Muuntojousto opiskelutilassa : Tampereen yliopiston Kielikeskuksen muuntojoustavuuden ja käytön arviointi
Hirviniemi, Leo (2022)
Hirviniemi, Leo
2022
Arkkitehtuurin kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Architecture
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204213383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204213383
Tiivistelmä
Muuntojoustava rakennus pidentää rakennuksen elinkaarta ja mahdollistaa rakennuksen monipuolisen käytön. Tässä työssä tutkitaan, kuinka Tampereen yliopisto Hervannan kampuksen Kielikeskuksen tilakokonaisuus palvelee käyttäjiään ja arvioidaan tilakokonaisuuden muuntojoustavuutta. Työ jakaantuu kahteen osaan, joista ensimmäisessä selvitetään kirjallisuuskatsauksen kautta oppimisen asettamia vaatimuksia tiloille sekä muuntojouston teoriaa mukautuvuuden ja muokattavuuden näkökulmista. Toisessa osassa arvioidaan Kielikeskuksen tilakokonaisuuden käytettävyyttä ja muuntojoustavuutta ensimmäisen osan teorian pohjalta.
Yliopistopedagogia painottuu tällä hetkellä opiskelijakeskeisyyteen ja aktiiviseen opiskeluun. Yksilölliset tarpeet pyritään huomioimaan opetuksessa. Eri opiskelumetodit ja opetustavat vaativat tiloilta joustavuutta ja monikäyttöisyyttä. Teknologian käyttö opetuksessa asettaa myös vaatimuksia tilojen teknisille vaatimuksille. Tilan ominaisuuksien tulee tukea teknologian käyttöä sekä itsenäisessä opiskelussa että opetuksessa.
Muuntojoustavuudella pystytään vastaamaan opiskelutilojen vaatimuksiin. Muuntojoustavuudella voidaan myös ylläpitää käyttäjän ja rakennuksen suhdetta pitkälläkin aikavälillä. Mukautuvuus mahdollistaa tilankäytön nopeat muutokset esimerkiksi kalustuksen avulla. Muokattavuus taas pidentää rakennuksen käyttöikää helpottaen rakennuksessa tehtäviä isompia muutostöitä esimerkiksi runkoratkaisun avulla tai talotekniikan helpolla vaihdettavuudella.
Hervannan kampuksen Kielikeskuksen tilakokonaisuus toteuttaa mukautuvuutta tilakokonaisuuden tasolla, jossa eri opiskelumetodeille löytyy omia tilojaan tilakokonaisuuden eri puolilta. Tilakokonaisuuden kalustus ja erikokoiset tilat tukevat monikäyttöisyyttä. Tekniset ominaisuudet mahdollistavat tietotekniikan käytön osana opiskelua ja opetusta. Kielikeskuksen alakerta sopii hyvin ryhmätyöskentelyyn ja tilojen ominaisuuksia hyödynnetään monipuolisesti. Yläkerta sen sijaan on käytöltään ongelmallisempi hajanaisen tilan ja akustisten ongelmien seurauksena. Luokkahuoneiden käyttöaste on tutkimuksen perusteella melko vähäistä varsinkin yläkerrassa.
Kielikeskuksen tilasarja joutuu todennäköisesti tulevaisuudessa vastaamaan uusiin tarpeisiin ja kasvavaan käyttäjämäärään. Pidemmällä ajanjaksolla kielikeskukseen voisi tehdä muutoksia, jotka kasvattavat tilakokonaisuuden muuntojoustoa. Kuitenkin jo vähäisillä muutoksilla voitaisiin saada tilakokonaisuuden nykyiset osat toimivammiksi ja tehokkaampaan käyttöön.
Yliopistopedagogia painottuu tällä hetkellä opiskelijakeskeisyyteen ja aktiiviseen opiskeluun. Yksilölliset tarpeet pyritään huomioimaan opetuksessa. Eri opiskelumetodit ja opetustavat vaativat tiloilta joustavuutta ja monikäyttöisyyttä. Teknologian käyttö opetuksessa asettaa myös vaatimuksia tilojen teknisille vaatimuksille. Tilan ominaisuuksien tulee tukea teknologian käyttöä sekä itsenäisessä opiskelussa että opetuksessa.
Muuntojoustavuudella pystytään vastaamaan opiskelutilojen vaatimuksiin. Muuntojoustavuudella voidaan myös ylläpitää käyttäjän ja rakennuksen suhdetta pitkälläkin aikavälillä. Mukautuvuus mahdollistaa tilankäytön nopeat muutokset esimerkiksi kalustuksen avulla. Muokattavuus taas pidentää rakennuksen käyttöikää helpottaen rakennuksessa tehtäviä isompia muutostöitä esimerkiksi runkoratkaisun avulla tai talotekniikan helpolla vaihdettavuudella.
Hervannan kampuksen Kielikeskuksen tilakokonaisuus toteuttaa mukautuvuutta tilakokonaisuuden tasolla, jossa eri opiskelumetodeille löytyy omia tilojaan tilakokonaisuuden eri puolilta. Tilakokonaisuuden kalustus ja erikokoiset tilat tukevat monikäyttöisyyttä. Tekniset ominaisuudet mahdollistavat tietotekniikan käytön osana opiskelua ja opetusta. Kielikeskuksen alakerta sopii hyvin ryhmätyöskentelyyn ja tilojen ominaisuuksia hyödynnetään monipuolisesti. Yläkerta sen sijaan on käytöltään ongelmallisempi hajanaisen tilan ja akustisten ongelmien seurauksena. Luokkahuoneiden käyttöaste on tutkimuksen perusteella melko vähäistä varsinkin yläkerrassa.
Kielikeskuksen tilasarja joutuu todennäköisesti tulevaisuudessa vastaamaan uusiin tarpeisiin ja kasvavaan käyttäjämäärään. Pidemmällä ajanjaksolla kielikeskukseen voisi tehdä muutoksia, jotka kasvattavat tilakokonaisuuden muuntojoustoa. Kuitenkin jo vähäisillä muutoksilla voitaisiin saada tilakokonaisuuden nykyiset osat toimivammiksi ja tehokkaampaan käyttöön.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8996]