"Hetkonen, mihin mun ammattitaito hävis täs kohti?": Lastenhoitajien käsityksiä asemastaan päiväkodin moniammatillisessa tiimissä vuoden 2018 varhaiskasvatuslain ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden uudistusten jälkeen
Elo, Teija (2022)
Elo, Teija
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204243480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204243480
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksessa on tapahtunut viimeisten vuosien aikana isoja muutoksia, jotka ovat muuttaneet tai muuttamassa muun muassa henkilöstörakennetta päiväkodissa. Vuoteen 2030 mennessä päiväkodissa tulee lain mukaan olla kahdella kolmasosalla varhaiskasvatuksen opettajan tai varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuus. Heistä vähintään puolella tulee olla opettajan kelpoisuus ja muilla tulee olla vähintään varhaiskasvatuksen lastenhoitajan kelpoisuus. Lisäksi varhaiskasvatuslaki ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet painottavat pedagogiikkaa, jonka katsotaan olevan varhaiskasvatuksen opettajan ydinosaamista. Laki painottaa myös opettajan vastuuta lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laatimisessa. Uudistuksilla on merkitystä paitsi lastenhoitajien määrälliseen asemaan päiväkodissa, myös heidän tehtäviinsä päiväkodissa.
Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää varhaiskasvatuksen lastenhoitajien käsityksiä asemastaan päiväkodin moniammatillisessa tiimissä vuoden 2018 normiuudistusten jälkeen. Tutkimus on tehty haastattelemalla kolmea varhaiskasvatuksen lastenhoitajaa. Analyysimenetelmänä käytettiin fenomenografiaa, joka on aineistolähtöinen analyysimenetelmä ja jossa kiinnostuksen kohteena ovat ihmisten käsitykset. Tämän laadullisen tutkimuksen tieteenfilosofiset lähtökohdat pohjautuvat realismin ja konstruktionismin välimaastoon.
Tutkimuksen tuloksissa muodostui kaksi erilaista kuvauskategoriaa. Ensimmäinen kuvasi lastenhoitajien asemaa dramaattisesti heikentyneeksi ja toinen toistaiseksi hyväksi. Uudistukset kiteytyivät lasten varhaiskasvatussuunnitelman laadintaan sekä opettajan valtaan ja rooliin tiimissä. Lasten varhaiskasvatussuunnitelmien laatiminen poistettiin lastenhoitajilta heidän koulutuksensa perusteella siitä huolimatta, että osa lastenhoitajista oli laatinut lasten varhaiskasvatussuunnitelmia lähes 20 vuotta. He, jotka kuvasivat asemaansa hyväksi, olivat tyytyväisiä ryhmän opettajan toimintaan, mutta pelkäsivät kuitenkin mahdollista muutosta henkilöstön vaihtuvuuden ja yllättävien siirtojen vuoksi. Tämän tutkimuksen perusteella lastenhoitajien asema on sattumanvaraisuuksien varassa, riippuen kuka opettaja sattuu työparina olemaan sekä hänen tavastaan käyttää valtaa.
Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää varhaiskasvatuksen lastenhoitajien käsityksiä asemastaan päiväkodin moniammatillisessa tiimissä vuoden 2018 normiuudistusten jälkeen. Tutkimus on tehty haastattelemalla kolmea varhaiskasvatuksen lastenhoitajaa. Analyysimenetelmänä käytettiin fenomenografiaa, joka on aineistolähtöinen analyysimenetelmä ja jossa kiinnostuksen kohteena ovat ihmisten käsitykset. Tämän laadullisen tutkimuksen tieteenfilosofiset lähtökohdat pohjautuvat realismin ja konstruktionismin välimaastoon.
Tutkimuksen tuloksissa muodostui kaksi erilaista kuvauskategoriaa. Ensimmäinen kuvasi lastenhoitajien asemaa dramaattisesti heikentyneeksi ja toinen toistaiseksi hyväksi. Uudistukset kiteytyivät lasten varhaiskasvatussuunnitelman laadintaan sekä opettajan valtaan ja rooliin tiimissä. Lasten varhaiskasvatussuunnitelmien laatiminen poistettiin lastenhoitajilta heidän koulutuksensa perusteella siitä huolimatta, että osa lastenhoitajista oli laatinut lasten varhaiskasvatussuunnitelmia lähes 20 vuotta. He, jotka kuvasivat asemaansa hyväksi, olivat tyytyväisiä ryhmän opettajan toimintaan, mutta pelkäsivät kuitenkin mahdollista muutosta henkilöstön vaihtuvuuden ja yllättävien siirtojen vuoksi. Tämän tutkimuksen perusteella lastenhoitajien asema on sattumanvaraisuuksien varassa, riippuen kuka opettaja sattuu työparina olemaan sekä hänen tavastaan käyttää valtaa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [6534]