Lähijohtamisen merkitys nuorten sairaanhoitajien työhön sitoutumiseen
Välilehto, Tanja (2022)
Välilehto, Tanja
2022
Hoitotieteen maisteriohjelma - Master's Programme in Nursing Science
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204223438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204223438
Tiivistelmä
Viime vuosien aikana terveydenhuollon kentältä on puuttunut jopa 25000 hoitotyöntekijää, joista yksi suurimmista ryhmistä on sairaanhoitajat. Sairaanhoitajapulan konkretisoituessa on tärkeää sitouttaa jo alalle koulutetut hoitotyöntekijät työhönsä. Etenkin nuorten sairaanhoitajien on todettu olevan heikommin sitoutuneita työhön ja organisaatioon. Aiemmissa tutkimuksissa on käynyt ilmi, että esihenkilö on yksi merkityksellisimmistä tekijöistä työhön sitoutumisen kannalta. Nykypäivän lähijohtamisen haasteena on sitouttaa nuoret työelämään ja työpaikkaan. Se vaatii esihenkilöltä keinoja ja välineitä, joiden avulla he kykenevät paremmin johtamaan. Panostamalla johtamiseen, voidaan parantaa myös nuorten sairaanhoitajien työhön sitoutumista. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata nuorten sairaanhoitajien näkemyksiä lähijohtamisen merkityksestä työhön sitoutumiseen. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää johtamisessa edistämään nuorten sairaanhoitajien työhön sitoutumista.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Teemahaastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluna viidelle alle 29-vuotiaalle sairaanhoitajalle yhden sairaanhoitopiirin alueelta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä, jossa poimittiin merkitykselliset ilmaisut tutkimuskysymyksen kannalta. Merkitykselliset alkuperäisilmaisut pelkistettiin helpommin luettavaan muotoon, jonka jälkeen samansisältöiset pelkistykset järjesteltiin alaluokkiin ja yläluokkiin.
Nuorille sairaanhoitajille merkityksellisiä asioita lähijohtamisessa työhön sitoutumisen kannalta olivat työntekijän yksilöllisyyden huomioiminen, toimiva henkilösuhde, esihenkilön tavoitettavuus, työntekijän arvokkuuden kokeminen, monipuolisen tuen tarjoaminen, riittävän vuorovaikutuksen mahdollistaminen, esihenkilön pätevyys, työntekijöiden osallistaminen sekä aktiivinen palautekulttuuri. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että kiinnittämällä näihin osa-alueisiin huomiota lähiesihenkilö kykenee omalla johtamisellaan edistämään nuorten sairaanhoitajien työhön sitoutumista.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää hoitotyön lähijohtamisen kehittämisessä nuorten sairaanhoitajien työhön sitoutumisen edistämiseksi. Jatkotutkimusaiheet voisi kohdentaa muun muassa ylemmän johdon merkitykseen nuorten sairaanhoitajien työhön sitoutumisessa sekä lähiesihenkilöiden valmiuksiin tuen antamiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Teemahaastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluna viidelle alle 29-vuotiaalle sairaanhoitajalle yhden sairaanhoitopiirin alueelta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä, jossa poimittiin merkitykselliset ilmaisut tutkimuskysymyksen kannalta. Merkitykselliset alkuperäisilmaisut pelkistettiin helpommin luettavaan muotoon, jonka jälkeen samansisältöiset pelkistykset järjesteltiin alaluokkiin ja yläluokkiin.
Nuorille sairaanhoitajille merkityksellisiä asioita lähijohtamisessa työhön sitoutumisen kannalta olivat työntekijän yksilöllisyyden huomioiminen, toimiva henkilösuhde, esihenkilön tavoitettavuus, työntekijän arvokkuuden kokeminen, monipuolisen tuen tarjoaminen, riittävän vuorovaikutuksen mahdollistaminen, esihenkilön pätevyys, työntekijöiden osallistaminen sekä aktiivinen palautekulttuuri. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että kiinnittämällä näihin osa-alueisiin huomiota lähiesihenkilö kykenee omalla johtamisellaan edistämään nuorten sairaanhoitajien työhön sitoutumista.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää hoitotyön lähijohtamisen kehittämisessä nuorten sairaanhoitajien työhön sitoutumisen edistämiseksi. Jatkotutkimusaiheet voisi kohdentaa muun muassa ylemmän johdon merkitykseen nuorten sairaanhoitajien työhön sitoutumisessa sekä lähiesihenkilöiden valmiuksiin tuen antamiseen.