Interprofessional Education on Diabetes Management
Kangas, Sanna (2022)
Kangas, Sanna
Tampere University
2022
Lääketieteen ja biotieteiden tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Medicine and Life Sciences
Lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunta - Faculty of Medicine and Health Technology
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2022-05-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2379-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-2379-0
Tiivistelmä
Diabetes on krooninen ja monitahoinen sairaus, jonka laadukkaan hoidon toteutuminen edellyttää osaavia ja moniammatilliseen yhteistyöhön kykeneviä terveydenhuollon ammattilaisia. Moniammatillinen koulutus, jossa kahden tai useamman ammattiryhmän edustajat oppivat yhdessä toinen toisiltaan, on nähty yhtenä avaintekijänä potilaskeskeisen ja korkealuokkaisen hoidon toteutumisessa vahvistaen terveydenhuollon ammattilaisten yhteistyötaitoja. Tämän väitöskirjan tavoitteina oli tarkastella diabeteksen moniammatillisen koulutuksen vaikutuksia aiempaan kirjallisuuteen perustuen, ja tarkastella moniammatillisen koulutuspilotin vaikutuksia lääketieteen ja sairaanhoidon opiskelijoiden nykyiseen ja tavoiteltuun diabetesosaamiseen sekä käsityksiin moniammatillisesta yhteistyöstä diabeteksen hoidossa.
Ensimmäiseksi laadittiin integratiivinen systemaattinen kirjallisuuskatsaus aikaisemman tiedon kokoamiseksi ammattilaisille tai opiskelijoille suunnatusta diabeteksen moniammatillisesta koulutuksesta. Seuraavaksi kerättiin empiirinen aineisto 15 lääketieteen ja 15 sairaanhoidon opiskelijalle toteutetusta diabeteksen moniammatillisesta koulutuspilotista. Kurssi sisälsi mm. eri asiantuntijoiden pitämiä interaktiivisia luentoja viidessä seminaarissa, ryhmäkeskusteluja sekä klinikkakäyntejä, ja sen tavoitteena oli tarjota tietoa ja taitoja toteuttaa moniammatillista diabeteksen hoitoa. Kurssille osallistuneet suorittivat ennen ja jälkeen kurssin diabetestietotestin sekä verkkopohjaisen 13 osa-alueen diabetesosaamisen itsearvioinnin, joiden tuloksi verrattiin osallistumattomien verrokkiopiskelijoihin tuloksiin ei-parametrisin tilastollisin menetelmin. Kurssille osallistuvien ennen ja jälkeen kurssin toteutettujen fokusryhmähaastatteluiden aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä. Lopuksi nämä tulokset esitettiin tässä väitöskirjan yhteenvedossa soveltaen monimenetelmällisen tutkimuksen periaatteita.
Integratiivisen systemaattisen kirjallisuuskatsauksen mukaan diabeteksen moniammatillinen koulutus vaikuttaa positiivisesti opiskelijoiden ja ammattilaisten yhteistyötaitoihin sekä tietoon, taitoihin, itsevarmuuteen ja motivaatioon diabetesta sairastavien potilaiden hoidossa. Moniammatillinen koulutus oli hyödyllinen ammattilaisten työlle ja jossain määrin diabetesta sairastaville henkilöille. Erilaisia vahvuuksia ja haasteita tunnistettiin, kuten resurssien tarve ja kilpailevat mielenkiinnon kohteet.
Diabeteksen moniammatillinen koulutuspilotti paransi opiskelijoiden itsearvioitua kompetenssia toteuttaa moniammatillista diabeteksen hoitoa sekä sairaanhoidon opiskelijoiden diabetestietoa. Sairaanhoidon ja lääketieteen opiskelijoiden välinen alkuvaiheen ero itsearvioidussa diabetesosaamisessa hävisi kurssin aikana. Verrokkiopiskelijat arvioivat osaamisensa paremmaksi kuin kurssille osallistuneet, vaikka he saivat matalammat (sairaanhoidon opiskelijat) tai lähes samat (lääketieteen opiskelijat) pisteet diabeteksen tietotestissä. Kurssi lisäsi osallistujien kiinnostusta diabeteksen hoidon eri osa-alueita kohtaan, kuten lääketieteen opiskelijoilla sosiaaliturvaa ja lainsäädäntöä kohtaan ja sairaanhoidon opiskelijoilla yksilöllistä hoidonohjausta kohtaan. Osallistuneiden opiskelijoiden ymmärrys diabeteksen hoidosta muuttui potilaskeskeisemmäksi ja kokonaisvaltaisemmaksi. Heidän ammatillinen käsityksensä itsestään vahvistui ja he kokivat ymmärtävänsä paremmin muiden terveydenhuollon ammattilaisten rooleja, osaamistasoa sekä erilaista lähestymistapaa diabeteksen hoidossa. Kurssi vahvisti opiskelijoiden realistista käsitystä osaamistasostaan, motivaatiota oppia lisää sekä aikomusta hyödyntää opittua potilashoidossa.
Tutkimuksen johtopäätöksenä todettiin, että moniammatillisella diabeteskoulutuksella voidaan lisätä oppijoiden osaamista ja motivaatiota toteuttaa potilaslähtöistä sekä moniammatilliseen yhteistyöhön perustuvaa diabeteksen hoitoa. Moniammatillinen koulutus lisäsi oppijoiden ammatillista ymmärrystä itsestään sekä osaamistasostaan ja tarjosi hyvän lähtökohdan moniammatilliselle yhteistyölle potilashoidossa. Tässä tutkimuksessa käytetyt määrälliset ja laadulliset tulokset täydensivät toisiaan, ja monimenetelmällisellä tutkimusotteella oli mahdollista saavuttaa syvällinen ymmärrys moniammatillisen koulutuksen vaikutuksista. Näitä tuloksia voidaan hyödyntää terveysalan koulutuksen kehittämisessä. Tulevaisuuden kehittämis- ja jatkotutkimusaiheiksi suositellaan pidempikestoista moniammatillista koulutusta, tiiviimmin kliiniseen kontekstiin yhdistettynä.
Ensimmäiseksi laadittiin integratiivinen systemaattinen kirjallisuuskatsaus aikaisemman tiedon kokoamiseksi ammattilaisille tai opiskelijoille suunnatusta diabeteksen moniammatillisesta koulutuksesta. Seuraavaksi kerättiin empiirinen aineisto 15 lääketieteen ja 15 sairaanhoidon opiskelijalle toteutetusta diabeteksen moniammatillisesta koulutuspilotista. Kurssi sisälsi mm. eri asiantuntijoiden pitämiä interaktiivisia luentoja viidessä seminaarissa, ryhmäkeskusteluja sekä klinikkakäyntejä, ja sen tavoitteena oli tarjota tietoa ja taitoja toteuttaa moniammatillista diabeteksen hoitoa. Kurssille osallistuneet suorittivat ennen ja jälkeen kurssin diabetestietotestin sekä verkkopohjaisen 13 osa-alueen diabetesosaamisen itsearvioinnin, joiden tuloksi verrattiin osallistumattomien verrokkiopiskelijoihin tuloksiin ei-parametrisin tilastollisin menetelmin. Kurssille osallistuvien ennen ja jälkeen kurssin toteutettujen fokusryhmähaastatteluiden aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä. Lopuksi nämä tulokset esitettiin tässä väitöskirjan yhteenvedossa soveltaen monimenetelmällisen tutkimuksen periaatteita.
Integratiivisen systemaattisen kirjallisuuskatsauksen mukaan diabeteksen moniammatillinen koulutus vaikuttaa positiivisesti opiskelijoiden ja ammattilaisten yhteistyötaitoihin sekä tietoon, taitoihin, itsevarmuuteen ja motivaatioon diabetesta sairastavien potilaiden hoidossa. Moniammatillinen koulutus oli hyödyllinen ammattilaisten työlle ja jossain määrin diabetesta sairastaville henkilöille. Erilaisia vahvuuksia ja haasteita tunnistettiin, kuten resurssien tarve ja kilpailevat mielenkiinnon kohteet.
Diabeteksen moniammatillinen koulutuspilotti paransi opiskelijoiden itsearvioitua kompetenssia toteuttaa moniammatillista diabeteksen hoitoa sekä sairaanhoidon opiskelijoiden diabetestietoa. Sairaanhoidon ja lääketieteen opiskelijoiden välinen alkuvaiheen ero itsearvioidussa diabetesosaamisessa hävisi kurssin aikana. Verrokkiopiskelijat arvioivat osaamisensa paremmaksi kuin kurssille osallistuneet, vaikka he saivat matalammat (sairaanhoidon opiskelijat) tai lähes samat (lääketieteen opiskelijat) pisteet diabeteksen tietotestissä. Kurssi lisäsi osallistujien kiinnostusta diabeteksen hoidon eri osa-alueita kohtaan, kuten lääketieteen opiskelijoilla sosiaaliturvaa ja lainsäädäntöä kohtaan ja sairaanhoidon opiskelijoilla yksilöllistä hoidonohjausta kohtaan. Osallistuneiden opiskelijoiden ymmärrys diabeteksen hoidosta muuttui potilaskeskeisemmäksi ja kokonaisvaltaisemmaksi. Heidän ammatillinen käsityksensä itsestään vahvistui ja he kokivat ymmärtävänsä paremmin muiden terveydenhuollon ammattilaisten rooleja, osaamistasoa sekä erilaista lähestymistapaa diabeteksen hoidossa. Kurssi vahvisti opiskelijoiden realistista käsitystä osaamistasostaan, motivaatiota oppia lisää sekä aikomusta hyödyntää opittua potilashoidossa.
Tutkimuksen johtopäätöksenä todettiin, että moniammatillisella diabeteskoulutuksella voidaan lisätä oppijoiden osaamista ja motivaatiota toteuttaa potilaslähtöistä sekä moniammatilliseen yhteistyöhön perustuvaa diabeteksen hoitoa. Moniammatillinen koulutus lisäsi oppijoiden ammatillista ymmärrystä itsestään sekä osaamistasostaan ja tarjosi hyvän lähtökohdan moniammatilliselle yhteistyölle potilashoidossa. Tässä tutkimuksessa käytetyt määrälliset ja laadulliset tulokset täydensivät toisiaan, ja monimenetelmällisellä tutkimusotteella oli mahdollista saavuttaa syvällinen ymmärrys moniammatillisen koulutuksen vaikutuksista. Näitä tuloksia voidaan hyödyntää terveysalan koulutuksen kehittämisessä. Tulevaisuuden kehittämis- ja jatkotutkimusaiheiksi suositellaan pidempikestoista moniammatillista koulutusta, tiiviimmin kliiniseen kontekstiin yhdistettynä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4964]