Yhteiskunnalliset yritykset hybridiorganisaatioina: Kahden institutionaalisen logiikan yhteensovittamista
Holkko, Petra (2022)
Holkko, Petra
2022
Hallintotieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204253583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204253583
Tiivistelmä
Yhteiskunnallisissa yrityksissä pyritään ratkaisemaan yhteiskunnallisia ongelmia liiketoiminnan muodossa, jolloin kaksi institutionaalista logiikkaa kohtaavat. Tässä tutkielmassa tarkastellaankin yhteiskunnallisia yrityksiä hybridiorganisaatioina, jolloin keskeiseksi nousevat niiden luonteelle ominaiset ristiriidat. Tämän lisäksi tutkielmassa kartoitetaan yhteiskunnallisten yritysten keinoja vastata näihin ristiriitoihin. Aihealuetta on tarkasteltu etenkin Suomen kontekstissa vähän, jolloin tutkimus vastaa merkittävään tutkimusaukkoon. Tutkimuksen tarkoituksena onkin saada tietoa yhteiskunnallisten yritysten luonteelle ominaisista ristiriidoista sekä keinoista ristiriitojen ratkaisemiseen ja ennaltaehkäisyyn. Tämän tuloksena tietoisuutta yhteiskunnallisista yrityksistä saadaan kasvatettua samalla ymmärtäen niiden luonnetta paremmin.
Tutkimus on toteutettu laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, sillä tutkimuksen tavoitteena on ollut yhteiskunnallisten yritysten hybridisyyden syvällisempi ymmärtäminen. Tutkimuksessa on hyödynnetty teemahaastatteluja, jolloin haastattelut on kohdistettu neljälle eri yhteiskunnallisen yrityksen johtohenkilölle. Otannassa on huomioitu, että yrityksillä on Yhteiskunnallinen yritys –merkki, joka viestii organisaatioiden olevan aidosti yhteiskunnallisia yrityksiä. Haastattelujen jälkeen aineisto on litteroitu ja analysoitu teoriaohjaavaa sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tutkimustulosten mukaan yhteiskunnalliset yritykset ovat ennakoineet mahdollisia ristiriitoja kattavasti, jolloin ristiriidat ovat enemmänkin tietynlaisia vaaranpaikkoja. Yritykset ovat kuitenkin joutuneet kartoittamaan omaa asemaansa liiallisen voitontavoittelun sekä liiallisen yhteiskunnallisen aspektin korostamisen ääripäiden välillä. Tämän lisäksi ne ovat joutuneet pohtimaan mahdollisia ristiriitoja esimerkiksi sidosryhmien tietoisuudessa sekä tietynlaisten toimijoiden kanssa toimimisessa. Merkittäviä ristiriitoja yhteiskunnalliset yritykset eivät kuitenkaan ole havainneet organisaatiokulttuurissa, -identiteetissä eivätkä pitkän ja lyhyen aikavälin tavoitteiden välillä. Keinoiksi ristiriitojen ratkaisemiseen ja ennaltaehkäisyyn on muodostettu hinnoittelu ja palkka, taloudellinen kannattavuus, viestintä, strateginen ajattelu, vaikuttavuuden korostaminen, sisäinen viestintä sekä arvot vetovoimatekijänä.
Yhteiskunnalliset yritykset pyrkivätkin tulosten perusteella aidosti yhdistämään liiketoiminnallisen sekä yhteiskunnallisen aspektin. Tutkimustulokset osoittavat, että ristiriitoja ja keinoja on oleellista kategorisoida erilaisiin luokkiin, jotta erilaiset ristiriidat ja keinot saadaan mahdollisimman laajasti hahmotettua. Tämän lisäksi on kuitenkin myös tärkeää havaita vuorovaikutussuhteet erilaisten ristiriitojen sekä keinojen välillä. Tutkimustulos tarjoaakin yhteiskunnallisille yrityksille arvokasta tietoa mahdollisista ristiriidoista ja vaaranpaikoista sekä keinoista, joilla näitä mahdollisia ristiriitoja voidaan ratkaista ja ennaltaehkäistä.
Tutkimus on toteutettu laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, sillä tutkimuksen tavoitteena on ollut yhteiskunnallisten yritysten hybridisyyden syvällisempi ymmärtäminen. Tutkimuksessa on hyödynnetty teemahaastatteluja, jolloin haastattelut on kohdistettu neljälle eri yhteiskunnallisen yrityksen johtohenkilölle. Otannassa on huomioitu, että yrityksillä on Yhteiskunnallinen yritys –merkki, joka viestii organisaatioiden olevan aidosti yhteiskunnallisia yrityksiä. Haastattelujen jälkeen aineisto on litteroitu ja analysoitu teoriaohjaavaa sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tutkimustulosten mukaan yhteiskunnalliset yritykset ovat ennakoineet mahdollisia ristiriitoja kattavasti, jolloin ristiriidat ovat enemmänkin tietynlaisia vaaranpaikkoja. Yritykset ovat kuitenkin joutuneet kartoittamaan omaa asemaansa liiallisen voitontavoittelun sekä liiallisen yhteiskunnallisen aspektin korostamisen ääripäiden välillä. Tämän lisäksi ne ovat joutuneet pohtimaan mahdollisia ristiriitoja esimerkiksi sidosryhmien tietoisuudessa sekä tietynlaisten toimijoiden kanssa toimimisessa. Merkittäviä ristiriitoja yhteiskunnalliset yritykset eivät kuitenkaan ole havainneet organisaatiokulttuurissa, -identiteetissä eivätkä pitkän ja lyhyen aikavälin tavoitteiden välillä. Keinoiksi ristiriitojen ratkaisemiseen ja ennaltaehkäisyyn on muodostettu hinnoittelu ja palkka, taloudellinen kannattavuus, viestintä, strateginen ajattelu, vaikuttavuuden korostaminen, sisäinen viestintä sekä arvot vetovoimatekijänä.
Yhteiskunnalliset yritykset pyrkivätkin tulosten perusteella aidosti yhdistämään liiketoiminnallisen sekä yhteiskunnallisen aspektin. Tutkimustulokset osoittavat, että ristiriitoja ja keinoja on oleellista kategorisoida erilaisiin luokkiin, jotta erilaiset ristiriidat ja keinot saadaan mahdollisimman laajasti hahmotettua. Tämän lisäksi on kuitenkin myös tärkeää havaita vuorovaikutussuhteet erilaisten ristiriitojen sekä keinojen välillä. Tutkimustulos tarjoaakin yhteiskunnallisille yrityksille arvokasta tietoa mahdollisista ristiriidoista ja vaaranpaikoista sekä keinoista, joilla näitä mahdollisia ristiriitoja voidaan ratkaista ja ennaltaehkäistä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8252]