L'usage ou le non-usage des matériels authentiques selon les enseignants de français
Nummela, Ronja (2022)
Nummela, Ronja
2022
Ranskan kielen maisteriohjelma - Master's Programme in French Language
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-04-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204193288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204193288
Tiivistelmä
Autenttisuus, autenttiset materiaalit ja niiden rooli vieraiden kielten opetuksessa ovat herättäneet keskustelua jo 1800-luvulta lähtien ja ovat suosittuja tutkimuksen kohteita. Autenttisuuden yhdistäminen vieraiden kielten opetukseen on vallitsevan mielipiteen mukaan suositeltavaa ja muun muassa Opetushallituksen laatimat lukion ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteet rohkaisevat opettajia käyttämään autenttisia materiaaleja ja tuomaan autenttisuutta opetukseen yhä kasvavissa määrin. Aiemmassa tutkimuksessani tutkin oppilaiden suhtautumista autenttiseen materiaaliin ja heidän kokemuksiaan autenttisten materiaalien käytöstä opetuksessa. Tutkimuksen tulosten rohkaisemana lähestyin aihetta opettajien puolelta ymmärtääkseni paremmin autenttisten materiaalien käyttöön vaikuttavia tekijöitä ja selvittääkseni mitä autenttisten materiaalien hyödyntäminen tarkoittaa opettajien näkökulmasta.
Tutkielman tavoitteena on kartoittaa Suomessa ranskaa opettavien ala- ja yläkouluopettajien autenttisten materiaalien käyttöä opetuksessa. Tutkielmassa perehdytään erityisesti siihen, miten opettajat näkevät oppilaidensa hyötyvän autenttisten materiaalien käyttämisestä tai vastavuoroisesti, mitä haittaa oppilaille voi olla autenttisten materiaalien käytöstä sekä siihen, mitkä eri tekijät vaikuttavat opettajien päätökseen käyttää autenttisia materiaaleja opetuksessa. Tutkimuksen aikana syvennyn myös opettajien ymmärrykseen autenttisten materiaalien käsitteestä ja autenttisuudesta opetuksessa sekä autenttisten materiaalien käyttöön liittyviin rutiineihin. Aineistonkeruu toteutettiin anonyymisti sähköisen kyselylomakkeen muodossa ja tutkimukseemme vastasi 9 ranskan opettajaa. Kattavista vastauksista ilmenee, että autenttisia materiaaleja pidetään olennaisena osana kieltenopetusta ja niiden hyödyllisyys korostuu erityisesti kuulunymmärtämisen ja suullisen kielen tuoton harjoittamisessa sekä kulttuurillisen ja kielellisen osaamisen laajentamisessa. Sopivan autenttisten materiaalien sisällyttämisellä opetukseen on ollut positiivinen vaikutus oppilaiden kiinnostukseen sekä motivaatioon ja ne on otettu hyvin vastaan sekä oppilaiden että opettajien puolesta. Tuloksista kuitenkin ilmenee myös, että oppilaiden taitotasoon ja kiinnostuksen kohteisiin sopivan materiaalin löytyminen on ajoittain haasteellista ja aikaa vaativaa. Materiaalien saatavuuteen ja niiden työstämiseen liittyvä aikarasite ovat esimerkkejä ongelmista, jotka vaikuttavat mahdollisuuksiin hyödyntää autenttisia materiaaleja opetuksessa.
Tutkimustuloksista ilmenee selkeää toistuvuutta sekä yhteyksiä autenttisten materiaalien käyttöön liittyvien tekijöiden sekä opetuksessa suosittujen materiaalien välillä. Kattavamman tiedon saaminen kuitenkin edellyttää lisätutkimuksia ja huomiota on erityisesti kiinnitettävä toimiin, joilla autenttisten materiaalien saatavuutta voidaan edesauttaa.
Tutkielman tavoitteena on kartoittaa Suomessa ranskaa opettavien ala- ja yläkouluopettajien autenttisten materiaalien käyttöä opetuksessa. Tutkielmassa perehdytään erityisesti siihen, miten opettajat näkevät oppilaidensa hyötyvän autenttisten materiaalien käyttämisestä tai vastavuoroisesti, mitä haittaa oppilaille voi olla autenttisten materiaalien käytöstä sekä siihen, mitkä eri tekijät vaikuttavat opettajien päätökseen käyttää autenttisia materiaaleja opetuksessa. Tutkimuksen aikana syvennyn myös opettajien ymmärrykseen autenttisten materiaalien käsitteestä ja autenttisuudesta opetuksessa sekä autenttisten materiaalien käyttöön liittyviin rutiineihin. Aineistonkeruu toteutettiin anonyymisti sähköisen kyselylomakkeen muodossa ja tutkimukseemme vastasi 9 ranskan opettajaa. Kattavista vastauksista ilmenee, että autenttisia materiaaleja pidetään olennaisena osana kieltenopetusta ja niiden hyödyllisyys korostuu erityisesti kuulunymmärtämisen ja suullisen kielen tuoton harjoittamisessa sekä kulttuurillisen ja kielellisen osaamisen laajentamisessa. Sopivan autenttisten materiaalien sisällyttämisellä opetukseen on ollut positiivinen vaikutus oppilaiden kiinnostukseen sekä motivaatioon ja ne on otettu hyvin vastaan sekä oppilaiden että opettajien puolesta. Tuloksista kuitenkin ilmenee myös, että oppilaiden taitotasoon ja kiinnostuksen kohteisiin sopivan materiaalin löytyminen on ajoittain haasteellista ja aikaa vaativaa. Materiaalien saatavuuteen ja niiden työstämiseen liittyvä aikarasite ovat esimerkkejä ongelmista, jotka vaikuttavat mahdollisuuksiin hyödyntää autenttisia materiaaleja opetuksessa.
Tutkimustuloksista ilmenee selkeää toistuvuutta sekä yhteyksiä autenttisten materiaalien käyttöön liittyvien tekijöiden sekä opetuksessa suosittujen materiaalien välillä. Kattavamman tiedon saaminen kuitenkin edellyttää lisätutkimuksia ja huomiota on erityisesti kiinnitettävä toimiin, joilla autenttisten materiaalien saatavuutta voidaan edesauttaa.