Miten käyttäytymisen ja työskentelytaitojen arviointi eroavat toisistaan? : – sisällönanalyysi käyttäytymisen arviointitavoitteista kuntien paikallisissa opetussuunnitelmissa
Ketonen, Katariina (2022)
Ketonen, Katariina
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204213382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204213382
Tiivistelmä
Paikalliselle tasolle hajautettu opetussuunnitelmatyö saattaa luoda haasteen opetussuunnitelmien yhdenmukaisuudelle sekä lisätä tulkinnanvaraisuutta oppilasarvioinnin osalta. Esimerkiksi kunnittain laadittujen oppilaan käyttäytymistä arvioivien tavoitteiden tulisi olla riittävän hyvin erotettuja työskentelytaitojen arvioinnin sisällöstä, jotta opetussuunnitelmat eivät tuottaisi ristiriitaista ohjeistusta arvioinnista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella kuntien paikallisten opetussuunnitelmien asettamia käyttäytymisen arvioinnin tavoitteita sekä niiden kirjoa. Lisäksi tarkoitus on verrata käyttäytymisen arvioinnin tavoitteita valtakunnallisessa opetussuunnitelmassa mainittuun kohtaan työskentelytaitojen sisällöstä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena. Aineistona käytettiin Pirkanmaan kuntien paikallisia opetussuunnitelmia, jotka ovat julkisesti luettavissa. Analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia, jonka avulla aineistosta muodostettiin aineistolähtöisesti ala- ja yläluokkia.
Tuloksina esitellään 20 aineistosta löytynyttä alaluokkaa, jotka on myös jaettu kolmeen luonteeltaan erilaiseen yläluokkaan. Yläluokkia ovat kouluympäristössä toimiminen, muiden kanssa toimiminen ja yksilönä toimiminen. Analyysin perusteella kunnat noudattavat suhteellisen yhtenäisiä päälinjoja asettamissaan käyttäytymisen tavoitteissa, vaikka tavoitteiden varianssi onkin suhteellisen laaja. Käyttäytymisen tavoitteiden ja työskentelytaitojen sisällön välillä on muutamia ilmaisullisia tai tulkittavissa olevia päällekkäisyyksiä. Nämä päällekkäisyydet asettavat kaksi opetussuunnitelman tasoa ristiriitaan keskenään. Tutkimuksessa pohditaan lopuksi myös sitä, onko käyttäytymisen ja työskentelytaitojen erottaminen realistinen tavoite.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena. Aineistona käytettiin Pirkanmaan kuntien paikallisia opetussuunnitelmia, jotka ovat julkisesti luettavissa. Analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia, jonka avulla aineistosta muodostettiin aineistolähtöisesti ala- ja yläluokkia.
Tuloksina esitellään 20 aineistosta löytynyttä alaluokkaa, jotka on myös jaettu kolmeen luonteeltaan erilaiseen yläluokkaan. Yläluokkia ovat kouluympäristössä toimiminen, muiden kanssa toimiminen ja yksilönä toimiminen. Analyysin perusteella kunnat noudattavat suhteellisen yhtenäisiä päälinjoja asettamissaan käyttäytymisen tavoitteissa, vaikka tavoitteiden varianssi onkin suhteellisen laaja. Käyttäytymisen tavoitteiden ja työskentelytaitojen sisällön välillä on muutamia ilmaisullisia tai tulkittavissa olevia päällekkäisyyksiä. Nämä päällekkäisyydet asettavat kaksi opetussuunnitelman tasoa ristiriitaan keskenään. Tutkimuksessa pohditaan lopuksi myös sitä, onko käyttäytymisen ja työskentelytaitojen erottaminen realistinen tavoite.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8354]