Riskialttiin leikin mahdollisuudet ja rajoitteet: Kriittinen diskurssianalyysi varhaiskasvatusyksiköiden toimintasuunnitelmien turvallisuuskeskeisyydestä
Kaajava, Perttu (2022)
Kaajava, Perttu
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204253565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204253565
Tiivistelmä
Suomalaista varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat vaativat varhaiskasvatusyksiköissä järjestettävän toiminnan olevan ehdottoman turvallista. Vaatimuksen kritiikitön tulkinta ja varhaiskasvatuksen turvallisuuskeskeisyys saattavat kuitenkin olla ongelmallisia lapsen kokonaisvaltaisen kasvun, kehityksen, terveyden ja hyvinvoinnin tukemisen kannalta. Turvallisuuden ihanteen jalkoihin jää erityisesti lapsen kasvun ja kehityksen kannalta tärkeä riskialtis, epävarmuustekijöitä ja loukkaantumisriskejä sisältävä leikki. Tämän laadullisen tutkielman tarkoituksena oli selvittää, minkälaista turvallisuuteen ja riskialttiiseen leikkiin liittyvää puhetta tuotetaan varhaiskasvatusyksiköiden toimintasuunnitelmissa sekä tarkastella, miten tuotettu puhe voi vaikuttaa riskialttiin leikin mahdollisuuksiin varhaiskasvatuksessa.
Tutkielman aineisto koostui kahdeksan suomalaisen varhaiskasvatusyksikön 2020-luvun toimintasuunnitelmista, joita analysoitiin kriittisen diskurssianalyysin keinoin. Aineistosta tuotettiin kolme riskialttiin leikin ennakkoehtoja rakentavaa diskurssia; turvallisuusdiskurssi, mahdollistamisdiskurssi ja toimijuusdiskurssi.
Tuotetut diskurssit muodostavat hierarkkisen järjestelmän, jonka puitteissa riskialtis leikki voi mahdollistua. Hierarkian huipulla on turvallisuusdiskurssi, jonka ehdoilla mahdollistamisdiskurssin sekä toimijuusdiskurssin puhetta tuotetaan. Tuotetussa puheessa aikuinen ja ympäristö sallivat tai mahdollistavat ominaisuuksillaan ja teoillaan lapsen toiminnan, kunhan turvallisuus on huomioitu ensin.
Tulosten perusteella turvallisuuspuhe asettaa selkeät ehdot lasten leikille, riskinotolle ja jopa toimijuudelle varhaiskasvatuksessa. Turvallisuuden ylivalta otetaan asiakirjoissa pitkälti annettuna, joten keskustelun synnyttäminen asian ympärille on tärkeää. Riskialttiin leikin ennakkoehdot eivät muutu, jos epäkohtia ei nosteta esiin eikä mahdollisuutta ja tarvetta tehdä toisin tiedosteta.
Tutkielman aineisto koostui kahdeksan suomalaisen varhaiskasvatusyksikön 2020-luvun toimintasuunnitelmista, joita analysoitiin kriittisen diskurssianalyysin keinoin. Aineistosta tuotettiin kolme riskialttiin leikin ennakkoehtoja rakentavaa diskurssia; turvallisuusdiskurssi, mahdollistamisdiskurssi ja toimijuusdiskurssi.
Tuotetut diskurssit muodostavat hierarkkisen järjestelmän, jonka puitteissa riskialtis leikki voi mahdollistua. Hierarkian huipulla on turvallisuusdiskurssi, jonka ehdoilla mahdollistamisdiskurssin sekä toimijuusdiskurssin puhetta tuotetaan. Tuotetussa puheessa aikuinen ja ympäristö sallivat tai mahdollistavat ominaisuuksillaan ja teoillaan lapsen toiminnan, kunhan turvallisuus on huomioitu ensin.
Tulosten perusteella turvallisuuspuhe asettaa selkeät ehdot lasten leikille, riskinotolle ja jopa toimijuudelle varhaiskasvatuksessa. Turvallisuuden ylivalta otetaan asiakirjoissa pitkälti annettuna, joten keskustelun synnyttäminen asian ympärille on tärkeää. Riskialttiin leikin ennakkoehdot eivät muutu, jos epäkohtia ei nosteta esiin eikä mahdollisuutta ja tarvetta tehdä toisin tiedosteta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8235]