Hoitotyön opettajien arvio sateenkaari-ihmisiin ja heidän terveyteensä liittyvien opetussisältöjen opettamisesta, niiden tärkeydestä ja opetuksen toteuttamisesta
Tiainen, Anna (2022)
Tiainen, Anna
2022
Hoitotieteen maisteriohjelma - Master's Programme in Nursing Science
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204263667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204263667
Tiivistelmä
Sateenkaari-ihmisillä tarkoitetaan ihmisiä, joiden seksuaalinen suuntautuminen ja/tai sukupuolen ilmaisu ja identiteetti poikkeavat yhteiskunnan normatiivisista käsityksistä. Tästä ihmisryhmästä käytetään myös ilmaisuja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt sekä seksuaaliselta suuntautumiseltaan ja sukupuoleltaan moninaiset, sekä kirjainyhdistelmiä HLBTQIA (homo, lesbo, biseksuaali, transsukupuolinen, queer, intersukupuolinen, aseksuaali) tai englanniksi LGBTQIA. Sateenkaari-ihmiset kokevat monitahoista syrjintää yhteiskunnassa, ulottuen myös terveydenhuoltoon. Syrjintä ei aina ole tahallista ja suoraa, vaan ilmenee paitsi terveydenhuollon henkilökunnan asenteissa ja tavoissa kohdata moninaisia ihmisiä, sekä erilaisissa terveyden edistämisen ja terveysviestinnän materiaaleissa, lomakkeissa ja tavoissa tuottaa palveluita. Syrjintä voi näkyä paitsi epäkunnioittavana kohteluna, myös suorana hoidon epäämisenä vähemmistöidentiteettiin perustuen. Aiemmin kohdatun syrjinnän ja epäasiallisen kohtelun takia sateenkaari-ihmiset eivät välttämättä kerro identiteetistään terveydenhuollon ammattilaiselle samanlaisen kohtelun pelossa. Sekä sateenkaari-identiteetti että siitä kertomatta jättäminen voivat vaikuttaa tarpeellisen hoidon saamiseen, hoitotyön laatuun ja kokemuksiin terveydenhuollon piirissä. Sateenkaarivähemmistöihin kuuluvilla ihmisillä tiedetäänkin olevan muuta väestöä enemmän erilaisia terveyden haasteita ja heidän itsearvioima terveydentilansa on cissukupuolisia heteroseksuaalisia vertaisiaan heikompi.
Hoitotyön ammattilaisten asenteet ja tavat voivat osaltaan olla lähtöisin paitsi ympäröivän yhteiskunnan asenteista, mutta kompetenssi tuodaan hoitotyön koulutuksesta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata suomalaisten ammattikorkeakoulujen sairaanhoidon, terveydenhoidon ja kätilötyön koulutusohjelmien opetussuunnitelmien sateenkaari-ihmisiin liittyviä opetussisältöjä, opetussisältöjen tärkeyttä ja toteuttamista opettajien arvioimana. Verkkokysely toteutettiin huhtikuun ja syykuun 2021 välillä 19 korkeakoulussa verkkolomakkeella. Kyselyyn vastasi 67 terveydenhuollon opettajaa.
Opetussuunnitelmissa opettajien arvioimana on määrällisesti ja laadullisesti keskimäärin vähän tai kohtalaisesti sateenkaari-ihmisten terveyteen liittyvää opetusta. Käsitteellisten ja terveyttä käsittelevien opetussisältöjen opettaminen ei vaihdellut maantieteellisillä alueilla, mutta opetusaloittain tarkasteltuna kätilötyön opettajat arvioivat sateenkaari-ihmisiin ja heidän terveyteensä liittyvää opetusta olevan määrällisesti hieman enemmän, riittävämmin ja sisällöllisesti monipuolisemmin, kuin muilla opetusaloilla. Kätilötyön opettajat myös arvoivat, että opetusta pidetään heidän oppilaitoksissaan tärkeämpänä, kuin sairaanhoidon ja terveydenhoidon opettajat. Opetuksen raportoidaan toisaalta kulkevan läpi koulutuksen soveltuvissa kohdissa, ja toisaalta esiintyvän pääsääntöisesti vapaavalintaisissa ja syventävissä jaksoissa. Opettajien avoimissa vastauksissa raportoimat opetussisällöt käsittelivät enimmäkseen seksuaalisuutta ja seksuaaliterveyttä, mikä herätti epäilyn, tunnistetaanko seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuoli-identiteetin merkitystä ihmisen elämään, hänen perheeseensä ja läheisiinsä monitasoisesti vaikuttavana tekijänä.
Ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelmat ovat varsin vapaita, joten kurssien sisällöistä ja menetelmistä vastaavat yksittäiset opettajat. Heidän osaamisestaan ja kiinnostuksestaan riippuu, miten kattavaa ja monipuolista opetus on sateenkaari-ihmisten kontekstissa. Tämän tutkimuksen tuloksien perusteella ammattikorkeakoulujen terveysalojen opetussuunnitelmat ovat sateenkaari-ihmisiin liittyvän opetuksen osalta vähäisiä ja toteutuksiltaan vaihtelevia, ja voivat tuottaa epätasaista osaamista alan ammattilaisille. On mahdollista, että tämä epätasaisuus johtaa tiedon puutteisiin, epäkunnioittavaan kohteluun ja epäsuoraan tai suoraan syrjintään. Oppilaitoksille tulisi muodostaa sateenkaari-ihmisten terveyteen liittyvien aiheiden opetusta tukeva rakenne ja opetussisältö tulisi huomioida myös yleissairaanhoitajan 180 opintopisteen kokonaisuuden osaamistavoitteissa eksplisiittisesti.
Hoitotyön ammattilaisten asenteet ja tavat voivat osaltaan olla lähtöisin paitsi ympäröivän yhteiskunnan asenteista, mutta kompetenssi tuodaan hoitotyön koulutuksesta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata suomalaisten ammattikorkeakoulujen sairaanhoidon, terveydenhoidon ja kätilötyön koulutusohjelmien opetussuunnitelmien sateenkaari-ihmisiin liittyviä opetussisältöjä, opetussisältöjen tärkeyttä ja toteuttamista opettajien arvioimana. Verkkokysely toteutettiin huhtikuun ja syykuun 2021 välillä 19 korkeakoulussa verkkolomakkeella. Kyselyyn vastasi 67 terveydenhuollon opettajaa.
Opetussuunnitelmissa opettajien arvioimana on määrällisesti ja laadullisesti keskimäärin vähän tai kohtalaisesti sateenkaari-ihmisten terveyteen liittyvää opetusta. Käsitteellisten ja terveyttä käsittelevien opetussisältöjen opettaminen ei vaihdellut maantieteellisillä alueilla, mutta opetusaloittain tarkasteltuna kätilötyön opettajat arvioivat sateenkaari-ihmisiin ja heidän terveyteensä liittyvää opetusta olevan määrällisesti hieman enemmän, riittävämmin ja sisällöllisesti monipuolisemmin, kuin muilla opetusaloilla. Kätilötyön opettajat myös arvoivat, että opetusta pidetään heidän oppilaitoksissaan tärkeämpänä, kuin sairaanhoidon ja terveydenhoidon opettajat. Opetuksen raportoidaan toisaalta kulkevan läpi koulutuksen soveltuvissa kohdissa, ja toisaalta esiintyvän pääsääntöisesti vapaavalintaisissa ja syventävissä jaksoissa. Opettajien avoimissa vastauksissa raportoimat opetussisällöt käsittelivät enimmäkseen seksuaalisuutta ja seksuaaliterveyttä, mikä herätti epäilyn, tunnistetaanko seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuoli-identiteetin merkitystä ihmisen elämään, hänen perheeseensä ja läheisiinsä monitasoisesti vaikuttavana tekijänä.
Ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelmat ovat varsin vapaita, joten kurssien sisällöistä ja menetelmistä vastaavat yksittäiset opettajat. Heidän osaamisestaan ja kiinnostuksestaan riippuu, miten kattavaa ja monipuolista opetus on sateenkaari-ihmisten kontekstissa. Tämän tutkimuksen tuloksien perusteella ammattikorkeakoulujen terveysalojen opetussuunnitelmat ovat sateenkaari-ihmisiin liittyvän opetuksen osalta vähäisiä ja toteutuksiltaan vaihtelevia, ja voivat tuottaa epätasaista osaamista alan ammattilaisille. On mahdollista, että tämä epätasaisuus johtaa tiedon puutteisiin, epäkunnioittavaan kohteluun ja epäsuoraan tai suoraan syrjintään. Oppilaitoksille tulisi muodostaa sateenkaari-ihmisten terveyteen liittyvien aiheiden opetusta tukeva rakenne ja opetussisältö tulisi huomioida myös yleissairaanhoitajan 180 opintopisteen kokonaisuuden osaamistavoitteissa eksplisiittisesti.