"Olisi vaikea palata opettamaan yksin": Opettajien kokemuksia yhteisopettajuuden vaikutuksesta työssä jaksamiseen
Kangas, Helmi-Riina (2022)
Kangas, Helmi-Riina
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204263646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204263646
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman aiheena on yhteisopettajuuden vaikutus opettajien työssä jaksamiseen alakoulussa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät yhteisopettajuudessa tukevat ja haastavat alakoulussa työskentelevien opettajien työssä jaksamista. Lisäksi tavoitteenani oli tarkastella, ovatko opettajat saaneet ohjausta yhteisopettajuudesta ja kokevatko he tarvitsevan lisäohjausta yhteisopettajuuteen liittyen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena fenomenografisena tutkimuksena. Keräsin tutkimusaineistoni kyselylomakkeen avulla alakoulussa työskenteleviltä opettajilta, joilla on kokemusta yhteisopettajana toimimisesta. Kyselylomake julkaistiin sosiaalisen median kanavan suljettuun ryhmään, jonka jäsenet koostuvat alakoulussa työskentelevistä opettajista. Tutkimusaineisto koostui 18 opettajan vastauksesta ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimusaineiston analysoinnin tuloksena muodostui kuvauskategoriajärjestelmä, jota voidaan pitää tutkimuksen päätuloksena. Kuvauskategoriajärjestelmä koostuu kolmesta kuvauskategoriasta, jotka ovat työn jako, kollegan tuki sekä näkemykset opettajuudesta ja opetuksesta. Kaikissa kolmessa kuvauskategoriassa ilmeni työssä jaksamista tukevia sekä haastavia tekijöitä. Tutkimustulokset osoittavat, että yhteisopettajuus tukee monella eri tapaa opettajien työssä jaksamista. Kuitenkin varjopuolia löytyy, eikä yhteisopettajuus takaa automaattisesti parempaa työssä jaksamista. Yhteisopettajuuden vaikutus työssä jaksamiseen on yhteydessä siihen, miten opettajien välinen yhteisopettajuus onnistuu eri näkökulmista. Jos opettaja kokee yhteisopettajuudessa paljon ongelmakohtia, niin yhteisopettajuus ei tue parhaalla tavalla opettajan työssä jaksamista.
Tutkimukseni antoi tärkeää tietoa siitä, miten yhteisopettajuus voi vaikuttaa opettajien työssä jaksamiseen. Se toi esille, mitkä tekijät yhteisopettajuudessa voivat tukea opettajien työssä jaksamista ja mitkä saattavat haastaa sitä. Tutkimustulosten avulla yhteisopettajuutta on mahdollista kehittää toimivampaan suuntaan, jotta se tukisi opettajien työssä jaksamista parhaalla mahdollisella tavalla.
Tutkimus toteutettiin laadullisena fenomenografisena tutkimuksena. Keräsin tutkimusaineistoni kyselylomakkeen avulla alakoulussa työskenteleviltä opettajilta, joilla on kokemusta yhteisopettajana toimimisesta. Kyselylomake julkaistiin sosiaalisen median kanavan suljettuun ryhmään, jonka jäsenet koostuvat alakoulussa työskentelevistä opettajista. Tutkimusaineisto koostui 18 opettajan vastauksesta ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimusaineiston analysoinnin tuloksena muodostui kuvauskategoriajärjestelmä, jota voidaan pitää tutkimuksen päätuloksena. Kuvauskategoriajärjestelmä koostuu kolmesta kuvauskategoriasta, jotka ovat työn jako, kollegan tuki sekä näkemykset opettajuudesta ja opetuksesta. Kaikissa kolmessa kuvauskategoriassa ilmeni työssä jaksamista tukevia sekä haastavia tekijöitä. Tutkimustulokset osoittavat, että yhteisopettajuus tukee monella eri tapaa opettajien työssä jaksamista. Kuitenkin varjopuolia löytyy, eikä yhteisopettajuus takaa automaattisesti parempaa työssä jaksamista. Yhteisopettajuuden vaikutus työssä jaksamiseen on yhteydessä siihen, miten opettajien välinen yhteisopettajuus onnistuu eri näkökulmista. Jos opettaja kokee yhteisopettajuudessa paljon ongelmakohtia, niin yhteisopettajuus ei tue parhaalla tavalla opettajan työssä jaksamista.
Tutkimukseni antoi tärkeää tietoa siitä, miten yhteisopettajuus voi vaikuttaa opettajien työssä jaksamiseen. Se toi esille, mitkä tekijät yhteisopettajuudessa voivat tukea opettajien työssä jaksamista ja mitkä saattavat haastaa sitä. Tutkimustulosten avulla yhteisopettajuutta on mahdollista kehittää toimivampaan suuntaan, jotta se tukisi opettajien työssä jaksamista parhaalla mahdollisella tavalla.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9041]