Taloudellisen tunnuslukujohtamisen kehittäminen kaupan alan case-organisaatiossa
Kivinen, Otto (2022)
Kivinen, Otto
2022
Kauppatieteiden maisteriohjelma - Master's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204213366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204213366
Tiivistelmä
Tieteellistä tutkimusta suorituskyvyn mittaamisen ja johtamisen aihealueeseen liittyen on tehty jo vuosikymmeniä. Modernit yhteiskunnalliset muutokset ennen kaikkea globalisaatiossa, digitalisaatiossa, vastuullisuudessa sekä poliittisessa että taloudellisessa toimintaympäristössä ovat kuitenkin vaikuttaneet lähes jokaisen organisaation toimintaedellytyksiin. Nämä muutokset ovat ennen kaikkea havaittavissa kaupan alalla, jonka voidaan todeta olevan keskellä murrosta. Menestyäkseen dynaamisesti muuttuvassa liiketoimintaympäristössä organisaatiot tarvitsevat yhä nopeampaa ja luotettavampaa informaatiota muun muassa liiketoimintojensa avaintekijöistä. Tuottamansa informaation avulla organisaatiot pyrkivät tukemaan päätöksentekoprosessejaan sekä ohjaamaan organisaatiota kohti sille asetettuja taloudellisia tavoitteita. Juuri tähän informaatiotarpeen tyydyttämiseen suorituskyvyn mittaamisella ja johtamisella pyritään vastaaman.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan taloudellisen suorituskyvyn mittaamisen ja johtamisen kehittämismahdollisuuksia suomalaisen kaupan alan konsernin näkökulmasta. Tutkielman tavoitteena on selvittää case-organisaationa toimivan kaupan alan konsernin taloudellisen suorituskyvyn mittaamisen ja johtamisen nykytilaa sekä tekijöitä, jotka haastavat näiden käytäntöjen toteuttamista. Tämän lisäksi tutkielman avulla pyritään löytämään, miten näitä käytäntöjä olisi mahdollista kehittää, jotta ne palvelisivat entistä kattavammin case-organisaation sille asettamia vaatimuksia. Tutkielma on laadullinen tapaustutkimus, joka on toteutettu puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla. Haastatteluihin valittiin yhteensä seitsemän kokemuksiltaan erilaista case-organisaatiossa työskentelevää asiantuntijaa, jotka ovat vahvasti työnkuvansa puolesta tekemisissä suorituskyvyn mittaamisen ja johtamisen käytäntöjen kanssa.
Aiemmat tutkimukset ovat tunnistaneet suorituskyvyn mittaamiselle useita erilaisia käyttötarkoituksia, jotka luonnollisesti vaihtelevat muun muassa organisaation toimialan, liiketoiminnan, koon ja tavoitteiden mukaan. Näistä edellä mainituista tekijöistä huolimatta organisaation lähtökohtaisena tavoitteena voidaan kuitenkin pitää taloudellisen menestymisen saavuttamista ja ylläpitämistä tietyin ehdoin. Tämän seurauksena taloudellisten tunnuslukujen seuranta on kriittistä organisaatiosta riippumatta. Tutkimuksen keskeisinä tuloksina havaittiin, että case-organisaatiossa toteutetaan taloudellisen suorituskyvyn mittaamisen ja johtamisen käytäntöjä varsin onnistuneesti nimenomaan sen diagnostisessa käyttötarkoituksessa. Keskeisimmät suorituskyvyn mittaamisen ja johtamisen haasteet ja sitä kautta myös eri käytäntöjen kehittämismahdollisuudet liittyvät puolestaan vahvasti suorituskyvyn mittaamisen interaktiiviseen hyödyntämiseen. Lisäksi tutkimustulosten avulla saatiin selville, että taloudellisiin tunnuslukuihin liittyvällä vuoropuhelulla on esimerkiksi vaikutus ymmärryksen, konkreettisuuden sekä vaikuttamismahdollisuuksien parantamiseen henkilöstön keskuudessa.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan taloudellisen suorituskyvyn mittaamisen ja johtamisen kehittämismahdollisuuksia suomalaisen kaupan alan konsernin näkökulmasta. Tutkielman tavoitteena on selvittää case-organisaationa toimivan kaupan alan konsernin taloudellisen suorituskyvyn mittaamisen ja johtamisen nykytilaa sekä tekijöitä, jotka haastavat näiden käytäntöjen toteuttamista. Tämän lisäksi tutkielman avulla pyritään löytämään, miten näitä käytäntöjä olisi mahdollista kehittää, jotta ne palvelisivat entistä kattavammin case-organisaation sille asettamia vaatimuksia. Tutkielma on laadullinen tapaustutkimus, joka on toteutettu puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla. Haastatteluihin valittiin yhteensä seitsemän kokemuksiltaan erilaista case-organisaatiossa työskentelevää asiantuntijaa, jotka ovat vahvasti työnkuvansa puolesta tekemisissä suorituskyvyn mittaamisen ja johtamisen käytäntöjen kanssa.
Aiemmat tutkimukset ovat tunnistaneet suorituskyvyn mittaamiselle useita erilaisia käyttötarkoituksia, jotka luonnollisesti vaihtelevat muun muassa organisaation toimialan, liiketoiminnan, koon ja tavoitteiden mukaan. Näistä edellä mainituista tekijöistä huolimatta organisaation lähtökohtaisena tavoitteena voidaan kuitenkin pitää taloudellisen menestymisen saavuttamista ja ylläpitämistä tietyin ehdoin. Tämän seurauksena taloudellisten tunnuslukujen seuranta on kriittistä organisaatiosta riippumatta. Tutkimuksen keskeisinä tuloksina havaittiin, että case-organisaatiossa toteutetaan taloudellisen suorituskyvyn mittaamisen ja johtamisen käytäntöjä varsin onnistuneesti nimenomaan sen diagnostisessa käyttötarkoituksessa. Keskeisimmät suorituskyvyn mittaamisen ja johtamisen haasteet ja sitä kautta myös eri käytäntöjen kehittämismahdollisuudet liittyvät puolestaan vahvasti suorituskyvyn mittaamisen interaktiiviseen hyödyntämiseen. Lisäksi tutkimustulosten avulla saatiin selville, että taloudellisiin tunnuslukuihin liittyvällä vuoropuhelulla on esimerkiksi vaikutus ymmärryksen, konkreettisuuden sekä vaikuttamismahdollisuuksien parantamiseen henkilöstön keskuudessa.