Työharjoittelun ohjaajien motivaatiotekijät Lounais-Suomen poliisilaitoksen valvonta- ja hälytystoiminnassa
Lepistö, Joel (2022)
Lepistö, Joel
2022
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204213393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204213393
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää Lounais-Suomen poliisilaitoksen valvonta- ja hälytyssektorin työharjoittelun ohjaajien motivaatiotekijöitä. Tässä pro gradu -tutkielmassa ei pyritä tekemään yleistettäviä päätelmiä, vaan ymmärtämään millaiset tekijät motivoivat työharjoittelun ohjaajia poliisin ”kenttätoiminnassa” Lounais-Suomen poliisilaitoksella sekä sitä, miten motivaatio näkyy ohjaustyössä. Ohjaajien motivaatiota tarkastellaan tutkimuksessa myös ohjauksen orientaatioiden kautta. Tutkimuksen tieteenfilosofiset lähtökohdat perustuvat konstruktivistiseen kasvatusteoriaan.
Tutkimus toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastatteluita toteutettiin yhteensä seitsemän kappaletta, joissa haastateltiin virassa olevia työharjoittelun ohjaajina toimineita konstaapeleita Satakunnan ja Varsinais-Suomen poliisiasemilta. Tutkimuksen aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tulosten perusteella keskeisimmiksi motivaatiotekijöiksi työharjoittelun ohjaajat kokivat uusien asioiden opettamisen työharjoittelijoille, mahdollisuuden oppia itse uutta ja päivittää omia tietojaan sekä työharjoittelijan kehittymisen havaitsemisen. Haastateltavien mielestä keskeisimmät ohjausmotivaatiota laskevat tekijät liittyvät työharjoittelijan oppimismotivaatioon ja ohjaustyöhön käytettävissä olevaan työaikaan. Ohjauksen orientaatioiden osalta tuloksista käy ilmi, että ohjaustyössä esiintyvät yleisimmin kannatteleva orientaatio ja ongelmanratkaisuorientaatio.
Johtopäätöksenä tutkimustuloksista on pääteltävissä haastateltavien vahva sisäinen motivaatio ohjaustyöhön. Ohjaajavalinnoissa tulisi painottaa henkilön halukkuutta ja vapaaehtoisuutta ohjaustehtävään. Ohjaukseen orientoitumisen osalta ohjaajakoulutuksessa taas tulisi kiinnittää huomiota opettamisorientaation edistämiseen ohjaustyössä. The goal of this master’s thesis was to find out the motivation factors of internship supervisors in public order and emergency service activities of Southwestern Finland Police Department. The goal of this master’s thesis is not to draw generalizable conclusions, but to understand what motivates internship supervisors in the police “field operations” at the Southwestern Finland Police Department, and how motivation is reflected in supervision work. Internship supervisors’ motivation is also examined through guidance orientations. The philosophical points of the research are based on constructivist educational theory.
The study was conducted using a qualitative research method as a case study. The research material was collected through semi-structured interviews. A total of seven interviews were conducted, in which the constables from Southwestern Finland Police Department were interviewed. The material of the study was analyzed by theory-based content analysis.
Based on the results of the study, the most important motivating factors for the internship instructors were teaching of new things to the interns, opportunity to learn new things and update their own knowledge, and the perception of the interns’ development. According to the interviewees, the most important things that reduce their motivation are related to the trainee’s learning motivation and the working time available for supervision work. In the terms of guidance orientations, based on the results, supportive orientation and problem solving orientation are most common in guidance.
The conclusion of the research results is that interviewees are intrinsically motivated for supervision work. When selecting supervisors for interns their willingness and volunteerism should be emphasized. Regarding to guidance orientations attention should be paid to the promotion of teaching orientation in supervision work.
Tutkimus toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Haastatteluita toteutettiin yhteensä seitsemän kappaletta, joissa haastateltiin virassa olevia työharjoittelun ohjaajina toimineita konstaapeleita Satakunnan ja Varsinais-Suomen poliisiasemilta. Tutkimuksen aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tulosten perusteella keskeisimmiksi motivaatiotekijöiksi työharjoittelun ohjaajat kokivat uusien asioiden opettamisen työharjoittelijoille, mahdollisuuden oppia itse uutta ja päivittää omia tietojaan sekä työharjoittelijan kehittymisen havaitsemisen. Haastateltavien mielestä keskeisimmät ohjausmotivaatiota laskevat tekijät liittyvät työharjoittelijan oppimismotivaatioon ja ohjaustyöhön käytettävissä olevaan työaikaan. Ohjauksen orientaatioiden osalta tuloksista käy ilmi, että ohjaustyössä esiintyvät yleisimmin kannatteleva orientaatio ja ongelmanratkaisuorientaatio.
Johtopäätöksenä tutkimustuloksista on pääteltävissä haastateltavien vahva sisäinen motivaatio ohjaustyöhön. Ohjaajavalinnoissa tulisi painottaa henkilön halukkuutta ja vapaaehtoisuutta ohjaustehtävään. Ohjaukseen orientoitumisen osalta ohjaajakoulutuksessa taas tulisi kiinnittää huomiota opettamisorientaation edistämiseen ohjaustyössä.
The study was conducted using a qualitative research method as a case study. The research material was collected through semi-structured interviews. A total of seven interviews were conducted, in which the constables from Southwestern Finland Police Department were interviewed. The material of the study was analyzed by theory-based content analysis.
Based on the results of the study, the most important motivating factors for the internship instructors were teaching of new things to the interns, opportunity to learn new things and update their own knowledge, and the perception of the interns’ development. According to the interviewees, the most important things that reduce their motivation are related to the trainee’s learning motivation and the working time available for supervision work. In the terms of guidance orientations, based on the results, supportive orientation and problem solving orientation are most common in guidance.
The conclusion of the research results is that interviewees are intrinsically motivated for supervision work. When selecting supervisors for interns their willingness and volunteerism should be emphasized. Regarding to guidance orientations attention should be paid to the promotion of teaching orientation in supervision work.