Community-Based Theatre as Conflict Transformation in Lampedusa : Co-Producing Knowledge about Life at the Militarised Border of Europe
Tucci, Ilaria (2022)
Tucci, Ilaria
Tampere University
2022
Yhteiskuntatutkimuksen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2022-06-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2376-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2376-9
Tiivistelmä
Italian eteläisin saari - Lampedusa - on kahden viime vuosikymmenen aikana tullut tunnetuksi Euroopan rajana ja siirtolaisuuden symbolisena solmukohtana. Se on läpikulkupaikka monille Eurooppaan pyrkiville ihmisille, jotka ylittävät rajan Välimerellä Sisilian ja Pohjois-Afrikan välillä. Lampedusasta on tullut siirtolaisuuden ja ihmisoikeuksien observatorio tieteessä, mediassa ja aktivismissa. Samanaikaisesti Lampedusaa ympäröivä meri on todistanut tuhansia rajakuolemia. Väitöskirjaan johtanut empiirinen tutkimustyö on tehty Lampedusalla, mutta se tuo edellä mainittuihin keskusteluihin erilaisen näkökulman.
Tutkimus tarkastelee arkea Lampedusan militarisoituneessa kontekstissa. Työ on tieteiden välinen taideperustainen tutkimus, joka sijoittuu rauhan- ja konfliktintutkimukseen. Tutkimus pohjautuu lampedusalaisen Askavusa-kollektiivin kanssa toteutettuihin yhteisöperustaista teatteria hyödyntäviin työpajoihin, jotka on toteutettu marraskuussa 2016 ja lokakuussa 2017. Yhteisöperustaisten teatterityöpajojen aikana tutkija ja paikalliset osallistujat kirjoittivat kollektiivisesti näytelmän. Tämä prosessi ja sen tuloksena syntynyt näytelmä muodostavat tämän väitöskirjan pääasiallisen tutkimusaineiston. Näytelmä pyrkii tavoittamaan Euroopan etelärajalla elämisen sanoittamattomat ja ristiriitaiset puolet ja siten se tuottaa vastanarratiivin elämästä rajalla. Näytelmä heijastaa rajalla elävien marginalisoitujen, näkymättömien ja aliedustettujen ihmisten ääniä.
Väitöskirjan kontribuutio on kaksiosainen: käsitteellinen ja metodologinen. Ensinnäkin tutkimus juontaa monitieteisistä sotilaallisen maantieteen, hitaan väkivallan ja moraalisen kuvittelun keskusteluista tehdäkseen näkyviksi sellaisia raja-alueiden piirteitä ja ominaisuuksia, jotka jäävät julkisuudessa usein piiloon tai kokonaan tunnistamatta. Toiseksi, tämä tutkimus lähestyy tavoitettaan taidepohjaisen tutkimuksen ei-perinteisiä tutkimusmenetelmiä käyttäen. Tutkimus tarkastelee sellaisen yhteisöperustaisen teatterin mahdollisuuksia rauhantutkimuksen alalla, jossa tutkimuskohteet itse ovat mukana tekemässä ääniään kuulluiksi ja näkyväksi. Väitöskirja keskittyy osallistuvaan tiedon yhteistuotantoon ja feministiseen konfliktinmuutoksen prosessiin yhteisöperustaisen teatterin kontekstissa.
Tutkimuksessa todetaan, että feministinen taideperustainen tutkimus voidaan toteuttaa erittäin militarisoituneessa ympäristössä tavalla, joka tekee näkyviksi militarisaation huomaamattomat vaikutukset. Tutkimuksen merkittävin tulos on, että näin voidaan harjoittaa moraalista mielikuvitusta arkielämän ristiriitojen kriittiseen tarkasteluun ja siten luoda mahdollisuus konfliktinmuutokselle.
Tutkimus tarkastelee arkea Lampedusan militarisoituneessa kontekstissa. Työ on tieteiden välinen taideperustainen tutkimus, joka sijoittuu rauhan- ja konfliktintutkimukseen. Tutkimus pohjautuu lampedusalaisen Askavusa-kollektiivin kanssa toteutettuihin yhteisöperustaista teatteria hyödyntäviin työpajoihin, jotka on toteutettu marraskuussa 2016 ja lokakuussa 2017. Yhteisöperustaisten teatterityöpajojen aikana tutkija ja paikalliset osallistujat kirjoittivat kollektiivisesti näytelmän. Tämä prosessi ja sen tuloksena syntynyt näytelmä muodostavat tämän väitöskirjan pääasiallisen tutkimusaineiston. Näytelmä pyrkii tavoittamaan Euroopan etelärajalla elämisen sanoittamattomat ja ristiriitaiset puolet ja siten se tuottaa vastanarratiivin elämästä rajalla. Näytelmä heijastaa rajalla elävien marginalisoitujen, näkymättömien ja aliedustettujen ihmisten ääniä.
Väitöskirjan kontribuutio on kaksiosainen: käsitteellinen ja metodologinen. Ensinnäkin tutkimus juontaa monitieteisistä sotilaallisen maantieteen, hitaan väkivallan ja moraalisen kuvittelun keskusteluista tehdäkseen näkyviksi sellaisia raja-alueiden piirteitä ja ominaisuuksia, jotka jäävät julkisuudessa usein piiloon tai kokonaan tunnistamatta. Toiseksi, tämä tutkimus lähestyy tavoitettaan taidepohjaisen tutkimuksen ei-perinteisiä tutkimusmenetelmiä käyttäen. Tutkimus tarkastelee sellaisen yhteisöperustaisen teatterin mahdollisuuksia rauhantutkimuksen alalla, jossa tutkimuskohteet itse ovat mukana tekemässä ääniään kuulluiksi ja näkyväksi. Väitöskirja keskittyy osallistuvaan tiedon yhteistuotantoon ja feministiseen konfliktinmuutoksen prosessiin yhteisöperustaisen teatterin kontekstissa.
Tutkimuksessa todetaan, että feministinen taideperustainen tutkimus voidaan toteuttaa erittäin militarisoituneessa ympäristössä tavalla, joka tekee näkyviksi militarisaation huomaamattomat vaikutukset. Tutkimuksen merkittävin tulos on, että näin voidaan harjoittaa moraalista mielikuvitusta arkielämän ristiriitojen kriittiseen tarkasteluun ja siten luoda mahdollisuus konfliktinmuutokselle.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4848]