Vastuulliseen sijoittamiseen liittyvän tiedon jakaminen: Case sijoituspalveluorganisaatio
Vaara, Annika (2022)
Vaara, Annika
2022
Vastuullisen liiketoiminnan maisteriohjelma - Master's Programme in Responsible Business
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204243464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204243464
Tiivistelmä
Vastuullisuus ja vastuullinen sijoittaminen ovat kasvattaneet suosiotaan läpi 2000-luvun, ja vastuullisuus on noussut yhdeksi yksityissijoittajien sijoituspäätöksiin vaikuttavaksi tekijäksi. Samaan aikaan tutkimus on kuitenkin osoittanut, että yksityissijoittajilla on tällä hetkellä käytettävissä liian vähän tietoa vastuullisesta sijoittamisesta. Yhdeksi syyksi tiedon puutteelle on tunnistettu sijoitusasiantuntijoiden antamat riittämättömät tiedot sijoituskohteiden vastuullisuudesta yksityissijoittajille. Jotta yksityissijoittajat saavat tarvitsemaansa tietoa, sijoituspalveluorganisaatioiden tulee pystyä jakamaan sijoitustuotteista tietoa riittävästi myös sisäisesti. Tiedon jakamisen on todettu olevan yksi organisaation tärkeimmistä resursseista sekä kilpailueduista. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan vastuullisuutta ja vastuullista sijoittamista sekä niihin liittyvää tiedon jakamista tutkimuksen kohdeorganisaation sisällä, sekä kohdeorganisaation ja yksityissijoittajien välillä. Kohdeorganisaatio on suomalainen pankki- ja sijoituspalvelualalla toimiva konserni, jolla on laaja osaaminen ja kokemus vastuullisuudesta sekä vastuullisesta sijoittamisesta. Tämän vuoksi organisaatio tarjoaa mielenkiintoisen näkökulman opinnäytetyöhön.
Tutkimuksen teoreettinen osuus on jaettu kahteen pääteemaan. Ensimmäinen teema käsittelee vastuullisuutta erityisesti vastuullisen sijoittamisen näkökulmasta, ja tarkastelee myös yksityissijoittajien ja vastuullisen sijoittamisen suhdetta toisiinsa. Toinen teema käsittelee tiedon jakamista organisaatiossa, sekä tiedon jakamista organisaation ja yksityissijoittajien välillä. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla tutkimukseen valitun kohdeorganisaation työntekijöitä teemahaastattelun periaatteiden mukaisesti. Haastatteluita toteutettiin yhteensä kymmenen, ja niihin osallistui sekä tuote- että asiakasvastaavia. Haastatteluissa kartoitettiin vastuullisuuteen liittyvän tiedon jakamista sekä sisäisesti että yksityisasiakkaiden ja sijoitusasiantuntijoiden välillä. Tutkimuksessa kerätty aineisto analysoitiin hyödyntämällä sekä teorialähteisen että aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaatteita.
Tutkimuksen tuloksissa kävi ilmi, että vastuullisuuteen liittyvää tietoa jaettiin kohdeorganisaatiossa monipuolisesti erilaisia välineitä hyödyntäen ja useiden eri tiimien kesken. Tuotevastaavat toimivat ensisijaisina tiedon lähteinä organisaation sisällä, ja he jakoivat tietoa eteenpäin sijoitusasiantuntijoille. Sijoitusasiantuntijat sen sijaan jakoivat tietoa eteenpäin yksityissijoittajille. Samaan aikaan yksityissijoittajien ja sijoitusasiantuntijoiden aloitteesta jaettiin palautetta ja kysymyksiä takaisin tuotevastaaville. Vastuullisuuteen liittyvän tiedon voitiin katsoa liikkuvan hyvin monipuolisesti eri tahoilta toisille, ja tiimeillä oli havaittavissa useita rooleja osana tiedon jakamisen kokonaisuutta. Vastuullisuus koettiin tärkeäksi aiheeksi organisaatiossa, ja sen kommunikointi sekä organisaation sisällä että organisaation ulkopuolelle nähtiin erittäin merkityksellisenä organisaation menestyksekkään toiminnan kannalta. Vastuullisen tiedon jakamisen välineet olivat monipuolisia ja tietoa jaettiin paljon erityisesti kirjallisesti. Lisää tietoa kaivattiin kuitenkin erityisesti ajankohtaiskatsausten tai erilaisten tiedotteiden muodossa sekä organisaation sisällä että myös organisaatiosta ulospäin kommunikoitavaksi, ja tiedon jakamisen välineisiin kaivattiin selkeyttä. Tutkimustulokset olivat monilta osin samansuuntaisia aiemman tutkimuksen kanssa, ja korostivat tiedon jakamisen merkityksen tärkeyttä sekä vastuullisen tiedon jakamisen avainasemaa osana asiakastapaamisia, ja sitä kautta myös organisaation sisäistä tiedon jakamista. Tutkimuksessa tunnistettiin useita jatkotutkimusmahdollisuuksia aiheen entistä monipuolisemman tarkastelun jatkamiseksi
Tutkimuksen teoreettinen osuus on jaettu kahteen pääteemaan. Ensimmäinen teema käsittelee vastuullisuutta erityisesti vastuullisen sijoittamisen näkökulmasta, ja tarkastelee myös yksityissijoittajien ja vastuullisen sijoittamisen suhdetta toisiinsa. Toinen teema käsittelee tiedon jakamista organisaatiossa, sekä tiedon jakamista organisaation ja yksityissijoittajien välillä. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla tutkimukseen valitun kohdeorganisaation työntekijöitä teemahaastattelun periaatteiden mukaisesti. Haastatteluita toteutettiin yhteensä kymmenen, ja niihin osallistui sekä tuote- että asiakasvastaavia. Haastatteluissa kartoitettiin vastuullisuuteen liittyvän tiedon jakamista sekä sisäisesti että yksityisasiakkaiden ja sijoitusasiantuntijoiden välillä. Tutkimuksessa kerätty aineisto analysoitiin hyödyntämällä sekä teorialähteisen että aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaatteita.
Tutkimuksen tuloksissa kävi ilmi, että vastuullisuuteen liittyvää tietoa jaettiin kohdeorganisaatiossa monipuolisesti erilaisia välineitä hyödyntäen ja useiden eri tiimien kesken. Tuotevastaavat toimivat ensisijaisina tiedon lähteinä organisaation sisällä, ja he jakoivat tietoa eteenpäin sijoitusasiantuntijoille. Sijoitusasiantuntijat sen sijaan jakoivat tietoa eteenpäin yksityissijoittajille. Samaan aikaan yksityissijoittajien ja sijoitusasiantuntijoiden aloitteesta jaettiin palautetta ja kysymyksiä takaisin tuotevastaaville. Vastuullisuuteen liittyvän tiedon voitiin katsoa liikkuvan hyvin monipuolisesti eri tahoilta toisille, ja tiimeillä oli havaittavissa useita rooleja osana tiedon jakamisen kokonaisuutta. Vastuullisuus koettiin tärkeäksi aiheeksi organisaatiossa, ja sen kommunikointi sekä organisaation sisällä että organisaation ulkopuolelle nähtiin erittäin merkityksellisenä organisaation menestyksekkään toiminnan kannalta. Vastuullisen tiedon jakamisen välineet olivat monipuolisia ja tietoa jaettiin paljon erityisesti kirjallisesti. Lisää tietoa kaivattiin kuitenkin erityisesti ajankohtaiskatsausten tai erilaisten tiedotteiden muodossa sekä organisaation sisällä että myös organisaatiosta ulospäin kommunikoitavaksi, ja tiedon jakamisen välineisiin kaivattiin selkeyttä. Tutkimustulokset olivat monilta osin samansuuntaisia aiemman tutkimuksen kanssa, ja korostivat tiedon jakamisen merkityksen tärkeyttä sekä vastuullisen tiedon jakamisen avainasemaa osana asiakastapaamisia, ja sitä kautta myös organisaation sisäistä tiedon jakamista. Tutkimuksessa tunnistettiin useita jatkotutkimusmahdollisuuksia aiheen entistä monipuolisemman tarkastelun jatkamiseksi