OEM-yritysten toimittajasuhteet
Hartikainen, Verne (2022)
Hartikainen, Verne
2022
Tuotantotalouden DI-ohjelma - Master's Programme in Industrial Engineering and Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204263710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204263710
Tiivistelmä
Diplomityössä tutkittiin liikkuvia työkoneita valmistavien OEM-yritysten toimittajasuhteita. Tutkimus suoritettiin tarkastelemalla suurten OEM-yritysten internetissä julkaisemaa toimittajadokumentaatiota, jossa kerrotaan vaatimukset ja odotukset toimittajille. Näistä pyrittiin muodostamaan kuva suurten yritysten toimittajasuhteista. Lisäksi suoritettiin haastattelututkimuksia pienten suomalaisten OEM-yritysten hankinnasta vastaaville henkilöille, joilla pyrittiin muodostamaan käsitys pienten OEM-yritysten toimittajasuhteista. Havaitiin, että toimittajasuhteet muistuttavat kaiken kokoisissa liikkuvia työkoneita valmistavissa OEM-yrityksissä kvasi-integraatiota, ja toimittajasuhteet ovat saman tyyppiset yritysten kokoluokasta riippumatta. Molemmissa tapauksissa toimittajia arvioidaan tarkasti ennen toimittajasuhteeseen ryhtymistä, ja muodostuttuaan toimittajasuhde on luonteeltaan läheinen ja syvä. Sekä pienet että suuret yritykset odottavat toimittajiensa tekevän myös tuotekehitystyötä tilaajayritykselle. Toimittajaverkostojen yritysten johdolle tämä merkitsee sitä, että tutustumalla suurten OEM:ien toimittajavaatimuksiin voidaan saada käsitys myös siitä, mitä pienemmät OEM-yritykset todennäköisesti vaativat tai tulevat tulevaisuudessa vaatimaan toimittajiltaan. Yrityksissä tulisi myös pohtia sitä, miten kaiken kokoisille yrityksille pystytään räätälöimään tuotteita, eli miten omasta tarjoomasta erotetaan transaktiospesifit osuudet ja geneeriset osuudet, jotta transaktiospeifien tuotteiden tarjoaminen on mahdollisimman tehokasta. OEM-yritykset odottavat toimittajilta valmiiden tuotteiden lisäksi myös kyvykkyyttä käyttää omia resursseja ja osaamista OEM-yrityksen palvelemiseksi osana yritysten tuotekehitysprojekteja.