Koulunkäynninohjaajan työ korona-ajan poikkeusoloissa
Leppänen, Anni (2022)
Leppänen, Anni
2022
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204263683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204263683
Tiivistelmä
Koulunkäynninohjaaja tukee oppilaiden oppimista ja koulunkäyntiä peruskoulussa enenevässä määrin. Ohjaajien määrä koulussa on kasvanut samassa tahdissa oppilaiden lisääntyvän tuen tarpeen kanssa. Koulunkäynninohjaajan työnkuvasta ei ole selkeää valtakunnallista ohjetta. Keväällä 2020 suomalaiset peruskoulut siirtyivät etäkouluun muutaman päivän varoitusajalla ilman valmistautumista. Etäkouluun siirtymisen syynä oli maailmanlaajuinen koronapandemia. Koulunkäynninohjaajan työnkuvan epäselvyydet korostuivat poikkeusoloissa, mikä herätti pohtimaan, mitä läsnäoloon ja usein henkilökohtaiseen tukeen perustuva koulunkäynninohjaajan työ voisi olla etäkoulussa ja miten koulunkäynninohjaajat voisivat tukea oppilaita poikkeusolojen aikana.
Tutkimus on laadullinen fenomenografinen tutkimus, jossa on analysoitu koulunkäynninohjaajien kokemuksia työskentelystä korona-ajan poikkeusoloissa keväällä 2020. Tutkimuksen teoreettinen tarkastelu kiinnitettiin inklusiivisen koulun, koulunkäynninohjaajan tehtävän sekä koulunkäynnin ja oppimisen tuen tarkasteluun Vygotskin lähikehityksen vyöhykkeen teorian valossa. Tutkimusaineistona oli koulunkäynninohjaajien avovastaukset laajasta etäkoulun aikaista koulunkäyntiä selvittävästä kyselystä. Aineisto analysoitiin nelivaiheisella fenomenografisella analyysilla. Analyysin myötä tutkimuksen tulokset tiivistyivät kuvauskategorioihin, joissa on luokiteltua tietoa koulunkäynninohjaajan työstä poikkeusoloissa.
Tutkimuksessa havaittiin, että koulunkäynninohjaajan työnkuva vaatisi selkeyttämistä. Joissakin kouluissa ohjaajat jatkoivat työtään oppilaiden tukemisen parissa ja toisissa kouluissa ohjaajia lomautettiin tehtävistään tai he tekivät koululla sekalaisia käytännön töitä. Ohjaajan työssä keskeistä oli oppilaan tukeminen ja yhteistyö muiden ammattilaisten ja oppilaiden vanhempien kanssa. Oppimisen ja koulunkäynnin tukeminen poikkeusoloissa noudatteli normaaliolojen käytäntöjä, mutta siihen tuli myös aivan uusia piirteitä. Ohjaajat muun muassa herättelivät oppilaita oppitunneille ja etsivät kadonneita oppilaita takaisin opetuksen pariin. Tutkimus toi näkyväksi koulunkäynninohjaajan työn monipuolisuuden ja sen merkityksen inklusiivisessa koulussa oppilaan tukemisessa. Classroom assistants increasingly give support in learning and school attendance in the Finnish elementary school. The amount of classroom assistants has kept pace with pupils´ increasing need for support. There is not a clear national guideline for the work of a classroom assistant. In the spring of 2020, Finnish elementary school moved to distance learning in few days because of the worldwide COVID-19 pandemic. The obscurities in the work of a classroom assistant came out highlighted during the special times and prompting consideration of what would the work of classroom assistants consist of in distance learning and how can classroom assistants support pupils during distance learning.
In this qualitative and phenomenographic study, classroom assistants´ experiences of working during the special COVID-19-time in the spring of 2020 are analysed, described and categorized. The theoretical review was attached to the review of the inclusive school, the work of a classroom assistant and support in learning and school attendance considering the Vygotsky´s zone of proximal development theory. The research data consisted of the answers of classroom assistants. The data was analysed by a four-stage phenomenographic analysis. During the analysis, the results were structured into a set of categories of description, containing compact and classified data of classroom assistants´ work during special COVID-19 time.
In the study it was noticed that the job description of a classroom assistant needs clarification. In part of schools classroom assistants were able to continue their work among supporting pupils, meanwhile in other schools classroom assistants were laid off temporarily, or they performed miscellaneous practical tasks. The work of a classroom assistant includes supporting in pupils´ learning, interprofessional co-operation and collaboration with pupils´ parents. The support in learning and school attendance during the special COVID-19 time was partly similar to ordinary time, but there were also some new features. For example, classroom assistants woke up pupils for lessons and searched for hidden pupils back to schoolwork. In the study came out the diversity of classroom assistants´ work and its meaning to pupils´ support in inclusive school.
Tutkimus on laadullinen fenomenografinen tutkimus, jossa on analysoitu koulunkäynninohjaajien kokemuksia työskentelystä korona-ajan poikkeusoloissa keväällä 2020. Tutkimuksen teoreettinen tarkastelu kiinnitettiin inklusiivisen koulun, koulunkäynninohjaajan tehtävän sekä koulunkäynnin ja oppimisen tuen tarkasteluun Vygotskin lähikehityksen vyöhykkeen teorian valossa. Tutkimusaineistona oli koulunkäynninohjaajien avovastaukset laajasta etäkoulun aikaista koulunkäyntiä selvittävästä kyselystä. Aineisto analysoitiin nelivaiheisella fenomenografisella analyysilla. Analyysin myötä tutkimuksen tulokset tiivistyivät kuvauskategorioihin, joissa on luokiteltua tietoa koulunkäynninohjaajan työstä poikkeusoloissa.
Tutkimuksessa havaittiin, että koulunkäynninohjaajan työnkuva vaatisi selkeyttämistä. Joissakin kouluissa ohjaajat jatkoivat työtään oppilaiden tukemisen parissa ja toisissa kouluissa ohjaajia lomautettiin tehtävistään tai he tekivät koululla sekalaisia käytännön töitä. Ohjaajan työssä keskeistä oli oppilaan tukeminen ja yhteistyö muiden ammattilaisten ja oppilaiden vanhempien kanssa. Oppimisen ja koulunkäynnin tukeminen poikkeusoloissa noudatteli normaaliolojen käytäntöjä, mutta siihen tuli myös aivan uusia piirteitä. Ohjaajat muun muassa herättelivät oppilaita oppitunneille ja etsivät kadonneita oppilaita takaisin opetuksen pariin. Tutkimus toi näkyväksi koulunkäynninohjaajan työn monipuolisuuden ja sen merkityksen inklusiivisessa koulussa oppilaan tukemisessa.
In this qualitative and phenomenographic study, classroom assistants´ experiences of working during the special COVID-19-time in the spring of 2020 are analysed, described and categorized. The theoretical review was attached to the review of the inclusive school, the work of a classroom assistant and support in learning and school attendance considering the Vygotsky´s zone of proximal development theory. The research data consisted of the answers of classroom assistants. The data was analysed by a four-stage phenomenographic analysis. During the analysis, the results were structured into a set of categories of description, containing compact and classified data of classroom assistants´ work during special COVID-19 time.
In the study it was noticed that the job description of a classroom assistant needs clarification. In part of schools classroom assistants were able to continue their work among supporting pupils, meanwhile in other schools classroom assistants were laid off temporarily, or they performed miscellaneous practical tasks. The work of a classroom assistant includes supporting in pupils´ learning, interprofessional co-operation and collaboration with pupils´ parents. The support in learning and school attendance during the special COVID-19 time was partly similar to ordinary time, but there were also some new features. For example, classroom assistants woke up pupils for lessons and searched for hidden pupils back to schoolwork. In the study came out the diversity of classroom assistants´ work and its meaning to pupils´ support in inclusive school.