"Palasia elämänlaajuisen oppimisen varrelta" : Kasvatustieteilijöiden kuvaukset ammatillisen identiteetin rakentumisesta
Rintala, Jenni (2022)
Rintala, Jenni
2022
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-04-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204203314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204203314
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kasvatustieteilijät kokevat ammatillisen identiteettinsä rakentuneen tähänastisten työuriensa aikana sekä millaiset eri tekijät ovat vaikuttaneet siihen. Ammatillisella identiteetillä tarkoitetaan yksilön elämänkaareen ja työhön liittyvää kokemusta itsestään ammatillisena toimijana. Ammatilliseen identiteettiin liittyy käsitys siitä, millaiseksi yksilö haluaa urallaan tulla ja saavuttaa sekä millaisia työhön liittyviä arvoja yksilöllä on. Ammatillisen identiteetin tarkastelu työurien aikana on tärkeää, sillä nykyiset megatrendit, kuten työelämän muutos ja pirstaloituminen, haastavat pysyvien ammatillisten identiteettien muodostamisen.
Tutkimusaineisto kerättiin kirjoitelmien muodossa maaliskuussa 2022. Tutkimuspyyntö lähetettiin valikoidusti Facebookin alumniryhmiin, joista tavoitettiin tutkimuksen kohderyhmä; yleisen kasvatustieteen koulutuksista valmistuneet, jotka olivat olleet työelämässä vähintään 3 vuotta. Aineisto koostui lopulta yhteensä viidestä kirjoitelmasta. Kirjoitelmat analysoitiin aineistolähtöisesti.
Tutkimuksessa saatiin selville, että kasvatustieteilijöiden ammatillisen identiteetin rakentumiseen olivat vaikuttaneet opintoihin liittyvät tekijät, työhön liittyvät tekijät sekä sosiaaliset tekijät. Lisäksi ammatillista identiteettiä ja sen rakentumista kuvailtiin tyypillisen urapolun kautta, johon kuului kronologisesti ensin opinnot, opintojen aikainen harjoittelu sekä niiden jälkeen vaihtelevat eri työpaikat ja -tehtävät. Kasvatustieteilijät olivat kuvailleet kokemustaan ammatillisesta identiteetistään ja sen rakentumisesta jatkuvasti muuttuvana, joka kehittyy läpi elämän ja uravaiheiden.
Kasvatustieteilijöiden ammatillinen identiteetti tulkittiin jatkuvasti muuttuvaksi, joka kehittyy läpi opintojen ja työpaikkojen. Vaikka työelämän muutoksia mukaillen kasvatustieteilijöiden työuria voitiin kuvata pirstaleisina, työpaikkojen ja -tehtävien vaihdot koettiin luonnollisena osana koko työuraan nähden. Siten ammatillinen identiteetti oli katkeamaton ja kehittyi siihen vaikuttaneiden tekijöiden kautta.
Tutkimusaineisto kerättiin kirjoitelmien muodossa maaliskuussa 2022. Tutkimuspyyntö lähetettiin valikoidusti Facebookin alumniryhmiin, joista tavoitettiin tutkimuksen kohderyhmä; yleisen kasvatustieteen koulutuksista valmistuneet, jotka olivat olleet työelämässä vähintään 3 vuotta. Aineisto koostui lopulta yhteensä viidestä kirjoitelmasta. Kirjoitelmat analysoitiin aineistolähtöisesti.
Tutkimuksessa saatiin selville, että kasvatustieteilijöiden ammatillisen identiteetin rakentumiseen olivat vaikuttaneet opintoihin liittyvät tekijät, työhön liittyvät tekijät sekä sosiaaliset tekijät. Lisäksi ammatillista identiteettiä ja sen rakentumista kuvailtiin tyypillisen urapolun kautta, johon kuului kronologisesti ensin opinnot, opintojen aikainen harjoittelu sekä niiden jälkeen vaihtelevat eri työpaikat ja -tehtävät. Kasvatustieteilijät olivat kuvailleet kokemustaan ammatillisesta identiteetistään ja sen rakentumisesta jatkuvasti muuttuvana, joka kehittyy läpi elämän ja uravaiheiden.
Kasvatustieteilijöiden ammatillinen identiteetti tulkittiin jatkuvasti muuttuvaksi, joka kehittyy läpi opintojen ja työpaikkojen. Vaikka työelämän muutoksia mukaillen kasvatustieteilijöiden työuria voitiin kuvata pirstaleisina, työpaikkojen ja -tehtävien vaihdot koettiin luonnollisena osana koko työuraan nähden. Siten ammatillinen identiteetti oli katkeamaton ja kehittyi siihen vaikuttaneiden tekijöiden kautta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [7047]