"Se on oma pelinsä" : Instagramin käyttäjien ajatuksia seuraajamäärän kasvattamisesta ja Instagramin algoritmeista
Borman, Johanna (2022)
Borman, Johanna
2022
Informaatiotutkimuksen maisteriohjelma - Master's Programme in Information Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204203340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204203340
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman aiheena ovat Instagramin käyttäjien ajatukset seuraajamäärän kasvattamisesta ja Instagramin algoritmeista. Instagram on kuvien ja videoiden jakamiseen tarkoitettu sovellus. Se on yksi sosiaalisen median suosituimmista palveluista. Tässä tutkimuksessa selvitetään, mitkä asiat parantavat käyttäjien mielestä mahdollisuuksia menestyä Instagramissa. Tutkimuksessa perehdytään käyttäjien Instagram-strategioihin, eli siihen millä tavoin he yrittävät saada julkaisuilleen lisää näkyvyyttä ja käyttäjätililleen lisää seuraajia. Tutkimuksessa selvitetään lisäksi, mitä käyttäjät ajattelevat Instagramin algoritmeista ja niiden toiminnasta.
Tutkimusaineisto on kerätty verkossa kyselylomakkeen avulla. Kysely oli auki hieman alle kuukauden, ja tässä ajassa kyselyyn vastasi 68 henkilöä. Tämä tutkimus yhdistelee laadullista ja määrällistä analyysiä, mutta painotus on kuitenkin laadullisissa menetelmissä. Laadullisena menetelmänä on hyödynnetty sisällönanalyysiä.
Kyselyvastausten perusteella tärkeimmät Instagramissa menestymiseen vaikuttavat asiat ovat julkaisuiden hyvä laatu, aitous, monenlaisten julkaisuiden tekeminen ja itsensä brändääminen. Lisäksi seuraajien osallistamista ja muiden käyttäjien kanssa vuorovaikutuksessa olemista pidetään hyvänä keinona kasvattaa seuraajamääriä. Tärkeänä pidetään myös usein julkaisemista, arvon tuottamista, säännöllisyyttä, johdonmukaisuutta, omaperäisyyttä, hyviä avainsanoja ja ajankohtaisuutta. Vastaajat ovat pyrkineet kasvattamaan Instagram-tilejään julkaisemalla hyvälaatuista, ajankohtaista sisältöä säännöllisesti. He ovat panostaneet visuaalisuuteen ja avainsanojen valintaan. He ovat hyödyntäneet Instagramin ominaisuuksia monipuolisesti ja olleet vuorovaikutuksessa muiden käyttäjien kanssa.
Noin puolet kyselyn vastaajista on sitä mieltä, että Instagramin algoritmit ovat toimivia. Algoritmeissa on vastaajien mukaan sekä hyviä että huonoja puolia, ja algoritmien samoja ominaisuuksia voidaan pitää toisaalta hyvinä ja toisaalta huonoina. Esimerkiksi kohdennettu sisältö toisaalta parantaa sovelluksen käyttökokemusta, toisaalta aiheuttaa kuplautumista. Sisällöntuottajien kannalta algoritmit luovat samanaikaisesti mahdollisuuden saada laajaa näkyvyyttä ja uhan muuttua jopa omille seuraajille näkymättömäksi. Algoritmit ja yritys ymmärtää niiden toimintaa aiheuttavat sisällöntuottajille joskus stressiä ja pettymyksen tunteita.
Tutkimusaineisto on kerätty verkossa kyselylomakkeen avulla. Kysely oli auki hieman alle kuukauden, ja tässä ajassa kyselyyn vastasi 68 henkilöä. Tämä tutkimus yhdistelee laadullista ja määrällistä analyysiä, mutta painotus on kuitenkin laadullisissa menetelmissä. Laadullisena menetelmänä on hyödynnetty sisällönanalyysiä.
Kyselyvastausten perusteella tärkeimmät Instagramissa menestymiseen vaikuttavat asiat ovat julkaisuiden hyvä laatu, aitous, monenlaisten julkaisuiden tekeminen ja itsensä brändääminen. Lisäksi seuraajien osallistamista ja muiden käyttäjien kanssa vuorovaikutuksessa olemista pidetään hyvänä keinona kasvattaa seuraajamääriä. Tärkeänä pidetään myös usein julkaisemista, arvon tuottamista, säännöllisyyttä, johdonmukaisuutta, omaperäisyyttä, hyviä avainsanoja ja ajankohtaisuutta. Vastaajat ovat pyrkineet kasvattamaan Instagram-tilejään julkaisemalla hyvälaatuista, ajankohtaista sisältöä säännöllisesti. He ovat panostaneet visuaalisuuteen ja avainsanojen valintaan. He ovat hyödyntäneet Instagramin ominaisuuksia monipuolisesti ja olleet vuorovaikutuksessa muiden käyttäjien kanssa.
Noin puolet kyselyn vastaajista on sitä mieltä, että Instagramin algoritmit ovat toimivia. Algoritmeissa on vastaajien mukaan sekä hyviä että huonoja puolia, ja algoritmien samoja ominaisuuksia voidaan pitää toisaalta hyvinä ja toisaalta huonoina. Esimerkiksi kohdennettu sisältö toisaalta parantaa sovelluksen käyttökokemusta, toisaalta aiheuttaa kuplautumista. Sisällöntuottajien kannalta algoritmit luovat samanaikaisesti mahdollisuuden saada laajaa näkyvyyttä ja uhan muuttua jopa omille seuraajille näkymättömäksi. Algoritmit ja yritys ymmärtää niiden toimintaa aiheuttavat sisällöntuottajille joskus stressiä ja pettymyksen tunteita.