Autismi lasten kuvakirjoissa
Ainasoja, Mari (2022)
Ainasoja, Mari
2022
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204203334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204203334
Tiivistelmä
Tässä laadullisessa tutkimuksessa tutkittiin, kuinka autismi näkyy lasten kuvakirjoissa. Autististen lasten määrä on lisääntynyt viime vuosina. Tähän on oletettavasti vaikuttanut entistä varhaisempi ja tarkempi autismin diagnosointi. Varhaiskasvatuksen integraation yleistyessä on autististen lasten määrä kasvanut myös varhaiskasvatuksessa. Lasten kuvakirjat ovat varhaiskasvatuksen yksi pedagoginen työkalu, jonka avulla lasten kanssa voidaan käsitellä esimerkiksi erilaisuutta tai vaikeita aiheita.
Autismia käsitteleviä lasten kuvakirjoja on suomeksi ilmestynyt vasta 2000-luvulla ja tutkimusta varten löytyi ainoastaan neljä suomenkielistä autismia käsittelevää lasten kuvakirjaa. Kirjat olivat ilmestyneet vuosina 2003–2021 ja näistä kolme oli käännöskirjallisuutta ja yksi oli alkuperältään suomalainen lasten kuvakirja. Tutkin kuinka autismi näkyy näissä kuvakirjoissa teksteissä ja kuvissa ja lisäksi tutkin tekstin ja kuvan suhdetta eli tukivatko ne toisiaan. Tutkimus toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustuloksista tuli ilmi, että kirjoissa käsiteltiin hyvin ja monipuolisesti autismin tyypillisiä piirteitä ja autistisen lapsen tapaa toimia erilaisissa tilanteissa. Kirjoissa oli eroja lähinnä autisminpiirteiden painotusten suhteen, mutta kaikista kirjoista kuitenkin löytyi autismin keskeisimpiä piirteitä, niin teksteissä kuin kuvissakin. Pääsääntöisesti kirjoissa teksti ja kuvat tukivat toisiaan lasten kuvakirjalle tyypilliseen tapaan.
Loppupohdinnassa tultiin tulokseen, että nämä analysoidut lasten kuvakirjat antavat realistisen kuvan autistisen lapsen arjesta taitoineen ja haasteineen. Näiden kirjojen avulla pystyy lasten kanssa keskustelemaan autistisen lapsen erityispiirteistä ja tavoista toimia eri tilanteissa ja mahdollisesta reagoinnista erilaisiin aistiärsykkeisiin. Nämä kirjat ovatkin oiva pedagoginen työkalu varhaiskasvatusryhmässä, jossa on autistisia lapsia.
Autismia käsitteleviä lasten kuvakirjoja on suomeksi ilmestynyt vasta 2000-luvulla ja tutkimusta varten löytyi ainoastaan neljä suomenkielistä autismia käsittelevää lasten kuvakirjaa. Kirjat olivat ilmestyneet vuosina 2003–2021 ja näistä kolme oli käännöskirjallisuutta ja yksi oli alkuperältään suomalainen lasten kuvakirja. Tutkin kuinka autismi näkyy näissä kuvakirjoissa teksteissä ja kuvissa ja lisäksi tutkin tekstin ja kuvan suhdetta eli tukivatko ne toisiaan. Tutkimus toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustuloksista tuli ilmi, että kirjoissa käsiteltiin hyvin ja monipuolisesti autismin tyypillisiä piirteitä ja autistisen lapsen tapaa toimia erilaisissa tilanteissa. Kirjoissa oli eroja lähinnä autisminpiirteiden painotusten suhteen, mutta kaikista kirjoista kuitenkin löytyi autismin keskeisimpiä piirteitä, niin teksteissä kuin kuvissakin. Pääsääntöisesti kirjoissa teksti ja kuvat tukivat toisiaan lasten kuvakirjalle tyypilliseen tapaan.
Loppupohdinnassa tultiin tulokseen, että nämä analysoidut lasten kuvakirjat antavat realistisen kuvan autistisen lapsen arjesta taitoineen ja haasteineen. Näiden kirjojen avulla pystyy lasten kanssa keskustelemaan autistisen lapsen erityispiirteistä ja tavoista toimia eri tilanteissa ja mahdollisesta reagoinnista erilaisiin aistiärsykkeisiin. Nämä kirjat ovatkin oiva pedagoginen työkalu varhaiskasvatusryhmässä, jossa on autistisia lapsia.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]