Unterrichtsmethoden des Fernunterrichts : aus Sicht von DaF-Lehrerinnen der finnischen Gemeinschaftsschulen
Pirttikoski, Vilma (2022)
Pirttikoski, Vilma
2022
Kielten kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Languages
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204263677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204263677
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena on selvittää, miten etäopetus vaikutti kieltenopetukseen; millaisia eroja kielten lähi- ja etäopetuksella on sekä tarkastella hieman etäopetuksen vaikutuksia oppilaiden oppimismotivaatioon. Koronavirus muutti peruskoulujen arkea maaliskuussa 2020, kun koulut joutuivat nopealla aikataululla vaihtamaan tutusta lähiopetuksesta etäopetukseen. Noin kaksi kuukautta, maaliskuusta toukokuuhun, kestänyt etäopetusjakso pakotti peruskoulut sopeutumaan etäopetukseen. Maanlaajuisen etäopetusjakson jälkeen koulut joutuivat sopeutumaan myös koronatilanteesta riippuviin aluekohtaisiin rajoituksiin muun muassa keväällä 2021.
Etäopetuksen vaikutuksia kieltenopetukseen tarkastellaan erityisesti opetusmenetelmien ja oppilaiden oppimismotivaation näkökulmasta. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kolmea peruskoulun saksanopettajaa tammikuussa 2022. Aineisto koostuu heidän yksilöhaastatteluistaan. Työn keskeisimmät tutkimuskysymykset, joihin pyritään haastatteluaineiston avulla vastaamaan, ovat: Miten etäopetuksen opetusmenetelmät eroavat tavallisen lähiopetuksen opetusmenetelmistä? Miten haastateltavat kokevat etäopetuksen vaikuttaneen oppilaiden oppimismotivaatioon?
Oletettiin, että opettajajohtoinen opetus (oppilas passiivisessa kuuntelijan roolissa) on ollut etäopetuksessa pääosassa, mikä voi johtua tietoteknisistä mahdollisuuksista sekä opettajan digitaidoista. Tästä syystä toisena hypoteesina oletettiin, että oppilaslähtöisten opetusmenetelmien (oppilasta osallistavien), kuten erilaisten pelien ja leikkien vähennyttyä, oppilaiden oppimismotivaatio on laskenut.
Haastatteluaineiston perusteella ensimmäinen hypoteesi toteutui; opettajajohtoinen opetus lisääntyi etäopetuksessa, vaikka opettajat pystyivätkin tuomaan jonkin verran digitaalisia pelejä sekä paritöitä opetukseen. Toinen hypoteesi ei toteutunut; vaikka oppilasta osallistavat opetusmenetelmät vähentyivät etäopetuksessa, opettajat kokivat, että osa oppilaista koki etäopetuksen mukavana vaihteluna ja nautti siitä. Vaihtelun vuoksi joidenkin oppilaiden oppimismotivaatio saattoi ainakin hetkellisesti nousta.
Vaikka etäopetuksesta puhutaan usein kielteiseen sävyyn, huomataan myös sen useat mahdollisuudet. Etäopetusta voitaisiin tulevaisuudessa hyödyntää kieltenopetuksessa, jotta saataisiin esimerkiksi lisättyä vieraiden kielten tarjontaa ja valintaa myös pienempiin kouluihin. Das Ziel dieser Arbeit ist zu klären, wie der Fernunterricht sich auf den Fremdsprachenunterricht ausgewirkt hat; welche Unterrichtsmethoden werden verwendet. Zudem wird die Lernmotivation der Deutschlernenden aus Sicht der DaF-Lehrerinnen betrachtet. Im März 2020 hat das Coronavirus den Alltag der finnischen Gemeinschaftsschulen geändert, als die Schulen unerwartet vom bekannten Präsenzunterricht auf Fernunterricht umstellen mussten. Die Fernunterrichtperiode hat etwa zwei Monate, von März bis Mai, gedauert und die Schulen mussten sich an die Situation anpassen. Nach der landesweiten Fernunterrichtsperiode hatten die Schulen auch regionale Fernunterrichtsperioden u.a. im Frühling 2021.
Die Auswirkungen des Fernunterrichts werden besonders unter dem Aspekt der Unterrichtsmethoden und der Lernmotivation der Deutschlernenden betrachtet. Das Forschungsmaterial wurde im Januar 2022 gesammelt. Dafür wurden drei DaF-Lehrerinnen der finnischen Gemeinschaftsschule interviewt. Das Material besteht aus diesen Einzelinterviews. Die zentralen Forschungsfragen dieser Arbeit sind: Wie unterscheiden die Unterrichtsmethoden des Fremdsprachen-Fernunterrichts sich von den Unterrichtsmethoden des klassischen Fremdsprachen-Präsenzunterrichts? Wie erleben die Befragten die Auswirkungen des Fernunterrichts auf die Lernmotivation der Deutschlernenden?
Es wurde vermutet, dass der lehrerzentrierte Ansatz (die Lernenden sind passiv und hören zu) eine große Rolle gespielt hat. Hierzu können z.B. technische Möglichkeiten und digitalen Kompetenzen den Lehrenden einen Einfluss gehabt haben. Wegen des verminderten schülerzentrierten Ansatzes (die Lernenden sind aktiv) wurde vermutet, dass die Lernmotivation gesunken ist.
Die erste Hypothese hat sich bestätigt: der lehrerzentrierte Ansatz hat die Hauptrolle im Fernunterricht gespielt, obwohl die Befragten ein wenig digitale Spiele und Konversationsübungen einbringen konnten. Die zweite Hypothese hat nicht sich bestätigt: obwohl der schülerzentrierte Ansatz vermindert auftrat, ist die Lernmotivation eigentlich nicht gesunken. Einige Lernenden haben den Fernunterricht genossen und der Fernunterricht konnte die Lernmotivation wegen der Variation für kurze Dauer verstärken.
Obwohl oft negativ über den Fernunterricht gesprochen wird, werden auch die Möglichkeiten des Fernunterrichts bemerkt. Den Fernunterricht kann man im Fremdsprachenunterricht verwerten, z.B. um das Fremdsprachenangebot und die -auswahl mehr auch in kleineren Orten zu vermehren.
Etäopetuksen vaikutuksia kieltenopetukseen tarkastellaan erityisesti opetusmenetelmien ja oppilaiden oppimismotivaation näkökulmasta. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kolmea peruskoulun saksanopettajaa tammikuussa 2022. Aineisto koostuu heidän yksilöhaastatteluistaan. Työn keskeisimmät tutkimuskysymykset, joihin pyritään haastatteluaineiston avulla vastaamaan, ovat: Miten etäopetuksen opetusmenetelmät eroavat tavallisen lähiopetuksen opetusmenetelmistä? Miten haastateltavat kokevat etäopetuksen vaikuttaneen oppilaiden oppimismotivaatioon?
Oletettiin, että opettajajohtoinen opetus (oppilas passiivisessa kuuntelijan roolissa) on ollut etäopetuksessa pääosassa, mikä voi johtua tietoteknisistä mahdollisuuksista sekä opettajan digitaidoista. Tästä syystä toisena hypoteesina oletettiin, että oppilaslähtöisten opetusmenetelmien (oppilasta osallistavien), kuten erilaisten pelien ja leikkien vähennyttyä, oppilaiden oppimismotivaatio on laskenut.
Haastatteluaineiston perusteella ensimmäinen hypoteesi toteutui; opettajajohtoinen opetus lisääntyi etäopetuksessa, vaikka opettajat pystyivätkin tuomaan jonkin verran digitaalisia pelejä sekä paritöitä opetukseen. Toinen hypoteesi ei toteutunut; vaikka oppilasta osallistavat opetusmenetelmät vähentyivät etäopetuksessa, opettajat kokivat, että osa oppilaista koki etäopetuksen mukavana vaihteluna ja nautti siitä. Vaihtelun vuoksi joidenkin oppilaiden oppimismotivaatio saattoi ainakin hetkellisesti nousta.
Vaikka etäopetuksesta puhutaan usein kielteiseen sävyyn, huomataan myös sen useat mahdollisuudet. Etäopetusta voitaisiin tulevaisuudessa hyödyntää kieltenopetuksessa, jotta saataisiin esimerkiksi lisättyä vieraiden kielten tarjontaa ja valintaa myös pienempiin kouluihin.
Die Auswirkungen des Fernunterrichts werden besonders unter dem Aspekt der Unterrichtsmethoden und der Lernmotivation der Deutschlernenden betrachtet. Das Forschungsmaterial wurde im Januar 2022 gesammelt. Dafür wurden drei DaF-Lehrerinnen der finnischen Gemeinschaftsschule interviewt. Das Material besteht aus diesen Einzelinterviews. Die zentralen Forschungsfragen dieser Arbeit sind: Wie unterscheiden die Unterrichtsmethoden des Fremdsprachen-Fernunterrichts sich von den Unterrichtsmethoden des klassischen Fremdsprachen-Präsenzunterrichts? Wie erleben die Befragten die Auswirkungen des Fernunterrichts auf die Lernmotivation der Deutschlernenden?
Es wurde vermutet, dass der lehrerzentrierte Ansatz (die Lernenden sind passiv und hören zu) eine große Rolle gespielt hat. Hierzu können z.B. technische Möglichkeiten und digitalen Kompetenzen den Lehrenden einen Einfluss gehabt haben. Wegen des verminderten schülerzentrierten Ansatzes (die Lernenden sind aktiv) wurde vermutet, dass die Lernmotivation gesunken ist.
Die erste Hypothese hat sich bestätigt: der lehrerzentrierte Ansatz hat die Hauptrolle im Fernunterricht gespielt, obwohl die Befragten ein wenig digitale Spiele und Konversationsübungen einbringen konnten. Die zweite Hypothese hat nicht sich bestätigt: obwohl der schülerzentrierte Ansatz vermindert auftrat, ist die Lernmotivation eigentlich nicht gesunken. Einige Lernenden haben den Fernunterricht genossen und der Fernunterricht konnte die Lernmotivation wegen der Variation für kurze Dauer verstärken.
Obwohl oft negativ über den Fernunterricht gesprochen wird, werden auch die Möglichkeiten des Fernunterrichts bemerkt. Den Fernunterricht kann man im Fremdsprachenunterricht verwerten, z.B. um das Fremdsprachenangebot und die -auswahl mehr auch in kleineren Orten zu vermehren.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8798]