”Koululla on mahdollisuus heikentää rasismia, jos siellä tehdään töitä sen eteen” : Opettajien näkemyksiä rasismin esiintyvyydestä ja käsittelystä koulussa
Aalto, Iida (2022)
Aalto, Iida
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-04-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204263629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204263629
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien näkemyksiä rasismin esiintyvyydestä ja käsittelystä koulussa. Tavoitteena oli tarkastella, millaisena ilmiönä opettajat hahmottavat koulussa esiintyvän rasismin sekä sitä, näkevätkö he tarvetta rasismin käsittelylle koulussa. Keskeiseksi tutkielmassa asettui ymmärrys rasismista rakenteissa vaikuttavana ilmiönä. Tutkimuksessa ilmiötä pyrittiin tarkastelemaan koulun sosiaalistavan roolin näkökulmasta ja näin hahmottamaan koulun asemaa rasismin ylläpitäjänä ja purkajana. Rasismin käsittelyä pyrittiin tarkastelemaan suhteessa aiheen kiistanalaiseen rooliin yhteiskunnassa ja tuomaan esiin sitä, mikä merkitys rasismin käsittelyllä ja näkyväksi tekemisellä on. Tämänhetkistä tilannetta sekä koulun mahdollisuuksia nostettiin esiin kriittisen monikulttuurisuuskasvatuksen valossa.
Tutkimus on toteutettu laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Aineisto kerättiin alkuvuodesta 2022 sähköisellä kyselylomakkeella, joka koostui pääosin avoimista kysymyksistä. Vastaajia kyselyyn haettiin ensisijaisesti opettajille suunnatun Facebook -ryhmän kautta. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä, teoriaohjaavasti. Analyysi alkoi aineistolähtöisesti teemoittelemalla, mutta lopuksi teoria tuotiin mukaan ohjaamaan tulkintoja.
Tulosten perusteella opettajat tunnistavat kouluissa esiintyvän rasismia. Näkemykset ovat kuitenkin vaihtelevia. Opettajat näyttävät tunnistavan rasismin pääosin sen näkyviksi muodoiksi ja etenkin institutionaalisen rasismin rooli jää suhteellisen näkymättömäksi. Kokonaisuudessaan opettajien kyky tunnistaa tai tunnustaa rasismia näyttäytyy rajallisena. Opettajat näkevät koululla mahdollisuuden rasismin heikentämiseen, mutta tulokset eivät kuitenkaan viittaa siihen, että tämänhetkinen toiminta olisi vielä siitä näkökulmasta riittävää. Tulosten mukaan opettajat pitävät rasismin käsittelyä koulussa tärkeänä. Käsitykset rasismin käsittelyn haastavuudesta vaihtelevat huomattavasti, mutta tulokset myös osoittavat, ettei aihetta välttämättä käsitellä kovinkaan paljon todella rasismin historiallisista, rakenteellisista näkökulmista rodun diskurssin kautta, vaan lähinnä puuttumisena rasistiseen toimintaan. Tarve rasismin käsittelylle on kuitenkin tunnistettu ja opettajat ymmärtävät selkeästi, miksi sille on tarve. Tämänhetkinen rasismin käsittely kouluissa ei kuitenkaan näytä vielä vastaavan tätä tarvetta.
Tutkimus on toteutettu laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Aineisto kerättiin alkuvuodesta 2022 sähköisellä kyselylomakkeella, joka koostui pääosin avoimista kysymyksistä. Vastaajia kyselyyn haettiin ensisijaisesti opettajille suunnatun Facebook -ryhmän kautta. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä, teoriaohjaavasti. Analyysi alkoi aineistolähtöisesti teemoittelemalla, mutta lopuksi teoria tuotiin mukaan ohjaamaan tulkintoja.
Tulosten perusteella opettajat tunnistavat kouluissa esiintyvän rasismia. Näkemykset ovat kuitenkin vaihtelevia. Opettajat näyttävät tunnistavan rasismin pääosin sen näkyviksi muodoiksi ja etenkin institutionaalisen rasismin rooli jää suhteellisen näkymättömäksi. Kokonaisuudessaan opettajien kyky tunnistaa tai tunnustaa rasismia näyttäytyy rajallisena. Opettajat näkevät koululla mahdollisuuden rasismin heikentämiseen, mutta tulokset eivät kuitenkaan viittaa siihen, että tämänhetkinen toiminta olisi vielä siitä näkökulmasta riittävää. Tulosten mukaan opettajat pitävät rasismin käsittelyä koulussa tärkeänä. Käsitykset rasismin käsittelyn haastavuudesta vaihtelevat huomattavasti, mutta tulokset myös osoittavat, ettei aihetta välttämättä käsitellä kovinkaan paljon todella rasismin historiallisista, rakenteellisista näkökulmista rodun diskurssin kautta, vaan lähinnä puuttumisena rasistiseen toimintaan. Tarve rasismin käsittelylle on kuitenkin tunnistettu ja opettajat ymmärtävät selkeästi, miksi sille on tarve. Tämänhetkinen rasismin käsittely kouluissa ei kuitenkaan näytä vielä vastaavan tätä tarvetta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8996]