Lajiliittojen tuottamien materiaalien soveltuvuus alakoulun liikunnan opetukseen
Törmänen, Roosa (2022)
Törmänen, Roosa
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204263764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204263764
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella lajiliittojen tuottamien liikunnan opetukseen osoitettujen materiaalien soveltuvuutta ja hyödyntämismahdollisuuksia luokanopettajan suunnittelutyössä. Luokanopettajan työ on monipuolista ja koostuu monista eri osa-alueista. Työhön käytettävä aika on kuitenkin rajallinen. Monet kolmannen sektorin toimijat ovat tuottaneet materiaaleja omalta osaamisalueeltaan opettajien suunnittelutyön tueksi. Näiden materiaalien opetussuunnitelmavastaavuudesta ei kuitenkaan ole täyttä varmuutta, ja niiden arvioiminen jääkin opettajan vastuulle. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään, miten lajiliittojen tuottamat materiaalit soveltuvat koululiikunnassa hyödynnettäviksi.
Tutkimusaineistoksi rajattiin kuuden eri lajiliiton kolmekymmentä alakoulun liikunnan opetukseen osoitettua tuntisuunnitelmaa. Tarkasteltavat suunnitelmat olivat hiihdon (Suomen Hiihtoliitto ja Suomen Ampumahiihtoliitto ry), yleisurheilun (SUL), voimistelun (Suomen Voimisteluliitto ry), jalkapallon (Suomen Palloliitto), ringetten (Suomen Ringetteliitto ry) ja jääkiekon (Suomen Jääkiekkoliitto ry) lajiliittojen tuottamia. Koska tutkimuksessa arvioitiin suunnitelmien soveltuvuutta, liikunnan opetusta ohjaava opetussuunnitelma ja sen taustalla vaikuttavat teoriat olivat tarkastelussa keskeisiä. Näin ollen tutkimus toteutettiin laadullisella teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tuloksena suunnittelemat lähtökohtaisesti soveltuvat opetuksessa hyödynnettäviksi. Tuntisuunnitelmista löytyy useisiin opetussuunnitelman liikunnan oppiaineen tavoitteisiin vastaavaa toimintaa. Tavoitteet ja sisällöt painottuvat kuitenkin eri suunnitelmissa eri tavoin. Eri osa-alueiden painottumisen kuvaamiseksi muodostettiin neljä luokkaa, joissa tavoitteiden ja sisältöjen esiintymistä tarkasteltiin. Näitä teorian pohjalta muodostettuja luokkia olivat 1) motoriset perustaidot ja havaintomotoriset taidot 2) sosiaaliset taidot ja työskentely 3) onnistumisen kokemukset ja myönteiset kokemukset 4) fyysiset ominaisuudet ja aktiivisuus. Tuntisuunnitelmiin kirjattujen osa-alueiden ohella suunnitelmat sisältävät myös opettajan valinnan varaan jätettyjä avoimia kohtia. Näissä kohdissa tehtävät valinnat vaikuttavat omalta osaltaan suunnitelmien mukaisilla tunneilla toteutuviin tavoitteisiin ja sisältöihin.
Tutkimusaineistoksi rajattiin kuuden eri lajiliiton kolmekymmentä alakoulun liikunnan opetukseen osoitettua tuntisuunnitelmaa. Tarkasteltavat suunnitelmat olivat hiihdon (Suomen Hiihtoliitto ja Suomen Ampumahiihtoliitto ry), yleisurheilun (SUL), voimistelun (Suomen Voimisteluliitto ry), jalkapallon (Suomen Palloliitto), ringetten (Suomen Ringetteliitto ry) ja jääkiekon (Suomen Jääkiekkoliitto ry) lajiliittojen tuottamia. Koska tutkimuksessa arvioitiin suunnitelmien soveltuvuutta, liikunnan opetusta ohjaava opetussuunnitelma ja sen taustalla vaikuttavat teoriat olivat tarkastelussa keskeisiä. Näin ollen tutkimus toteutettiin laadullisella teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tuloksena suunnittelemat lähtökohtaisesti soveltuvat opetuksessa hyödynnettäviksi. Tuntisuunnitelmista löytyy useisiin opetussuunnitelman liikunnan oppiaineen tavoitteisiin vastaavaa toimintaa. Tavoitteet ja sisällöt painottuvat kuitenkin eri suunnitelmissa eri tavoin. Eri osa-alueiden painottumisen kuvaamiseksi muodostettiin neljä luokkaa, joissa tavoitteiden ja sisältöjen esiintymistä tarkasteltiin. Näitä teorian pohjalta muodostettuja luokkia olivat 1) motoriset perustaidot ja havaintomotoriset taidot 2) sosiaaliset taidot ja työskentely 3) onnistumisen kokemukset ja myönteiset kokemukset 4) fyysiset ominaisuudet ja aktiivisuus. Tuntisuunnitelmiin kirjattujen osa-alueiden ohella suunnitelmat sisältävät myös opettajan valinnan varaan jätettyjä avoimia kohtia. Näissä kohdissa tehtävät valinnat vaikuttavat omalta osaltaan suunnitelmien mukaisilla tunneilla toteutuviin tavoitteisiin ja sisältöihin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8235]