Sisäisen asiakirjan käsite julkisuuslaissa
Mustalahti, Tuomas (2022)
Mustalahti, Tuomas
2022
Hallintotieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2022-05-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204153250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202204153250
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on määritellä sisäisen asiakirjan käsitteen käyttöä julkisuuslain rajaamisperusteena. Julkisuuslaki sisältää monia tulkinnanvaraisia käsitteitä. Sisäiseen asiakirjaan vedotaan usein esimerkiksi tietopyyntöjen yhteydessä, jolloin tietoa ei tarvitse luovuttaa. Asia on ollut viime aikoina usein esillä mediassa, kun esimerkiksi koronapandemiaan liittyviä asiakirjoja on pyritty salaamaan vedoten niiden olevan viranomaisen sisäisiä asiakirjoja.
Suomen perustuslain 12 §:n 2 momentin mukaan viranomaisten hallussa olevat asiakirjat ovat julkisia, jollei julkisuutta ole välttämättömien syiden vuoksi lailla erikseen rajoitettu. Julkisuuslain tarkoitus on toteuttaa avoimuutta viranomaisten toiminnassa. Viranomainen on julkisuuslain mukaisia päätöksiä tehdessään velvollinen huolehtimaan siitä, ettei tietojen saamista rajoiteta ilman asiallista ja laissa säädettyä perustetta. Asiakirjojen julkisuus on julkisuuslain mukaan pääsääntö, josta voidaan poiketa vain, jos laissa niin säädetään. Julkisuutta rajoittavia säännöksiä on tulkittava suppeasti. Julkisuuslain 5 §:n 4 momentin mukaan lakia sovelletaan viranomaisten sisäistä työskentelyä varten laadittuihin asiakirjoihin vain, jos ne sisältävät tietoja, jotka arkistolainsäädäntö säätää arkistoitaviksi. Sisäinen asiakirja siis rajataan julkisuuslain soveltamisalan ulkopuolelle.
Tutkimuksessa pyritään selvittämään lainopillisen metodin avulla, miten sisäisen asiakirjan käsite määritellään eri oikeuslähteissä. Tutkimuksen aineisto koostuu lainsäädännöstä, lainvalmisteluaineistosta, oikeuskirjallisuudesta sekä oikeuskäytännöstä.
Tutkimuksessa käy ilmi, että käsite on hyvin tulkinnanvarainen. Aiheeseen liittyvää oikeuskäytäntöä löytyy runsaasti. Oikeuskäytännössä kantavana teemana nousee esiin se, että sisäisen asiakirjan käsitettä voidaan soveltaa julkisuusperiaatetta rajaavasti vain julkisuusperiaatteen kannalta toisarvoisiin asiakirjoihin. Merkittävää julkisen vallan käyttöä sisältäviä asiakirjoja ei voi rajata tämän perusteella lain soveltamisalan ulkopuolelle. Erityisen tulkinnanvaraista vaikuttaa olevan se, sovelletaanko käsitettä vain viranomaisen sisällä vai myös eri viranomaisten välillä tapahtuvassa viestinnässä.
Suomen perustuslain 12 §:n 2 momentin mukaan viranomaisten hallussa olevat asiakirjat ovat julkisia, jollei julkisuutta ole välttämättömien syiden vuoksi lailla erikseen rajoitettu. Julkisuuslain tarkoitus on toteuttaa avoimuutta viranomaisten toiminnassa. Viranomainen on julkisuuslain mukaisia päätöksiä tehdessään velvollinen huolehtimaan siitä, ettei tietojen saamista rajoiteta ilman asiallista ja laissa säädettyä perustetta. Asiakirjojen julkisuus on julkisuuslain mukaan pääsääntö, josta voidaan poiketa vain, jos laissa niin säädetään. Julkisuutta rajoittavia säännöksiä on tulkittava suppeasti. Julkisuuslain 5 §:n 4 momentin mukaan lakia sovelletaan viranomaisten sisäistä työskentelyä varten laadittuihin asiakirjoihin vain, jos ne sisältävät tietoja, jotka arkistolainsäädäntö säätää arkistoitaviksi. Sisäinen asiakirja siis rajataan julkisuuslain soveltamisalan ulkopuolelle.
Tutkimuksessa pyritään selvittämään lainopillisen metodin avulla, miten sisäisen asiakirjan käsite määritellään eri oikeuslähteissä. Tutkimuksen aineisto koostuu lainsäädännöstä, lainvalmisteluaineistosta, oikeuskirjallisuudesta sekä oikeuskäytännöstä.
Tutkimuksessa käy ilmi, että käsite on hyvin tulkinnanvarainen. Aiheeseen liittyvää oikeuskäytäntöä löytyy runsaasti. Oikeuskäytännössä kantavana teemana nousee esiin se, että sisäisen asiakirjan käsitettä voidaan soveltaa julkisuusperiaatetta rajaavasti vain julkisuusperiaatteen kannalta toisarvoisiin asiakirjoihin. Merkittävää julkisen vallan käyttöä sisältäviä asiakirjoja ei voi rajata tämän perusteella lain soveltamisalan ulkopuolelle. Erityisen tulkinnanvaraista vaikuttaa olevan se, sovelletaanko käsitettä vain viranomaisen sisällä vai myös eri viranomaisten välillä tapahtuvassa viestinnässä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8261]