Ympäristökasvatus paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa
Arpolahti, Amanda (2022)
Arpolahti, Amanda
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204243478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204243478
Tiivistelmä
Ilmastonmuutos etenee ja sen haitalliset ympäristövaikutukset näkyvät jo nyt. Ilmastonmuutos tulee myös vaikuttamaan erityisesti nykyisten nuorten sukupolvien tulevaisuuteen. Ilmastonmuutoksen onnistunut lieventäminen vaatii toimenpiteitä sekä valtioiden, organisaatioiden että yksilöiden tasolta.
Ilmaston ja ympäristön hyväksi toimiminen vaatii uudenlaista, kaikkea elämää kunnioittavaa ja vastuullista ihmisen uudelleen asettumista maailmaan. Ympäristökasvatuksella pyritään muodostamaan ympäristövastuullinen elämäntapa ja ympäristökasvatus onkin myös osa velvoittavaa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet-asiakirjaa. Myönteinen suhde ympäristöön sekä valmiudet toimia ympäristön puolesta alkavat muodostua jo varhain. Tämän vuoksi varhaiskasvatuksen ja kasvatushenkilöstön rooli on merkittävä ilmastonmuutoksen lieventämisessä ja tulevaisuuden elinehtojen turvaamisessa.
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin diskurssianalyysimenetelmällä viittä kaupunkitason varhaiskasvatussuunnitelmaa. Tutkimuskysymyksenä oli, millaisia ympäristökasvatuksen diskursseja asiakirjoista voidaan muodostaa ja millaisia vaikutuksia näillä diskursseilla voisi olla. Diskursseja löytyi neljä: kestävä kehitys, ympäristökasvatus ja ekososiaalinen sivistys; ympäristöaktiiviseksi kansalaiseksi kasvaminen; ihmisen ja ympäristön suhde; sekä käytännön toimet.
Tutkimuksessa tuotettujen diskurssien perusteella ympäristökasvatus näyttäytyy varhaiskasvatuksessa monipuoliselta ja monimenetelmäiseltä. Myönteisen ympäristösuhteen syntymistä tuetaan ja luonto on merkittävä oppimisympäristö. Ympäristön puolesta myös toimitaan monella tavalla osana arkea. Tulosten pohjalta voitaisiin olettaa, että varhaiskasvatuksessa toteutettu toiminta jokseenkin edistäisi ympäristön tilaa ja välillisesti lieventäisi myös ilmastonmuutoksen vaikutuksia.
Ilmaston ja ympäristön hyväksi toimiminen vaatii uudenlaista, kaikkea elämää kunnioittavaa ja vastuullista ihmisen uudelleen asettumista maailmaan. Ympäristökasvatuksella pyritään muodostamaan ympäristövastuullinen elämäntapa ja ympäristökasvatus onkin myös osa velvoittavaa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet-asiakirjaa. Myönteinen suhde ympäristöön sekä valmiudet toimia ympäristön puolesta alkavat muodostua jo varhain. Tämän vuoksi varhaiskasvatuksen ja kasvatushenkilöstön rooli on merkittävä ilmastonmuutoksen lieventämisessä ja tulevaisuuden elinehtojen turvaamisessa.
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin diskurssianalyysimenetelmällä viittä kaupunkitason varhaiskasvatussuunnitelmaa. Tutkimuskysymyksenä oli, millaisia ympäristökasvatuksen diskursseja asiakirjoista voidaan muodostaa ja millaisia vaikutuksia näillä diskursseilla voisi olla. Diskursseja löytyi neljä: kestävä kehitys, ympäristökasvatus ja ekososiaalinen sivistys; ympäristöaktiiviseksi kansalaiseksi kasvaminen; ihmisen ja ympäristön suhde; sekä käytännön toimet.
Tutkimuksessa tuotettujen diskurssien perusteella ympäristökasvatus näyttäytyy varhaiskasvatuksessa monipuoliselta ja monimenetelmäiseltä. Myönteisen ympäristösuhteen syntymistä tuetaan ja luonto on merkittävä oppimisympäristö. Ympäristön puolesta myös toimitaan monella tavalla osana arkea. Tulosten pohjalta voitaisiin olettaa, että varhaiskasvatuksessa toteutettu toiminta jokseenkin edistäisi ympäristön tilaa ja välillisesti lieventäisi myös ilmastonmuutoksen vaikutuksia.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8235]