Tapaustutkimus identtisen kaksosparin eroavaisuuksista liittyen lukemiseen ja sen vaikeuksiin
Kujanpää-Vuorinen, Eeva (2022)
Kujanpää-Vuorinen, Eeva
2022
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma, varhaiskasvatus - Master´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204253559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204253559
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin identtisen kaksosparin kokemukset lukemisessa ja lukemaan oppimisessa eroavat toisistaan sekä miten he määrittelevät lukemisen. Tämän lisäksi selvitettiin miten heidän Lapsen Kielen Kehitys-tutkimuksen tuloksensa eroavat toisistaan. Tutkimukseen osallistuneista kaksosista toiselle on diagnosoitu lukivaikeus. Tutkimuksen teoriatausta koostuu lukutaidon, lukemaan oppimisen, lukivaikeuden sekä kaksosuuden määrittelystä.
Tutkimuksen aineisto muodostuu identtisen kaksosparin haastatteluista sekä heidän rajatuista tuloksistaan Lapsen Kielen Kehitys-tutkimuksessa. Haastattelut toteutettiin etänä teemahaastattelun keinoin ja testitulokset toimitettiin standardoituna. LKK-aineisto rajattiin koskemaan kaksosten ensimmäisen luokan kevään ja syksyn, toisen luokan, kolmannen luokan sekä kahdeksannen luokan testituloksiin lukunopeudesta, oikeinkirjoituksesta sekä lukutarkkuudesta. Haastattelujen aineisto analysoitiin narratiivisen analyysin keinoin.
Tutkimus osoitti, että identtiset kaksoset ovat hyvin samankaltaisia monelta osin. LKK-aineistosta samankaltaisuutta havaittiin lukunopeuden ja lukutarkkuuden tuloksissa. Haastatteluissa kerätystä aineistosta samankaltaisuutta löydettiin lukemaan oppimisen, koulumenestyksen, koulupolun ja ammatinvalinnan osalta. Eroavaisuuksia löytyi oikeinkirjoituksen tuloksista sekä kaksosten suhteesta lukemiseen sekä lukutaidon käsitteen määrittelyssä. Toinen kaksosista määritteli lukutaidon kirjojen lukemisena ja toinen monilukutaidon mukaisesti ympäristöstä, kuten sosiaalinen media, löytyvien tekstien lukemisena. Nämä eroavaisuudet siskoksilla voivat olla merkittävä tekijä toisen kaksosen lukivaikeuden esiintyvyydelle. The aim of this case study was to explore the differences of the experiences of identical twins regarding their relationship to reading, and to elaborate their definitions of reading and literacy. In addition to this, the results of these two subjects gained in Jyväskylä Longitudinal Study of Dyslexia were compared in order to estimate similarities and deviation between the subjects results. The study is based on definitions of literacy, reading disability, methods for learning to read and on the definition of identical twins.
The study data consists of focused independent interviews of both twins and their limited results from JLD. Interviews were carried remotely and the JLD research material was provided as standardized. Narrative analysis was used for analysing the interviews.
The results of this study show very little difference between the twins. Similarity of results were seen in reading speed and reading accuracy when the results of JLD were analysed. These similarities were complemented with similarities in the timing of learning to read, school success and their choice of education and career, which were spotted during narrative analysis of the interviews. The differences found were limited to relationship with reading, definition of literacy and results from spelling accuracy.
Tutkimuksen aineisto muodostuu identtisen kaksosparin haastatteluista sekä heidän rajatuista tuloksistaan Lapsen Kielen Kehitys-tutkimuksessa. Haastattelut toteutettiin etänä teemahaastattelun keinoin ja testitulokset toimitettiin standardoituna. LKK-aineisto rajattiin koskemaan kaksosten ensimmäisen luokan kevään ja syksyn, toisen luokan, kolmannen luokan sekä kahdeksannen luokan testituloksiin lukunopeudesta, oikeinkirjoituksesta sekä lukutarkkuudesta. Haastattelujen aineisto analysoitiin narratiivisen analyysin keinoin.
Tutkimus osoitti, että identtiset kaksoset ovat hyvin samankaltaisia monelta osin. LKK-aineistosta samankaltaisuutta havaittiin lukunopeuden ja lukutarkkuuden tuloksissa. Haastatteluissa kerätystä aineistosta samankaltaisuutta löydettiin lukemaan oppimisen, koulumenestyksen, koulupolun ja ammatinvalinnan osalta. Eroavaisuuksia löytyi oikeinkirjoituksen tuloksista sekä kaksosten suhteesta lukemiseen sekä lukutaidon käsitteen määrittelyssä. Toinen kaksosista määritteli lukutaidon kirjojen lukemisena ja toinen monilukutaidon mukaisesti ympäristöstä, kuten sosiaalinen media, löytyvien tekstien lukemisena. Nämä eroavaisuudet siskoksilla voivat olla merkittävä tekijä toisen kaksosen lukivaikeuden esiintyvyydelle.
The study data consists of focused independent interviews of both twins and their limited results from JLD. Interviews were carried remotely and the JLD research material was provided as standardized. Narrative analysis was used for analysing the interviews.
The results of this study show very little difference between the twins. Similarity of results were seen in reading speed and reading accuracy when the results of JLD were analysed. These similarities were complemented with similarities in the timing of learning to read, school success and their choice of education and career, which were spotted during narrative analysis of the interviews. The differences found were limited to relationship with reading, definition of literacy and results from spelling accuracy.