lukemisen merkityksistä käytyjä keskusteluja Bookstagram-yhteisössä, ja tein niistä laadullisen sisällönerittelyn. Keräsin tutkimusaineiston julkisten Instagram-julkaisujen kuvateksteistä ja niiden herättämistä kommenteista. Käytin aineiston keräämisessä apuna hashtageja #bookstagram, #ireadbecause ja #whyiread. Yhteensä aineistoon valikoitui 115 tekstiotetta lukemisen merkityksistä. Jaoin lukemiselle annetut merkitykset viiteen luokkaan, jotka ovat 1) huvi ja viihde, 2) oppiminen ja kasvaminen, 3) eskapismi, 4) mielenterveys ja hyvinvointi sekä 5) pelastus.
Havaitsin, että useimmiten mainittu lukemisen merkitys oli eskapismi. Se yhdistettiin keskusteluissa hyvinvointiin ja sen koettiin auttavan mielenterveyteen. Lisäksi aineistoni keskusteluista nousi esille lukemisen merkitys oppimiselle ja minän kehitykselle. Muutamat mainitsivat lukemisen olevan heille erittäin merkityksellistä, ja omaa elämää ei osattu määritellä ilman lukemista. Osalle lukeminen tarjosi myös merkittävää helpotusta korona-ajan aiheuttamaan ahdistukseen. Käytin vapaa-ajan lukemisen merkityksien analysoinnin tukena siitä tehtyjä aiempia tutkimuksia, joiden tulokset olivat samankaltaisia omieni kanssa.
Tutkimukseni tuloksista päättelin, että lukemisen merkitykset ovat moninaiset. Lukeminen vaikuttaa huomattavasti hyvinvointiin: sen avulla haetaan lohtua ja tukea vaikeina aikoina, ja lukeminen auttaa vaikeista tunteista selviytymiseen. Lukeminen tuo myös mahdollisuuden oppia itsestä ja muista sekä tarjoaa maisemanvaihdoksen arjesta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9000]